Rotslijster Den Helder

Gestart door Pim, april 11, 2013, 17:03:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

Maurice Elf

#90
Citaat van: Herman van der Klis op april 12, 2013, 12:45:47 PM
Dan rest ons niets anders  in ieder geval z.s.m. DNA van deze vogel te bemachtigen en te kunnen vergelijken met die van  Rode en Bauwe .




[size=78%]mvg[/size]


Herman van der Klis

Dan denk ik dat je een goede kans maakt in het middelste rondje van de linker achterkant van de sleutel van de kerk  :rolleyes: (als je voor de kerk staat), waar de vogel de hele nacht gezeten heeft....
Mvg Maurice

Vincent Hart

Haal je die advertentie ff uit je handtekening, Maurice?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Gert Ottens

Citaat van: Theovanv op april 12, 2013, 12:28:29 PM
btje vreemd om van een hybride uit te gaan en van daar uit rode rots te moeten bewijzen want anders is t een hybride. hybride is nog zeldzamer, amper beschreven en gedocumenteerd. dus we weten totaal niet of dit beest daar op past, maar omdat t geen stereotype rode rots is zou t dan maar een hybride zijn? hoever gaat de variatie van rode rots? weten we daar wel genoeg over? zeker van dit soor niet-adulte overgangskleden.


De hybride-optie zie ik wel eens als de makkelijke weg om een moeilijke vogel te benoemen.
Maar als een vogel gemengde kenmerken vertoont zoals bij deze rotslijster, dan zou dat (=hybride) een verklaring kunnen zijn.

Marten Hornsveld

Sluit me aan bij Peter. Als dit idd echt de enige (niet na te trekken) referenties  zijn die mogelijke hybriden beschrijven kunnen we met een gerust hart stellen dat er geen hard wetenschappelijk bewijs is voor het bestaan van dat soort beesten (in die tijd bestonden bijv. DNA technieken nog niet en ik betwijfel of ze live Rode met Blauwe hebben zien paren). Dit gecombineerd met blijkbaar geen gepubliceerde/documenteerde waarnemingen de afgelopen 100 jaar maakt het bestaan erg dubieus. Die beschrijvingen zullen wellicht gebaseerd zijn op vage beesten zoals we die nu hier hebben. Tot nader bewezen lijkt het mij dan te gaan om een wat afwijkende RoRoLi in Den Helder.

Reden genoeg om er zo maar eens even te gaan kijken!


Ed van Hecke

Food for thought

Een andere invalshoek en misschien een wilde speculatieve gedachtenexercitie die de voedingsbodem voor Phlipensis niet bepaald wegneemt.
Het stagnatieverhaal in verenkleed ontwikkeling van Herman van der Klis klinkt plausibel.
Maar heeft het beesie echt nauwelijks kunnen eten onderweg?
Lijkt me  een gewoon dwaalgastverhaal van  jong (onervaren) dier dat in de stuw van  ZW regenfront en  oostenwind (afgelopen tijd) uiteindelijk in de mist op een punt van een schiereiland opduikt

Hier komt de andere invalshoek/ speculatie, het is een gedachte, meer niet.
Den Helder is een (marine)haven.
Is er onlangs , afgelopen dagen een missie uit  respectievelijk  Middellandse Zee ( of zelfs Rode Zee ?)
danwel  dichter bij huis   de Golf van Biskaje ( hoewel broeddichtheid  RoRoLij  niet hoog in Cantabria/ Asturia) binnengekomen?
Er was  daar een  ZW  regenfront in de omgeving afgelopen dagen dat nu in onze streken is gearriveerd.
Indien  de vogel verdwaald geraakt op  zee voor Portugese/ Saanse kust op schip terecht en meegekomen zouden goedwillende  met broodkruimels voerende zeelieden ook niet hebben bijgedragen aan  conditie van de vogel.
Maar dat is een (veronderstelde) omstandigheid van de laatste  4 / 5 dagen en of dat een dergelijke korte termijn invloed heeft lijkt me stug.

Anyway we zullen zien

Groeten

Ed






Groeten
Ed

Gert Ottens

Citaat van: Marten Hornsveld op april 12, 2013, 13:02:37 PM
Sluit me aan bij Peter. Als dit idd echt de enige (niet na te trekken) referenties  zijn die mogelijke hybriden beschrijven kunnen we met een gerust hart stellen dat er geen hard wetenschappelijk bewijs is voor het bestaan van dat soort beesten (in die tijd bestonden bijv. DNA technieken nog niet en ik betwijfel of ze live Rode met Blauwe hebben zien paren). Dit gecombineerd met blijkbaar geen gepubliceerde/documenteerde waarnemingen de afgelopen 100 jaar maakt het bestaan erg dubieus. Die beschrijvingen zullen wellicht gebaseerd zijn op vage beesten zoals we die nu hier hebben. Tot nader bewezen lijkt het mij dan te gaan om een wat afwijkende RoRoLi in Den Helder.


Dat lijkt me dan weer erg kort door de bocht. Maar aangezien er (nog) geen bewezen gevallen van Rode Rotslijsters zijn met al deze afwijkingen kunnen we met een gerust hart stellen dat er ook geen wetenschappelijk bewijs is voor het bestaan van dergelijke vogels.


UtrechtsVogelNet

Ik ben vooral heel erg benieuwd naar een recent overzicht van de kenmerken der Phillipensis. Ik heb er (nog) weinig over kunnen vinden (behalve een stuk tekst in Thrushes, maar misschien heeft iemand al meer?).

Het hybride-gebeuren hecht ik eerlijk gezegd niet zeer veel waarde aan: 2 beschreven gevallen van zeer lang geleden lees ik in de post van Gert, waarbij de technieken vandaag de dag sterk verbeterd zijn om hybrides aan te tonen. Misschien is er nog wat te doen als er nog monsters beschikbaar zijn voor geschikt DNA-onderzoek, maar hoe "waar" zijn die 2 gevallen eigenlijk?

En een van de foto's van Eric Menkveld (prachtig!) laat de vogel op een blauwige rots zien ... wat wil je nog meer?  :D

Grt Phil

Thijs Fijen

Citaat van: Edwin Schuller op april 12, 2013, 13:47:56 PM
Eens kijken of deze foto's nog kunnen bijdragen aan de discussie: http://waarneming.nl/waarneming/view/75014527
Ja, vind ik wel: Ik vind de staartprojectie hier toch wel redelijk kort! En laten we eerlijk zijn, het is een van de weinige foto's van opzij waar de vogel de vleugels niet laat hangen en je dus de staartprojectie goed kunt beoordelen.
Thijs Fijen

Edwin Schuller

Citaat van: Thijs Fijen op april 12, 2013, 13:49:36 PM
Citaat van: Edwin Schuller op april 12, 2013, 13:47:56 PM
Eens kijken of deze foto's nog kunnen bijdragen aan de discussie: http://waarneming.nl/waarneming/view/75014527
Ja, vind ik wel: Ik vind de staartprojectie hier toch wel redelijk kort! En laten we eerlijk zijn, het is een van de weinige foto's van opzij waar de vogel de vleugels niet laat hangen en je dus de staartprojectie goed kunt beoordelen.

Net per ongeluk de oorspronkelijke post verwijderd... enfin, zie hierboven.
Edwin Schuller

jelmerpoelstra

Citaat van: Herman van der Klis op april 12, 2013, 12:45:47 PM
Dan rest ons niets anders  in ieder geval z.s.m. DNA van deze vogel te bemachtigen en te kunnen vergelijken met die van  Rode en Bauwe .


Volgens mij is er alleen nog mitochondriaal DNA van rotslijsters gesequenced, dus je zult naast de hybride ook
nucleaire loci voor pure rode en blauwe moeten sequencen om niet alleen de identiteit van (een deel van) de moeder te weten te komen. Niet geheel triviaal dus.

Bas vd Burg

Citaat van: UtrechtsVogelNet op april 12, 2013, 13:47:21 PM
Ik ben vooral heel erg benieuwd naar een recent overzicht van de kenmerken der Phillipensis. Ik heb er (nog) weinig over kunnen vinden (behalve een stuk tekst in Thrushes, maar misschien heeft iemand al meer?).

Het hybride-gebeuren hecht ik eerlijk gezegd niet zeer veel waarde aan: 2 beschreven gevallen van zeer lang geleden lees ik in de post van Gert, waarbij de technieken vandaag de dag sterk verbeterd zijn om hybrides aan te tonen. Misschien is er nog wat te doen als er nog monsters beschikbaar zijn voor geschikt DNA-onderzoek, maar hoe "waar" zijn die 2 gevallen eigenlijk?

En een van de foto's van Eric Menkveld (prachtig!) laat de vogel op een blauwige rots zien ... wat wil je nog meer?  :D

Grt Phil

Ik ben iig nog geen foto's tegengekomen van philippensis met een rode staart, als je dat soms bedoeld Phil 8)
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Folkert Jan

Even wat anders: Ook bij deze vogel zijn blauw(achtig)e veertjes op de flanken te zien. (betreft wel een vrouwtje dus wellicht dat het daarom bij dit mannetje meer aanwezig is?
http://waarneming.nl/waarneming/view/49013530



"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

gerdwichers8

De versmallingen op buitenvlaggen van p3 en p4 zijn goed gepositioneerd voor een Rode Rotslijster en enig ander  manko  aan de handformule richting de totaal verschillende Blauwe Rotslijster, is niet gevonden.


Hier een ander duidelijk zijaanzicht voor de staartprojectie


http://www.flickr.com/photos/victor_maia/5754367265/sizes/l/in/photostream/


De blauwe veren op de onderzijde ben ik niet tegengekomen. Slechts 1 vrouwelijke vogel toonde slechts een enkele echt blauwe veertje (dus niet zoiets vaags als in de post van FJ). Daarbij weet je nog niet waar dat vandaan komt. (M.saxatilis n=100+; M. solitarius. soortgelijke aantallen beeldmateriaal).
Een bijzondere vogel blijft het.

Gert Ottens

#103
Trouwens, als je hier naar de bovenstaartdekveren kijkt (http://waarneming.nl/waarneming/view/75017742?_popup=1) valt op dat een aantal van deze veren (de langste) vooral blauwachtig zijn met oranje toppen. Clement & Hathway schrijven (bij ad. man Rode Rotslijster): "Rump and uppertail-coverts dark grey-blue but longest uppertail-coverts rufous-orange". Ook juveniele vogels hebben dezelfde kleur langste bovenstaartdekveren, dus zou een 1e zomer-vogel die ook nog/al moeten hebben. Ervan uitgaande dat de lichtere toppen verder af zullen slijten blijven dan blauwachtige veren over. Of zie ik dat verkeerd? Zo niet, dan lijkt me dat wel atypisch, en wellicht invloed van Blauwe Rotslijster (?).

Theovanv

Citaat van: Gert Ottens op april 12, 2013, 15:17:47 PM
Trouwens, als je hier naar de bovenstaartdekveren kijkt (http://waarneming.nl/waarneming/view/75017742?_popup=1) valt op dat een aantal van deze veren (de langste) vooral blauwachtig zijn met oranje toppen. Clement & Hathway schrijven (bij Rode Rotslijster): "Rump and uppertail-coverts dark grey-blue but longest uppertail-coverts rufous-orange". Ook juveniele vogels hebben dezelfde kleur langste bovenstaartdekveren, dus zou een 1e zomer-vogel die ook nog moeten hebben. Ervan uitgaande dat de lichtere toppen verder af zullen slijten blijven dan blauwachtige veren over. Of zie ik dat verkeerd? Zo niet, dan lijkt me dat wel atypisch, en wellicht invloed van Blauwe Rotslijster (?).
zie deze foto:

Theo van Veenendaal

Gert Ottens

Citaat van: Theovanv op april 12, 2013, 15:26:34 PM
Citaat van: Gert Ottens op april 12, 2013, 15:17:47 PM
Trouwens, als je hier naar de bovenstaartdekveren kijkt (http://waarneming.nl/waarneming/view/75017742?_popup=1) valt op dat een aantal van deze veren (de langste) vooral blauwachtig zijn met oranje toppen. Clement & Hathway schrijven (bij Rode Rotslijster): "Rump and uppertail-coverts dark grey-blue but longest uppertail-coverts rufous-orange". Ook juveniele vogels hebben dezelfde kleur langste bovenstaartdekveren, dus zou een 1e zomer-vogel die ook nog moeten hebben. Ervan uitgaande dat de lichtere toppen verder af zullen slijten blijven dan blauwachtige veren over. Of zie ik dat verkeerd? Zo niet, dan lijkt me dat wel atypisch, en wellicht invloed van Blauwe Rotslijster (?).
zie deze foto:



Ja, en? Hier zijn de bovenstaartdekveren niet te zien...

gerdwichers8

Probleem is dan wel dat je op basis van slecht één (zichtbare) afwijking  een hybride bepleit. Niet dat die afwijking weg moet worden gemoffeld, maar mogelijk dat dan kleurmutatie een beter alternatief biedt.
Tenzij natuurlijk dat er onomstotelijke Blauwe Rotslijster-kenmerken aan te voeren zijn die niet met Rode gedeeld worden.
Blauw is wèl een kleur die Rode 'aan boord' heeft; dus dat ie het alsnog uit zijn eigen soort heeft.

Jaap Denee

Tuurlijk wel, Gert. Je hebt er op deze foto alleen helemaal geen reet aan.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Theovanv

Citaat van: Gert Ottens op april 12, 2013, 15:33:08 PM
Citaat van: Theovanv op april 12, 2013, 15:26:34 PM
Citaat van: Gert Ottens op april 12, 2013, 15:17:47 PM
Trouwens, als je hier naar de bovenstaartdekveren kijkt (http://waarneming.nl/waarneming/view/75017742?_popup=1) valt op dat een aantal van deze veren (de langste) vooral blauwachtig zijn met oranje toppen. Clement & Hathway schrijven (bij Rode Rotslijster): "Rump and uppertail-coverts dark grey-blue but longest uppertail-coverts rufous-orange". Ook juveniele vogels hebben dezelfde kleur langste bovenstaartdekveren, dus zou een 1e zomer-vogel die ook nog moeten hebben. Ervan uitgaande dat de lichtere toppen verder af zullen slijten blijven dan blauwachtige veren over. Of zie ik dat verkeerd? Zo niet, dan lijkt me dat wel atypisch, en wellicht invloed van Blauwe Rotslijster (?).
zie deze foto:

http://waarneming.nl/fotonew/5/4577865.jpg

Ja, en? Hier zijn de bovenstaartdekveren niet te zien...
maar wel een prima rorolij staart waarbij je geenszins aanblauwe moet denken. mss dat meer rorolijs dat blauwige hebben zonder dat dat opvalt.
Theo van Veenendaal

meeuwissen

Als je de tientallen foto's doorloopt dan krijg ik het idee dat de camera-instelling of bewerking met m.b.v.Photoshop best wel invloed heeft op de kleur van met name de borst-en flankveren.
Naar mijn idee soms veel te blauw ingesteld.
De kleurinstelling van de laatste foto's van Mattias Hofstede benadert volgens het best de natuurlijke kleur van de vogel.
Op zijn foto's zie ik geen blauwe kleuring in de borst-en buikveren, heel misschien lichte blauwzweem in de flanken. Ik heb de vogel zelf niet gezien, dus ik kan alleen afgaan op de foto's.
Dan moet je oppassen dat je niet op het verkeerde been wordt gezet. Nu de rode staartpennen ook nog eens zijn vastgelegd lijkt met Philippensis wel uitgesloten.
Groet Guido


Theovanv

Citaat van: meeuwissen op april 12, 2013, 15:50:26 PM
Als je de tientallen foto's doorloopt dan krijg ik het idee dat de camera-instelling of bewerking met m.b.v.Photoshop best wel invloed heeft op de kleur van met name de borst-en flankveren.
Naar mijn idee soms veel te blauw ingesteld.
De kleurinstelling van de laatste foto's van Mattias Hofstede benadert volgens het best de natuurlijke kleur van de vogel.
Op zijn foto's zie ik geen blauwe kleuring in de borst-en buikveren, heel misschien lichte blauwzweem in de flanken. Ik heb de vogel zelf niet gezien, dus ik kan alleen afgaan op de foto's.
Dan moet je oppassen dat je niet op het verkeerde been wordt gezet. Nu de rode staartpennen ook nog eens zijn vastgelegd lijkt met Philippensis wel uitgesloten.
Groet Guido
camera en evt photoshop instellingen zijn idd van groot belang en kunnen van iets grijzigs iets blauws maken, zeker met dit weer heb je al gauw een te lage kleurtemperatuur.
Theo van Veenendaal

Gert Ottens

#111
Citaat van: Jaap Denee op april 12, 2013, 15:35:51 PM
Tuurlijk wel, Gert. Je hebt er op deze foto alleen helemaal geen reet aan.

Behalve dan dat de ongewoon donkere buitenvlaggen van de rode staartpennen hier zichtbaar zijn...

Edit: Zie wat dat laatste (en vooral ook de eerder aangehaalde langste bovenstaartdekveren!) betreft ook hier: http://www.ibercajalav.net/img/341_RockThrushMsaxatilis.pdf

Steven Wytema

Citaat van: meeuwissen op april 12, 2013, 15:50:26 PM
Als je de tientallen foto's doorloopt dan krijg ik het idee dat de camera-instelling of bewerking met m.b.v.Photoshop best wel invloed heeft op de kleur van met name de borst-en flankveren.
Naar mijn idee soms veel te blauw ingesteld.
De kleurinstelling van de laatste foto's van Mattias Hofstede benadert volgens het best de natuurlijke kleur van de vogel.
Op zijn foto's zie ik geen blauwe kleuring in de borst-en buikveren, heel misschien lichte blauwzweem in de flanken. Ik heb de vogel zelf niet gezien, dus ik kan alleen afgaan op de foto's.
Dan moet je oppassen dat je niet op het verkeerde been wordt gezet. Nu de rode staartpennen ook nog eens zijn vastgelegd lijkt met Philippensis wel uitgesloten.
Groet Guido
Als je die foto's nou eens gebruikt, dan vind ik dat er (niet "heel misschien lichte blauwzeem" maar) duidelijk blauw op de flanken te zien is in verschillende vlekken. Bij één vlek behoorlijk ver tot op de buik.
Dat blauw ben ik tot op heden nog bij geen een andere foto van Rode Rotslijster tegengekomen.
Daarnaast kan je je afvragen of de grijzige vlek op de buik (waar wel enige lichtblauwe zweem doorheen lijkt te komen) niet gesleten kan zijn.

De rode staart lijkt me inmiddels overduidelijk vastgelegd, en ook de donkerdere delen op die staart kunnen mijns inziens voor RRL.
Overigens zie je in eenzelfde foto van Mattias wel duidelijk blauw op de staartpennen: http://waarneming.nl/foto/view/4578005 (weet niet of dat kan...?)
Steven Wytema


H.Valkema

We hebben twee buisjes met poep verzameld
Groeten,
Haije Valkema

canoorlander

De blauwgrijze veren op de onderdelen doen me een beetje denken aan een recent ringmussen artikel. Kwam dat niet door veerluizen?


Albert
Albert Noorlander

Mijn website met natuurfoto's uit Nederland en Thailand
http://www.pbase.com/albert_noorlander

Sander Bot

Dag Albert,
Bij de ringmussen was de originele kleur van de veren weggevreten waardoor alleen de kleur van het dons eronder (grijs) overbleef. Dat is hier duidelijk niet het geval.


groeten, Sander

garryb

Zo, rebels! Als CSR het zegt dan zal het wel waar zijn, of ....
http://waarneming.nl/waarneming/view/75024332

Herman van der Klis

Citaat van: H.Valkema op april 12, 2013, 18:01:39 PM
We hebben twee buisjes met poep verzameld


iig de  -80 in , wie weet voor later.


Herman van der Klis
Herman van der Klis

Frank van der Wielen

Volgens mij is er maar één zekere conclusie te trekken, namelijk dat niet zeker is wat het nou precies is. In dat licht begrijp ik niet zo goed dat het gros van de waarnemers zijn/haar waarneming op 'zeker' laat staan.

Vincent Hart

Ik kon niet kiezen tussen onzekere rode en onzekere blauwe.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers