Wat mij opvalt is dat er nu een hele discussie geweest is over de foto's die zijn gemaakt en hoe die bewerkt zijn. Er zijn nu toch inmiddels zo'n 150 vogelaars die deze vogel in het veld gezien hebben? Vanuit die ervaringen moet toch ook iets te zeggen zijn? Leken de veren op zijn borst in het veld meer grijs of juist meer blauw?
Blauw, dat wil zeggen: dezelfde kleur als de geruide bovendelen.
@Frank: je redenatie over de franjes van de contourveren vind ik eigenlijk ook passen op de meeste nieuwe, oranje veren. Door zowel blauwachtige als oranjeachtige buikveren schemert het patroon van de juveniele veren. In dat opzicht blijf ik het vreemd vinden dat er twee verschillende kleuren 'franjes' (bedoel je hier de veertoppen, Frank?) zijn in de onderdelen en is mijn vraag nog steeds of dit bijvoorbeeld écht niet mag voor een rode rotslijster.
Ik bedoel inderdaad de veertoppen Albert. Inmiddels vermoed ik (net als de Theo's en diverse andere forummers en o.a. Arnoud v.d. B., zie DBA-site) dat dit een gewone 2e kj Rode is. Mogelijk is-ie wat traag is geweest met de rui en slijtage die tot een meer normaal 1e zomerkleed moeten leiden. Kan best zijn dat je dit 'kleed' in de overwinteringsgebieden meer ziet maar al deels is verdwenen (gesleten) zodra de vogels Europa bereiken.
Ik begrijp nog steeds niet helemaal wat je precies bedoelt Frank? Als je bedoeld dat het blauw alleen aan de veertoppen zit, dan is dat onjuist. Ik heb daar in het veld vandaag juist op gelet en wat je ziet zijn 3 types veren op borst, buik en flanken: juveniele veren zonder oranje of blauw en veren met oranje en met blauw.
Die Oranje en Blauwe veren zijn interessant.
De veren met oranje hebben een oranje BASIS, een klein donker lijntje en dan een lichte zandkleurige top. De veren met blauw hebben een blauwe basis, een donker randje en een zandkleurige top. Dit patroon is minder sterk dan bij de veren met een oranje basis. Het is dus niet zo dat de veertoppen blauw zijn en dat dit nog wegslijt. De veertoppen zijn zandkleurig, zowel bij de oranje als bij de blauwe veren.
maar zoals ik al schreef, kan het heel goed zijn dat ik niet precies begrijp wat je bedoelt.
Ik ben bang dat ik inderdaad bedoelde dat het blauw uitsluitend de veertoppen betrof Wouter.....
Maar jouw post en het stukje op Birding Frontiers waar Ben naar verwijst doen me oprecht twijfelen: ben ik weer terug waar ik eerst was, ik houd ermee op..
Aha oké. In het veld heb ik zelfs even gedacht dat die blauwe veren geruid waren en die oranje nog over waren uit het juveniele kleed (hoewel dat waarschijnlijk niet kan omdat ze dan nog geen oranje in de veren hebben?). Dit omdat in eerste instantie leek alsof de lichte franje alleen aan de oranje veren zat. Bij beter kijken bleek dit niet het geval en zaten die zeemkleurige franjes ook aan de blauwe veren. Maar ze zijn hier wel minder goed ontwikkeld. Op deze foto goed te zien:
http://waarneming.nl/foto/view/4584186Ik heb me er verder nog onvoldoende in verdiept, maar wat me verder opviel was de donkere teugel Dit wordt nog door niemand gemeld, maar viel mij in het veld op. Onder bepaald licht is er een behoorlijk donkere teugel te zien. Ik weet niet of dit een kenmerk is, maar het wordt toevallig wel getekend in de ANWB bij Blauwe Rots en niet bij Rode Rots.
Daarnaast komt de kleur van de borstveren meer overeen met Rode Rots. Als ik die roodbuikige Blauwe Rotslijsters zie, dan lijkt dit een andere roodkleur te zijn dan de vogel van Den Helder.
Ook ik heb de aanzet van een lichte rugvlek gezien en gefotografeerd:
http://waarneming.nl/foto/view/4581255(Verder natuurlijk de al genoemde kenmerken:
oranje ondervleugeldekveren, rood in de staart, toch wel vrij lang ogende staart, handpenprojectie, niet die oeverpieperachtige kop die je bij een Blauwe zou verwachten (hoewel als ik op oriental Bird images kijk, dan zit er toch wel behoorlijke spreiding in die snavellengte/ kopvorm))