Heb mijn waarneming, aanvankelijk ingevoerd als Blauwe rotslijster 'met grote slag om de arm', ook (zaterdagavond reeds) veranderd naar Rode rotslijster.
Ben inmiddels voor 95% overtuigd hiervan (eerder was het ca. 50/50). Voorlopig nog wel op onzeker (uiteraard).
De maatvoering (handpen- en staartprojectie, snavel e.d.) klopt toch behoorlijk goed voor Rode rotslijster en bewijs dat er Blauwe rotslijsters (incl. Oostelijke) zijn met rood in de staart heb ik nog niet gezien.
Hybride geloof ik ook niet in; (b)lijkt als ik het goed heb alleen beschreven in 'stokoude' artikelen en is m.i. nooit keihard bewezen (hybride zou derhalve mogelijk nog extreem veel zeldzamer zijn dan Rode én Blauwe rotslijster).
Geluid dat de vogel voortbracht stelde niet veel voor, maar kan voor beiden. Ook habitat/ tijd van opduiken kan m.i. voor beiden en is in ieder geval geen grond om de één dan wel de ander uit te sluiten.
Ik heb me in eerste instantie denk ik wat teveel laten leiden door het afwijkende verenkleed, al vond ik eigenlijk de maatvoering gelijk al (meer) op Rode rotslijster passen. Wat betreft het verenkleed heb ik inmiddels al behoorlijk wat foto's voorbij zien komen die aantonen dat het kleed van de vogel van Den Helder weliswaar niet vaak zo gezien wordt/ is (niet in Europa, wel in overwinteringsgebied?), maar eigenlijk niet eens heel ongebruikelijk is voor Rode rotslijster.