Na de 'piep' van ongeveer 17 uur, uiteraard gelijk weer gaan rijden. Bij aankomst was de vogel verdwenen. En opeens zat de vogel rond 18:30 uur op het hek en liet zich toen mooi bekijken; rustig foeragerend op een grasveldje binnen de hekken en tussen en op de steen- en grondhopen. Af en toe vloog de vogel een stukje en daarbij viel op dat de vogel GEEN rode staart leek te hebben! Tevens was er geen witte rug waarneembaar, waardoor ik toch begon te twijfelen: was het niet een oostelijke Blauwe (philippensis)? Maar goed: geen boeken bij ons natuurlijk. Met Thijs Feijen via zijn mobiel nog even wat foto's op het internet gezocht, maar daar konden we ook niet zo snel wijs uit worden. Toen vervolgens de vogel van het dak naar de overkant van de weg vloog (dus naar het zuiden) hield ik het voor gezien.
Ik heb bij thuiskomst mijn twijfels gemeld aan Nils (van Duivendijk) en geopperd dat ik dacht aan philippensis. Nils heeft de foto's gezien en er past een aantal dingen niet op Rode, maar ook niet op Blauwe... Moeten we dan toch voorzichtig aan een hybride denken? De staart is bijvoorbeeld net even te lang voor een Rode maar de blauwgeschubde/gebandeerde onderdelen passen juist weer niet op Rode.
Mijn eerdere veronderstelling dat de vogel geen rode staart toont, lijkt voorbarig: de foto van Mario Renden toont duidelijk rood in de staart. En dan natuurlijk de waarneming van André waar natuurlijk niet aan valt te twijfelen! Ik houd het op het natte weer en dat de staart daar donker van wordt. Het is hier (ongeveer 15 km ten zuiden van Den Helder) nog steeds erg mistig, dus vandaag zal het licht/weer niet veel beter zijn. Het regent hier nu ook...
Hoe dan ook: een zeer interessante vogel en een fantastische ontdekking van André! Bizar hoe je makkelijk soorten in je hoofd uitsluit, terwijl je wel beter weet... (in dit geval een Zwarte Roodstaart zien en denken: "oh, maar dan was dat het vast!").