zeehond in het zuidlaardermeer.

Gestart door evertdirks, april 14, 2013, 11:50:41 AM

Vorige topic - Volgende topic

evertdirks

Zal dit Waar zijn of een HOAX

http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/zeehond-zuidlaardermeer

Ik ben benieuwd of hier iemand naar gaat kijken.
Heb zelf helaas voorlopig geen tijd.

Evert
Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.

Bert Oving

Of wellicht een een methode om klanten te trekken?
Met vriendelijke groet,

Bert Oving

Vakantiewaarnemingen kun je invoeren op http://observado.org

Jan vH

Zo vreemd is het toch niet als ze ook al in de binnenstad van Amersfoort worden gezien?  ;)
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Merel

Die zeehond in Amersfoort lijkt me een verkeerde invoer. ;)
De zeehond in het Zuidlaardermeer is weliswaar ver uit de richting, maar het is niet heel ongewoon dat in het Lauwersmeer of IJsselmeer soms zeehonden zwemmen. Ook was er een tijdje terug een zeehond een behoorlijk eind de Maas opgezwommen. Dus het is mogelijk, hoewel het absoluut een vreemde plaats is.
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

GijsB

Er zit wel een verschil tussen het lauwersmeer en het zuidlaardermeer, het ene grenst direct aan de waddenzee de andere ligt 30 km van zee af, en daarbij moet de zeehond ook door Groningen en Delfzijl zwemmen. Dat lijkt me toch wat minder voor de hand liggend
Gijs

Merel

Daar heb je helemaal gelijk in, ik wilde alleen maar aangeven dat zeehonden soms vaker een flink end de binnenwateren inzwemmen. Toen er een tijdje terug 2 zeehonden uit de zeehondencrèche ontsnapten, is tenminste een hiervan via de Dokkumer Ee Friesland in gezwommen. Hij heeft over het van Harinxmakanaal door Leeuwarden gezwommen en eindigde in een fuik in het Sneekermeer. Ook niet bepaald voor de hand liggend of dicht bij de zee. Gebaseerd op deze en bovenstaande 'avonturen', wilde ik alleen maar duidelijk maken dat het mogelijk kan zijn en niet perse een hoax is.. ;)
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

Jeroen Dekens

Het zou zomaar kunnen. Eind 2012 was er een zeehond via de sluizen richting Farmsum gezwommen, even later werd hij aangetroffen in het Schildmeer. (Zie http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=116615) Vanaf het Schildmeer is het helemaal niet ver meer naar het Zuidlaardermeer.

Groeten,
Jeroen

Hans Verdaat

Dat zeehonden ook in het 'binnenland' voorkomen is op zich niet ongewoon. Ze zwemmen regelmatig rivieren op.
Voor de liefhebbers:

Verheyen, D.A.M.; Verdaat, J.P.; Ijzer, J.; Brasseur, S.M.J.M.; Leopold, M.F. (2012)
Harbour seals (Phoca vitulina) in Dutch inland waters: an overview of reported sightings and some first data on diet
Lutra 55 (2). - p. 89 - 99.

Rolf van Leeningen

Met vriendelijke groet,
Rolf van Leeningen

Merel

Citaat van: Hans Verdaat op april 16, 2013, 12:07:39 PM
Voor de liefhebbers:

Verheyen, D.A.M.; Verdaat, J.P.; Ijzer, J.; Brasseur, S.M.J.M.; Leopold, M.F. (2012)
Harbour seals (Phoca vitulina) in Dutch inland waters: an overview of reported sightings and some first data on diet
Lutra 55 (2). - p. 89 - 99.
Zeker interessant! Maar ik kan het artikel niet zomaar via Wageningen downloaden.. Is het mogelijk dat je me een PDF toestuurt of kan/mag dat niet?
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

Hans Verdaat


Merel

Dank je, ga het in de gaten houden want zoals ik al zei, lijkt het me een interessant artikel. :)
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

HPM

Herman van der Meer