Drie maal oranje

Gestart door Sjors, april 14, 2013, 18:52:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

Sjors

Drie maal oranje

De eerste op een voeg van een kerkmuur (schaduwzijde) te Oentsjerk, Friesland.

De 2e en 3e  op een gekleurde pleisterlaag (schaduwzijde) van een gebouwtje bij de kerk te Ryptsjerk, Friesland

De laatste zal wel Sinnasappelkorst – C saxicola zijn. Toch?
Groet uit (natuurlijk) Leeuwarden, Sjors van het Strandje

rietvanoosten

Hallo Sjors,
alleen die laatste durf ik aan  ;), je hebt gelijk dat is sinaasappelkorst.
Die beton- en kerkcitroenkorst daar kom ik niet uit.
met vriendelijke groet, Riet

alegro

#2
Kijk eens aan. Die eerste twee foto's, dàt is nou Caloplaca ruderum. Een min of meer samenhangend
geheel van min of meer samengeklonterde, goed als zodanig herkenbare knobbeltjes. Dus geen soralen
of isidiën op areolen, maar echt een verzameling van knobbeltjes of bobbeltjes of hoe je het ook wilt
noemen. Wat ook typerend voor deze soort is dat de knobbeltjes vaak enigszins wittig zijn uitgeslagen,
en dat dit vaak opvallender is dan de gele delen van het thallus.

Ik denk niet dat ik het beter kan uitleggen dan zo, en met deze plaatjes erbij.


Btw. Op foto 1 is ook een Lecanora te zien, waarschijnlijk L crenulata.
Grüezi mitenand,
Arjan

Sjors

Dan voer ik één C saxicola en twee C ruderum in.

Avond Riet,
We zijn wel erg leergierige en ijverige leerlingen, ik hoop maar dat de leermeesters (lees admins) er nog beetje plezier aan beleven.  ;) 

Arjan,
Als ik de verspreidingsatlas bekijk dan is C ruderum allerminst zeldzaam in Frieland.
Ik zal binnenkort ook eens naar de apotheker voor kaliloog.

Wederom Hartelijk dank voor de uitleg.
Groet uit (natuurlijk) Leeuwarden, Sjors van het Strandje

rietvanoosten

Hallo Sjors,
Leuk toch die korstmossen en mossen  :) Het is echt verslavend.
Heb een poosje geleden wat info opgeslagen: de eerste is geloof ik van Arjan:
Natronloog is verkrijgbaar bij het Kruidvat in een plastic bus, in korrelvorm, om de gootsteen mee te ontstoppen.
Aan die hoeveelheid heb je zondermeer voor je hele leven genoeg. Een werkzame oplossing maak je door wat
korrels op te lossen in een beetje water. Dan in een druppelflesje doen en even testen op Groot Dooiermos.

van deze 2e weet ik het niet meer:
Vanmiddag heb ik (eindelijk) mijn Natronloog gootsteenontstopper{*} op een stukje Xanthoria uitgetest. Resultaat: een onmiddelijk zichtbare, prachtig bloedrode verkleuring. Voor mij is dit het bewijs dat je, inplaats van het dure en lastig verkrijgbare Kaliloog, kunt volstaan met het veel algemener voorkomende Natronloog. Met 1 enkele flacon NaOH korrels zou je een leven lang toe moeten kunnen. Of ga naar de Gamma en koop daar een fles kant en klare Natronloog oplossing.
Heb zelf een mengsel met korrels gemaakt, werkt prima. Maar zoals iemand al eerder opmerkte, spaarzaam gebruiken.
Wij als beginners hebben het nog even nodig  ;)
met vriendelijke groet, Riet

Sjors

Groet uit (natuurlijk) Leeuwarden, Sjors van het Strandje