Kerkschotelkorst – Lecanora conferta?

Gestart door Sjors, april 12, 2013, 17:58:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

Sjors

 Zou dit Kerkschotelkorst – Lecanora conferta kunnen zijn?

Vandaag gevonden op de noordzijde van een kerktoren (kloostermoppen) te Miedum, Friesland
Groet uit (natuurlijk) Leeuwarden, Sjors van het Strandje

henkjanvdkolk

Het zou heel goed kunnen, maar L. conferta is typisch een soort die je heel makkelijk met een testje met zekerheid kan determineren (C: oranje-roodachtig).

Dit zeg ik, omdat het ook wel eens gebeurt dat dit soort dingen niet L. conferta blijken te zijn, en dat ook zeer ervaren lichenologen deze soort soms (voordat de C-test word gedaan) verkeerd determineren.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Sjors

#2
Hoi Henk-Jan,

Het bovenstaande exemplaar heb ik niet terug kunnen vinden, maar op de kerk van een naburig dorp vond ik wel onderstaande korsten die met C binnen een seconde oranje verkleurden.

Vandaag gevonden op de noordzijde van een kerk (kloostermoppen)  te Wyns, Friesland.
Groet uit (natuurlijk) Leeuwarden, Sjors van het Strandje

Sjors

#3
Ik zie nu (op de laptop) dat ik korst van gister wel heb gevonden, maar hier geen kleurreactie met C.
Of toch wel ?? :rolleye: ?
Groet uit (natuurlijk) Leeuwarden, Sjors van het Strandje

alegro

Citaat van: Sjors op april 13, 2013, 14:22:23 PMmaar op de kerk van een naburig dorp vond ik wel onderstaande korsten die met C binnen een seconde oranje verkleurden.

De oranje verkleuring op foto 1 is inderdaad heel typerend, maar met foto 2 heb ik wat meer moeite.
Dat zou kunnen liggen aan het feit dat deze van veel dichterbij is. Was de oranje verkleuring van deze
net zo opvallend als op de eerste foto?

Ik vraag dit omdat ik het idee heb dat er 2 vormen van conferta lijken voor te komen, de ene heeft
lichtbruine berijpte apotheciën en de andere veel donkerder bruin. Bij die vorm lijken de apotheciën
ook wat dichter op elkaar te zitten.

In The Lichens Of Great Britain And Ireland wordt vermeld dat de taxonomie van L conferta nadere
studie vereist, vandaar dus mijn belangstelling.
Grüezi mitenand,
Arjan

Sjors

#5
De foto's (Wyns) 1 en 2 bevinden zich inderdaad op andere locatie, maar wel op dezelfde muur.
Onderstaande foto is wel een close-up van foto 1

De korst van foto 3 (Miedum) zal wel iets anders zijn, mee ik aan?
Groet uit (natuurlijk) Leeuwarden, Sjors van het Strandje

alegro

Ik vrees dat het nu een beetje ingewikkeld gaat worden met al die verschillende foto's
met verschillende reacties van verschillende plaatsen.  ;)  Laat ik het daarom maar
even recapituleren.

Je hebt twee foto's van L conferta van Wyns. De eerste daarvan laat een mooie oranje
verkleuring met C zien. De foto daaronder is een close-up, maar ik vind de reactie heel
lastig te beoordelen. Was dat net zo oranje als op de eerste?

De foto in je volgende post is ook lastig omdat ik niet kan zien waar gedruppeld is.
Zowel links als rechts?

Wat mij opvalt bij dergelijke op bakstenen muren groeiende Lecanora's is dat er zijn met
licht bruine apotheciën, maar ook met donker bruine. Wat ik me afvraag is of beide vormen
tot L conferta behoren en of ze eventueel verschillend reageren. Waar je in ieder geval wel
van uit mag gaan is dat als je een reactie krijgt zoals op de eerste foto van Wyns te zien
is, je veilig kunt aannemen dat het L conferta volgens het boekje is!
Grüezi mitenand,
Arjan

Sjors

#7
Wat een gedoe hè Arjan...  ;)

Als ik de onderstaande foto's (overzichtfoto en close-up van hetzelfde geval) invoer als Kerkschotelkorst – Lecanora conferta, en we de andere foto's eens vergeten!!!

Misschien een idee dat jullie (kenners) zelf eens de korstmossen op Friese kloostermoppen komen inspecteren. Veel leuke stenen uit de 12e eeuw.

Hoe dan ook, wederom hartelijk dank voor je uitvoerige reactie. :duim:
Groet uit (natuurlijk) Leeuwarden, Sjors van het Strandje