Jaap,
Hans Schekkeman noemt 6 punten waarin de Den Helder-vogel afwijkt van rode rotslijster.
1: De witte vlek op de rug. ‘Foto’s van m2kj RR op internet tonen meestal goed ontwikkelde witte vlek’. Meestal, dus niet echt hard.
2 t/m 4 gaat steeds over teveel (te) blauwe veren, op onderzijde, op kleine dekveren en op bovenstaartdekveren. Als de vogel een kleurafwijking heeft, lijkt het me niet vreemd als die op meerdere plekken tot uiting komt. Dus dit zou goed steeds diezelfde kleurafwijking kunnen betreffen.
5: Enkele staartpennen zouden iets teveel bruin, grijsbruin of zelfs wat blauwgrijs bevatten. Wat ik heb gezien is een opvallende rode staart met donkere middelste staartpennen, precies zoals rode rotslijster volgens de boekjes hebben moet. Ik wil daarmee niet ontkennen dat de afwijking aanwezig was, maar erg opvallend was die niet en ik kan moeilijk geloven dat een dergelijke geringe afwijking van doorslaggevende betekenis is. Het zou zelfs weer diezelfde kleurafwijking kunnen zijn.
6: De afwijkingen in maten.
De belangrijkste punten lijken me dus toch echt de kleurafwijking en de afwijkende maten. Dat leek me ook de kern van jouw bijdrage: het feit dat die twee afwijkingen moeilijk verklaard kunnen worden door één simpele mutatie. Dat vond ik een sterk argument, maar als ik nu aannemelijk kan maken dat die maten niet afwijkend hoeven te zijn, dan valt toch een stukje bodem daaronder weg? Natuurlijk vereenvoudig ik ook weer, maar het leek me wel relevant.
En maak ik aannemelijk dat die maten niet afwijkend hoeven te zijn? Dat is waarschijnlijk teveel eer. Maar juist de combinatie van een kleine steekproef (en ik verwijt dat Hans helemaal niet!) en waarden van de Den Helder-vogel die relatief dicht bij die van rode rotslijster liggen, en ver van blauwe, doen mij twijfelen. Want een kleine steekproef leidt tot grotere onzekerheid en die grotere onzekerheid heeft invloed op het beoordelen van het geringe verschil tussen de Den Helder-vogel en rode rotslijster. Daarnaast zou je misschien bij een hybride waarden verwachten die meer in het midden liggen. Ook dat is geen hard feit, ik weet ook wel dat kenmerken van hybriden onvoorspelbaar zijn en lang niet altijd in het midden liggen, maar de vraag is daarmee wel in hoeverre die maten de hybride-optie ondersteunen.
En aangezien ik hiermee ook reageer op jouw laatste inhoudelijke bijdrage, kom je er niet mee weg te zeggen dat daar al staat wat je vindt. Vind ik.