Hoofdmenu

"Nestfoto"

Gestart door HPM, april 11, 2013, 22:16:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

SlechtValk

Citaat van: petermeer op april 16, 2013, 00:15:19 AM
Stefan, we hebben afspraken gemaakt met Birdpix en DutchBirding om nestfotografie zoveel mogelijk te ontmoedigen. Uiteraard doen we dat elk op onze eigen manier. Tot nu toe nog steeds geen suggesties gehoord om tot een beter beleid te komen dan het beleid dat we nu hebben.

Dat is nou precies mijn hele punt... jullie hebben een regel bedacht en wringen je in allerlei bochten om daar een beleid op te voeren... maar dit hele beleid gaat ver voorbij aan het beoogde doel... namelijk verstoring voorkomen...

Door een probleem weg te stoppen ontmoedig je het niet, de foto die verborgen wordt is immers al gemaakt.

Naar mijn mening zou je juist een heel stuk soepeler moeten zijn (regels versoepelen) maar veel meer aan voorlichting doen. En ja dit is meer werk, actief door mensen die beoordelen, of door een programmeur die het systeem zou moeten aanpassen zodat zich dit zelf regelt.

En welterusten Bart ;)
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

petermeer

Citaat van: M. Baltus op april 16, 2013, 00:18:28 AMInteressant, dat wist ik niet. Hoe doen zij dat?
Zie de betreffende sites.
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

petermeer

Citaat van: SlechtValk op april 16, 2013, 00:24:37 AM
Citaat van: petermeer op april 16, 2013, 00:15:19 AM
Stefan, we hebben afspraken gemaakt met Birdpix en DutchBirding om nestfotografie zoveel mogelijk te ontmoedigen. Uiteraard doen we dat elk op onze eigen manier. Tot nu toe nog steeds geen suggesties gehoord om tot een beter beleid te komen dan het beleid dat we nu hebben.

Dat is nou precies mijn hele punt... jullie hebben een regel bedacht en wringen je in allerlei bochten om daar een beleid op te voeren... maar dit hele beleid gaat ver voorbij aan het beoogde doel... namelijk verstoring voorkomen...

Door een probleem weg te stoppen ontmoedig je het niet, de foto die verborgen wordt is immers al gemaakt.

Naar mijn mening zou je juist een heel stuk soepeler moeten zijn (regels versoepelen) maar veel meer aan voorlichting doen. En ja dit is meer werk, actief door mensen die beoordelen, of door een programmeur die het systeem zou moeten aanpassen zodat zich dit zelf regelt.
Nogmaals Stefan, kom dan met een beter voorstel. Neem dan wel de vorige posts mee in de uitwerking.
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

SlechtValk

Citaat van: petermeer op april 16, 2013, 00:25:29 AM
Citaat van: M. Baltus op april 16, 2013, 00:18:28 AMInteressant, dat wist ik niet. Hoe doen zij dat?
Zie de betreffende sites.
van Birdpix:
CiteerGeen nestfotografie.
Foto's van vogels op of bij het nest worden niet geplaatst. Nestfoto's van bepaalde soorten, die niet verstoringsgevoelig zijn of zijn afgeschermd, zoals rostbroeders, kunnen onder strikte voorwaarden door ons worden toegelaten. Bij nestfotografie dient door de fotograaf/grafe een korte beschrijving te geven hoe de foto tot stand gekomen is; dit omdat wij willen uitsluiten dat van een mogelijke verstoring sprake is geweest. Zonder beschrijving wordt de foto niet geaccepteerd.

Kortom er kunnen uitzonderingen gemaakt worden...
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

petermeer

Citaat van: SlechtValk op april 16, 2013, 00:32:14 AM
Citaat van: petermeer op april 16, 2013, 00:25:29 AM
Citaat van: M. Baltus op april 16, 2013, 00:18:28 AMInteressant, dat wist ik niet. Hoe doen zij dat?
Zie de betreffende sites.
van Birdpix:
CiteerGeen nestfotografie.
Foto's van vogels op of bij het nest worden niet geplaatst. Nestfoto's van bepaalde soorten, die niet verstoringsgevoelig zijn of zijn afgeschermd, zoals rostbroeders, kunnen onder strikte voorwaarden door ons worden toegelaten. Bij nestfotografie dient door de fotograaf/grafe een korte beschrijving te geven hoe de foto tot stand gekomen is; dit omdat wij willen uitsluiten dat van een mogelijke verstoring sprake is geweest. Zonder beschrijving wordt de foto niet geaccepteerd.

Kortom er kunnen uitzonderingen gemaakt worden...
Zijn wij Birdpix... Zoals al gezegd, we doen het elk op ons eigen manier. Heb nog geen tegenvoorstel gezien.
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

johan79

Citaat van: SlechtValk op april 16, 2013, 00:32:14 AM
van Birdpix:
CiteerGeen nestfotografie.
Foto's van vogels op of bij het nest worden niet geplaatst. Nestfoto's van bepaalde soorten, die niet verstoringsgevoelig zijn of zijn afgeschermd, zoals rostbroeders, kunnen onder strikte voorwaarden door ons worden toegelaten. Bij nestfotografie dient door de fotograaf/grafe een korte beschrijving te geven hoe de foto tot stand gekomen is; dit omdat wij willen uitsluiten dat van een mogelijke verstoring sprake is geweest. Zonder beschrijving wordt de foto niet geaccepteerd.

Kortom er kunnen uitzonderingen gemaakt worden...

toch is iets als het onderstaande het overwegen waard.

Foto's van vogels op of bij het nest worden in principe niet geplaatst. Nestfoto's van bepaalde soorten,  kunnen onder strikte voorwaarden door ons worden toegelaten. Bij nestfotografie dient door de fotograaf/grafe een beschrijving te worden geven hoe de foto tot stand gekomen is; dit omdat wij willen uitsluiten dat van een mogelijke verstoring sprake is geweest. Zonder beschrijving wordt de foto zeker niet geaccepteerd. Een en ander steeds ter beoordeling van de Admins.

En dan met de toevoeging: Over de uitslag kan niet worden gecorrespondeerd.

zit wel wat in....

Douwe van der Ploeg

Ok, ik zal er ook maar eens een standpunt tegenaan gooien.

Als eerste. Ik vind het jammer dat sommige mensen nestfoto's blijven uploaden, terwijl duidelijk in de regels staat dat dat niet de bedoeling is (en ze dat weten). waarneming.nl, net zoals vrijwel het hele internet, is géén democratie: er zijn regels waar je je aan moet houden, daar kies je gewoon voor als je bezig bent op de site. Nu is het natuurlijk prima dat je het niet met alle regels eens bent, dat is je goed recht, maar als de eigenaars/staf/moderators/mannen in pakken aangeven toch een bepaald beleid te blijven handhaven, dien je je daar wat mij betreft aan te houden. Als je een alternatieve oplossing hebt, die goed is uitgedacht en ook praktisch haalbaar is, weet ik zeker dat bovenstaande beleidsvoerders hier naar willen luisteren. Als zij het met je eens zijn zal er dan ook vast wat aan gebeuren.

Dat gezegd:
Zelf begrijp ik dat bepaalde verstorende foto's niet zijn toegestaan, maar ik kan ook inzien dat mensen vinden in sommige gevallen te ver wordt doorgetrokken (waaronder bijv. de ooievaarspalen, eksternesten en meerkoeten). Een oplossing hiervoor zou bijvoorbeeld zijn om de validators zelf te laten besluiten of een foto is ontstaan door verstoring, eventueel misschien zelfs iets bouwen dat twee validators een vinkje moeten zetten voor de foto verborgen wordt (om te voorkomen dat één "doorgedraaid" persoon woest op knopjes gaat zitten duwen, of gewoon scheef klikt.
Maar! Ik vind ook dat als je als site aangeeft dat dingen niet toegestaan zijn, je dat ook moet voorkomen. Dus niet "verbergen" waarbij de foto's op een paar plekken niet zichtbaar zijn, maar gewoon keihard van de site halen. Nergens zichtbaar, we willen er niks mee te maken hebben, want het is tegen de regels. Geen gedogingsbeleid als een foto te ver gaat.
Wat te ver dan is laat ik over aan bovenstaande (twee?) validators, die zijn niet voor niets aangesteld in die functie, en ik vertrouw erop dat die hun rechten op een goede manier gebruiken.

Als regel dus, ipv. "nestfoto's zijn niet toegestaan": "Foto's die in de ogen van onze medewerkers zijn gemaakt op een dusdanige manier dat er verstoring heeft opgetreden worden verwijderd. Hierover is geen correspondentie mogelijk."

Edit: eens met bovenstaande, altijd een beschrijving en anders gaan ze hoe dan ook weg!
Douwe van der Ploeg

petermeer

Citaat van: johan79 op april 16, 2013, 00:42:58 AM
Citaat van: SlechtValk op april 16, 2013, 00:32:14 AM
van Birdpix:
CiteerGeen nestfotografie.
Foto's van vogels op of bij het nest worden niet geplaatst. Nestfoto's van bepaalde soorten, die niet verstoringsgevoelig zijn of zijn afgeschermd, zoals rostbroeders, kunnen onder strikte voorwaarden door ons worden toegelaten. Bij nestfotografie dient door de fotograaf/grafe een korte beschrijving te geven hoe de foto tot stand gekomen is; dit omdat wij willen uitsluiten dat van een mogelijke verstoring sprake is geweest. Zonder beschrijving wordt de foto niet geaccepteerd.

Kortom er kunnen uitzonderingen gemaakt worden...

toch is iets als het onderstaande het overwegen waard.

Foto's van vogels op of bij het nest worden in principe niet geplaatst. Nestfoto's van bepaalde soorten,  kunnen onder strikte voorwaarden door ons worden toegelaten. Bij nestfotografie dient door de fotograaf/grafe een beschrijving te worden geven hoe de foto tot stand gekomen is; dit omdat wij willen uitsluiten dat van een mogelijke verstoring sprake is geweest. Zonder beschrijving wordt de foto zeker niet geaccepteerd. Een en ander steeds ter beoordeling van de Admins.

En dan met de toevoeging: Over de uitslag kan niet worden gecorrespondeerd.

zit wel wat in....


Citaat van: hiskodevries op april 15, 2013, 12:44:56 PM... doe mij maar een voorstel voor een set duidelijke regels over nestfotografie die ook de mogelijke precedent werking beïnvloeden en die met een simpele muisklik zijn te handhaven. Ik ben benieuwd.
Ook voor jou geldt: Neem jij de uitdaging aan?
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

johan79

#128
Foto’s van vogels op of bij het nest worden in principe niet geplaatst. Nestfoto's van bepaalde soorten,  kunnen onder strikte voorwaarden door ons worden toegelaten. Bij nestfotografie dient door de fotograaf/grafe een beschrijving te worden geven hoe de foto tot stand gekomen is; dit omdat wij willen uitsluiten dat van een mogelijke verstoring sprake is geweest. Zonder beschrijving wordt de foto zeker niet geaccepteerd. Een en ander steeds ter beoordeling van de Admins.
Over de uitslag kan niet worden gecorrespondeerd.


Ik denk dat dit de huidige situatie wel zo ongeveer benadert.... is volgens mij niet meer werk dan nu.
Zo kun je gewoon de foto`s laten staan van de Ooievaars op hun paalnesten, de Aalscholverkolonie vanuit de verte, de Eksternesten vanaf de openbareweg. ..  de Admin heeft beslist dat hier geen verstoring heeft plaatsgevondenen.

Ik zeg dus eigenlijk, niets veranderen, even duidelijk neerzetten, en misschien eens kijken of in bepaalde gevallen wat minder streng kan worden 'gehandhaafd'.... 


hiskodevries

ik hoor niets over de precedent werking.
een fictief voorbeeldje
Iemand plaatst dagelijks foto`s van meerkoeten op het nest uit een bepaalde gemeente.
Deze worden ook op facebook gezet. De volgers denken leuk zeg meerkoet foto`s, die zijn easy dat kan ik met mijn klikklak camera ook doen want die nesten liggen vlakbij de waterkant.
Voor je het weet staat op elk uur van de dag iemand met zijn laarzen in de oever om de eieren ( die dan dus niet bebroed worden) en de jonkies ( die dan niet gevoerd worden) te platen
zie ook https://www.google.nl/search?q=meerkoet+nest&hl=nl&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=MupsUbrbBqSn0QXW8YHICw&ved=0CDIQsAQ&biw=1920&bih=938

Het voorbeeld  is misschien wat overdreven maar voorkomen is beter dan genezen en voordat we dit 'verbod' instelden kregen we dagelijks emails van verontruste waarnemers en gebieds beheerders over de uitwassen. Dit gebeurt de laatste 2 jaar niet meer.

Voorstellen die meer werk opleveren voor de admins zie ik niet zitten, werk genoeg in deze tijd van het jaar.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Het is toch wel hoogsmerkwaardig (en schofferend) dat er hier door admins keer op keer wordt gezegd dat door critici geen voorstellen voor verbetering worden gedaan. Dat is een regelrechte leugen. Aangezien ik aanneem dat ze niet blind zijn kan het niet anders dan dat ze die voorstellen geoon niet wíllen lezen. Alles wat wordt aangevoerd tegen de huidige situatie en elk verbetervoorstel wordt gewoon genegeerd of met flauwekukalgumenten gepareerd. Het is diep en diep treurig.

Herman van der Meer

hiskodevries

Herman,
hieronder jouw bijdragen aan de discussie
met vet probeer ik jouw definities weer te geven
De foto bij deze waarneming is op verborgen gezet, met een beroep op de huisregels. Ronduit bespottelijk! Komt zo'n admin wel eens buiten?

Als ik dit als een nestfoto had beschouwd, zels in het licht van de eerdere discussies, zou ik niet eens de moeite hebben genomen om de waarneming in te voeren. Ik zou dan niet eens reden hebben gezien om de foto te nemen. Zoiets doe ik om aan anderen te laten zien, om anderen iets te leren a;s ze hetv nog niet weten.

Kennelijk vind jij dat een heksenjacht wel uitvoerbaar en wenselijk is en houd je er ook nog eens rare opvattingen op na over wat verstorende nestfoto's zijn.

Ja hoor, Hisko, noem het maar weer relschoppen als er over een achterlijk beleid wordt geklaagd.
Hier is de foto. Opnameafstand ca 60 meter.

Zie jij verstoring of zelfs maar de mogelijkheid daartoe? Zo ja, ga dan naar [verwijzing achterwege gelaten wegens gevaar voor het schenden van de gedragsregels.]

Midden in de stad? Je kan daar echt niet met een schietgeweer gaan rondlopen hoor. En zo iemand zal echt Waarneming niet nodig hebben om eksternesten te vinden in Den Haag. De stad zit er vol mee en dus ook met zeer opvallende  en actieve nesten.

Als het ze te heet onder de voeten wordt en ze met hun mond vol tanden staan verbannen ze zonder iets te zeggen een topic naar Praat maar Raak "gezien het niveau"

Ja Marleen, het is diep en diep treurig. Als een admin zwarte vlekken voor de ogen krijgt ervaart hij dat als storend en de enige manier die hij kan bedenken om ze weg te krijgen is de foto waar hij op dat moment naar zit te kijken te verbergen, want stel je voor dat onschuldige kijkertjes ook zwarte vlekken voor de ogen krijgen en een rel gaan schoppen.

De admins zijn uit op oorlog, dat is duidelijk.

Dat is een Bekende Nederlander dus die heeft geen recht op bescherming

Als jullie je beperken tot schrijnende nestfoto's die duidelijk niet gemaakt kunnen zijn zonder verstoring, zoals je zelf hebt geschreven, zal het voor iedereen begrijpelijk zijn. Dat spaart jullie veel werk en waarnemers veel ergernis.

In Nederland wordt er ook anders over gedacht. Daar is bijvoorbeeld het maken van nestfoto's niet verboden. Het verstoren van (broedende) vogels en het uithalen van nesten wel.

Als je geen bergen emails of forumberichten wil krijgen moet je zorgen dat dat je beleid begrijpelijk en rechtvaardig is.
Nu komt de uitleg van je beleid niet eens overeen met de praktijk.
Admins verdonkeremasnen overduidelijk totaal onschuldige foto's (open en bloot nesten/kolonies van honderden meters afstand bijvoorbeeld) terwijl er tientallen, misschien wel honderden, mogelijk minder onschuldige foto's gewoon blijven staan. Dat is niet begrijpelijk en dat is niet rechtvaardig.
Het beleid rammelt werkelijk aan alle kanten. De ene wel de andere niet, niet op Observado, wel op Waarneming, maar dan weer niet voor 2012, enz.
Jullie weten overduidelijk zelf niet eens hoe je ermee om moet gaan.

Je zou eens kunnen beginnen met het negeren van foto's van voor iedereen duidelijk zichtbare nesten, zoals boomnesten van kraaien, eksters, roeken, aalscholvers, blauwe reigers e.d., en de grote drijfnesten als van meerkoet, fuut e.d. en de beruchte paalnesten van ooievaar, tenzij er duidelijk verstoring is of de foto duidelijk niet zonder verstoring gemaakt kan zijn. Daar hoef je over het algemeen niet lang over na te denken.
Het doel is het afkeuren van verstoring van broedgevallen.


En over wat verstoring is en wat niet: als eenvoudige boerenwaarnemers als wij al struikelen over het verbergen van overduidelijk onschuldige foto's, dan moet een daartoe aangestelde geleerde Heer Admin toch zeker het verschil wel kunnen constateren?

Kennelijk is geleerde Heer Admin een heel stuk eenvoudiger dan wij. Maar hoe denk je dan met zo'n eenvoudige boerenadmin een beleid te kunnen formuleren en handhaven? Dan moet je er niet eens aan willen beginnen.

Nest staat niet gelijk aan verstoring. Het gaat om de verstoring.

De makers van onschuldige foto's worden als gevolg van het blinde beleid geschoffeerd en de mensen die dat aan de orde stellen worden geschoffeerd.

Maar er zijn talloze foto's waarbij de afstand wel is te bepalen en dus ook dat er geen sprake kan zijn geweest van verstoring. In dit topic zijn er verschillende getoond en naar nog meer verwezen.
Waaromj zou je die dan verbergen onder het mom van verstoring?
En als je nu zegt dat de verstoring afhankelijk is van de soort hoef je dus ook niet meer aan te komen met het verhaal dat het niet is te bepalen.

Ik denk dat 99% van de foto's waarop een of meerdere nesten staan uitstekend zijn te beoordelen.


Je moet het niet moeilijker voorstellen dan het is. Bij mijn weten is het overgrote deel van de nestfoto's van kraaiachtigen, reigers, aalschiovers, ooievaars en meerkoeten. Daar valt weinig over na te denken/te beoordelen.
Als je nog niet eens zulk onderscheid kan maken moet je niet eens aan zo'n verbod willen beginnen.


Samengevat:
dit mag "open en bloot nesten/kolonies van honderden meters afstand bijvoorbeeld)"

"duidelijk zichtbare nesten, zoals boomnesten van kraaien, eksters, roeken, aalscholvers, blauwe reigers e.d., en de grote drijfnesten als van meerkoet, fuut e.d. en de beruchte paalnesten van ooievaar, tenzij er duidelijk verstoring is of de foto duidelijk niet zonder verstoring gemaakt kan zijn"

Verder moet een "eenvoudige boerenwaarnemers" het snappen
Herman :
Citeertenzij er duidelijk verstoring is of de foto duidelijk niet zonder verstoring gemaakt kan zijn
Vertel maar hoe gaan we dat bepalen?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Citaat van: hiskodevries op april 16, 2013, 09:31:04 AM
Herman,
hieronder jouw bijdragen aan de discussie
met vet probeer ik jouw definities weer te geven
...

Je zou eens kunnen beginnen met het negeren van foto's van voor iedereen duidelijk zichtbare nesten, zoals boomnesten van kraaien, eksters, roeken, aalscholvers, blauwe reigers e.d., en de grote drijfnesten als van meerkoet, fuut e.d. en de beruchte paalnesten van ooievaar, tenzij er duidelijk verstoring is of de foto duidelijk niet zonder verstoring gemaakt kan zijn. Daar hoef je over het algemeen niet lang over na te denken.
Het doel is het afkeuren van verstoring van broedgevallen.

...

Vertel maar hoe gaan we dat bepalen?

Met je ogen en met je verstand.

(Zal ik eens een mooi overzich maken van jouw  'constructieve bijdragen aan deze discussie?)

Herman van der Meer

hiskodevries

CiteerMet je ogen en met je verstand.
Dat leid tot oeverloze discussies door interpretatie verschillen welke nu niet optreden (behalve bij 3 a 5 gebruikers in dit topic).
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jeroen Nagtegaal

Even een ander puntje, dat toch wel zeker raakvlak heeft. Wrn.nl vind het nodig, althans bepaalde admins, om selectief te verbergen. Als gestreeft wordt naar het ontmoedigen, waarom staan er dan nog steeds foto's van broedende vogels op de soort-informatie pagina's? Daar lijkt mij veel meer winst te halen dan het verbergen van nesten van Ooievaars, Meerkoeten etc.
Zie oa:








Verder is er denk ik toch wel een duidelijke lijst aan soorten waarbij Nestfoto's kunnen. Dat gaat dan om Fuut, Meerkoet, Ooievaar, Blauwe Reiger, Slechtvalk, Torenvalk etc.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

hiskodevries

We herhalen het rijtje speciaal voor Jeroen voor de derde keer:
CiteerEen foto kan op "verbergen" worden gezet.
Wat betekent dit: Dat de foto niet wordt getoond in "multimedia->foto`s" en niet onder het tabje foto`s bij het soortenoverzicht.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jeroen Nagtegaal

Hisko, de foto's die ik als voorbeeld gebruik staan op de soortinformatie pagina. Geselecteerd door admins, en dus uitnodigend op nestfoto's te maken!
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

HPM

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op april 16, 2013, 12:49:59 PM
Hisko, de foto's die ik als voorbeeld gebruik staan op de soortinformatie pagina. Geselecteerd door admins, en dus uitnodigend op nestfoto's te maken!


Behalve de startpagina worden de info-pagina's geindexeerd door o.a. Google, dus precedentwerking is er niet.
Bovendien leidt het gebruik van ogen en verstand tot oeverloze discussies door interpretatieverschillen welke nu niet optreden.
Herman van der Meer

hiskodevries

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op april 16, 2013, 12:49:59 PM
Hisko, de foto's die ik als voorbeeld gebruik staan op de soortinformatie pagina. Geselecteerd door admins, en dus uitnodigend op nestfoto's te maken!
Jeroen, dat klopt. Die pagina`s hebben een educatief karakter. Stel jij ziet tijdens je vogeltocht een mooi nest in een wilg hangen dan wil je bij thuiskomst wel kunnen constateren dat het een nest van een Buidelmees was.
met foto overzicht per soort bedoel ik deze pagina http://waarneming.nl/soort/photos/1206  en niet deze http://waarneming.nl/soort/info/1206 (dat is blijkbaar niet helder neergezet)
Maar bespaar je de moeite om voor de opening te gaan liggen om een foto van het interieur te maken.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jeroen Nagtegaal

Maar dan is het beleid dat nu gevoerd wordt zo tegenstrijdig als maar kan? Enerzijds ga je foto's weren, maar aan de andere kant weer extra aandacht geven? Zoals vaker aangegeven hebben de overzichten (niet soort-infopaginas) ook een hoge waarde doordat daar veel meer foto's staan. Doordat je nesten vanuit verschillende hoeken kan zien, is het dus, als ik jou zo lees, goed om zoveel mogelijk nesten op foto te zetten... Echter worden die weer verborgen...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

hiskodevries

Citeeris het dus, als ik jou zo lees, goed om zoveel mogelijk nesten op foto te zetten
nee dus. je zult ook zien dat de nestfoto`s op de info pagina`s vrijwel allemaal stammen van voor de tijd van het nestfoto verbod.
het gekke is dat de modale gebruiker dit prima begrijpt. Dit afgaande op de emails die we krijgen van mensen die reageren op de automatische email die verstuurd wordt als een nestfoto verborgen wordt.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jeroen Nagtegaal

Maar Hisko, je kan toch niet ontkennen dat het beleid scheef is. Enerzijds aanmoedigen, maar anderzijds het stimuleren? Als je consequent wil zijn zul je ook alle foto's uit de soort-informatie-pagina moeten weren.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

DuDe

Citaat van: hiskodevries op april 16, 2013, 14:21:17 PM
Citeeris het dus, als ik jou zo lees, goed om zoveel mogelijk nesten op foto te zetten
nee dus. je zult ook zien dat de nestfoto`s op de info pagina`s vrijwel allemaal stammen van voor de tijd van het nestfoto verbod.
het gekke is dat de modale gebruiker dit prima begrijpt. Dit afgaande op de emails die we krijgen van mensen die reageren op de automatische email die verstuurd wordt als een nestfoto verborgen wordt.
Hier wordt je wel wat tegenstrijdig Hisko. Als je zegt dat Waarneming.nl als enige nestfoto's kan plaatsen (in dit geval op de infopagina i.v.m. educatieve redenen), dan moet je niet als extra argument noemen dat dit vaak oude foto's zijn. Want blijkbaar hoeft dit niet altijd het geval te zijn en is het dus ook niet 100% relevant.
Verder kan ik me wel voorstellen dat het tonen van nestfoto's op de infopagina net zo goed tot verstoring zou kunnen leiden; wie wil nou niet zo'n mooi nestje van een buidelmees zien? Aan de andere kant begrijp ik ook dat extra foto's van gebruikers op soortenpagina's (en de trots van plaatsing) de kans op mogelijke verstoring alleen maar zal vergroten.
Vriendelijke groet van Rineke Dedding en/of Axel Duivenvoorden

(Indien niet anders gemeld betreft het Axel...)

hiskodevries

jullie hebben allemaal gelijk.
Beleid hoeft ook niet altijd recht door zee te zijn.
In een beetje natuurmuseum staan fraaie geschoten roofvogels, want zo vogelde men rond 1850 , die hebben nu ook een educatief doel.
niemand denkt nu nog ik schiet de volgende steppedief uit de lucht want dan kan die 100 % zeker gedetermineerd worden.

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jeroen Nagtegaal

Jacht vergelijken met fotografie lijkt me niet van toepassing. Fotografie is veel laagdrempeliger... Jacht is voorbehouden aan een zeer select aantal mensen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

HPM

Citaat van: hiskodevries op april 16, 2013, 13:58:27 PM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op april 16, 2013, 12:49:59 PM
Hisko, de foto's die ik als voorbeeld gebruik staan op de soortinformatie pagina. Geselecteerd door admins, en dus uitnodigend op nestfoto's te maken!
Jeroen, dat klopt. Die pagina`s hebben een educatief karakter. Stel jij ziet tijdens je vogeltocht een mooi nest in een wilg hangen dan wil je bij thuiskomst wel kunnen constateren dat het een nest van een Buidelmees was....


Ja, ja. Zoals ik vroeg in dit topic al schreef had ik de foto waarmee dit topic begon ingevoerd om educatieve redenen en dat ik anders waarschijnlijk niet eens de moeite had genomen om hem te maken.
Waarneming.nl heeft alles te maken met het delen van kennis.

Stel iemand ziet een boom vol nesten en voert een waarneming in van een roekenkolonie omdat hij niet weet dat een boom ook vol kan zitten met eksternesten.

Overigens durf ik die foto niet eens meer educatief op het forum te gebruiken zoals oorspronkelijk mijn bedoeling was, want voor je het weet wordt zo'n topic verwijderd, op slot gegooid of verbannen naar Praat maar Raak.
Herman van der Meer

DuDe

Het is heel simpel; educatieve foto's op de infopagina zijn minder riskant dan educatieve foto's op de soortenpagina  ;)
Vriendelijke groet van Rineke Dedding en/of Axel Duivenvoorden

(Indien niet anders gemeld betreft het Axel...)

hiskodevries

we hebben al een educatieve roeken kolonie http://waarneming.nl/soort/info/167
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Citaat van: hiskodevries op april 16, 2013, 16:02:59 PM
we hebben al een educatieve roeken kolonie http://waarneming.nl/soort/info/167

Maar geen educatieve ekster'kolonie'. Daar zal je dan ook heel hard je best voor moeten doen om die te vinden.

Herman van der Meer

Jeroen Nagtegaal

Nog geen Meerkoet Hisko... Zie http://waarneming.nl/soort/info/149
Wellicht goed om dan een foto van Marleen hierbij te gebruiken in plaats van ze allemaal te verbergen?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com