Hoofdmenu

"Nestfoto"

Gestart door HPM, april 11, 2013, 22:16:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

Vincent Hart

Nou mooi, Marleen is het met het principe eens en Herman lukt het niet om ook maar één concrete verbetering te noemen. We houden het zo.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Bart van Hoogstraten

#91
Citaat van: M. Baltus op april 15, 2013, 22:41:41 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op april 15, 2013, 22:29:12 PM
Je moet "het principe" gaan afbakenen nu, Marleen. Het fotograferen van een bezet nest kan zeer verstorend zijn en dat mag gewoon niet aangemoedigd worden.

Beste Bart, misschien wil je het topic even lezen. En ook de andere topics hierover. Vriendelijk bedankt!

Ik heb al heel vaak gezegd dat ik het met het principe eens ben.

Mijn foto's van de pimpelmeeseitjes in de nestkast heb ik er niet op gezet.
Mij hoor je ook niet als foto's van nesten die ik invoer (eksternest, meerkoetnest, aalscholvernest, allemaal van ruime afstand) op verborgen worden gezet.

Waar de discussie onder andere over gaat is dat het verbergen van foto's niet consequent gebeurt (wat volgens mij best (deels? als ik hisko begrijp) automatisch zou kunnen)
Maar als je vervolgens alle waarnemingen laat staan, lost dat nog niets op want zo weten "kwaadwillenden" evengoed waar de nesten liggen.
En waarom word op observado niets verborgen en op waarneming wel.
Er zijn ook talloze foto's van vogels die niet broeden en/of niet bij een nest zijn, maar waar weldegelijk twijfel of zelfs discussie is over verstoring, hoe zit dat dan.
Bovendien zijn er verschillende soorten zoals de meerkoet die nogal "open en bloot" hun nest hebben. Is het niet wat overdreven om dat te verbergen?

Kortom: Aan deze regel zitten nogal wat vragen en discussiepunten, daar gaat dit topic over.

Maargoed ik blijf maar herhalen en herhalen, het overgrote deel wordt genegeerd, tja....

Blijkbaar vinden mensen het lastig om ergens een uitgebreid gesprek over te hebben waardoor er tot weloverwogen keuzes kan worden gekomen....

Nou breekt mijn klomp Marleen (lees je zelf de discussie wel?). Het gaat erom dat je nesten niet verstoort en heus niet erom dat je kwaadwillenden aanwijzingen geeft waar ze e-ven-tu-eel nesten zouden kunnen verstoren. Nogmaals (mede om bovenstaand) -> alle nestfotografie verbieden en dan staat er niets op de helling...

Wat is jouw weloverwogen keuze trouwens?
(De mijne is dat ik voortaan geen nestfoto's meer invoer en dat ik de inconsequenties uit de overgangszone accepteer als collateral damage).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

SlechtValk

#92
 
Citaat van: Vincent Hart op augustus 24, 2012, 13:39:25 PM
Met als onderliggende gedachte dat internationaal niet altijd onze normen m.b.t. nestfotografie gelden, is er voor gekozen de regels m.b.t. nestfotografie niet toe te passen op Observado.
Citaat van: Vincent Hart op augustus 24, 2012, 13:57:36 PM
Nee, maar er wordt niet gehandhaafd (bij buitenlandse invoerders) om de door mij genoemde reden.

Dit snap ik dus echt totaaaaaal niet.. de vergelijking met een stoplicht: dit is als niet beboeten bij stoplichten waar vaak door rood gereden wordt en wel waar toevallig 1 keer een fietser door rood rijd... gekkenwerk!!!

Cmon we zijn geen debielen hier allemaal en we kunnen best "veilige" foto's toestaan en foto's van nesten ver weg in een boom noem ik veilig!

Laten we vooral niet uit het oog verliezen waarvoor de regel ooit is ingesteld... namelijk om te voorkomen dat mensen met hun lens boven elk merelnestje gaan hangen... dat je deze nesten verbergt kan ik me nog voorstellen (alhoewel ik daar ook tegen ben maar dat is een ander verhaal), maar een foto vanaf straatniveau van een boom waar hoog bovenin een nest zit is gekkenwerk... en totaal doorgeslagen en naar blijkt uit deze discussie ook niet meer uit te leggen/te verantwoorden!
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Bart van Hoogstraten

Citaat van: SlechtValk op april 15, 2013, 22:58:03 PM
dat je deze nesten verbergt kan ik me goed voorstellen, maar een foto vanaf straatniveau van een boom waar hoog bovenin een nest zit is gekkenwerk... en totaal doorgeslagen!

Ja, maar waar trek je de streep? Op de helling zlef lukt dat gewoon niet! -> Alles toestaan of alles verbieden is de enige optie. Wat mij betreft alles verbieden en de ergernis over inconsequenties uit de overgangzone moeten we gewoon maar even slikken.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Botervlieg

Citaat van: Bart van Hoogstraten op april 15, 2013, 22:52:13 PM
Nou breekt mijn klomp Marleen (lees je zelf de discussie wel?). Het gaat erom dat je nesten niet verstoort en heus niet erom dat je kwaadwillenden aanwijzingen geeft waar ze e-ven-tu-eel nesten zouden kunnen verstoren.

Het gaat er volgens jou om dat ik nesten niet verstoor. Daarom wordt mijn foto van aalscholvernesten, van zo'n enorme afstand dat de admins niet eens kunnen beoordelen welke vogel het betreft op verborgen gezet? Dat is toch onzin? Volgens mij ging het er in de oorsprong om, dat foto's van nesten niet werden/worden toegestaan om te voorkomen dat mensen het leuk gaan vinden om nesten te fotograferen en ze steeds verder gaan (in bomen klimmen, etc) om maar dat nest te fotograferen.

Citaat van: hiskodevries op april 15, 2013, 17:07:39 PM
Precedent werking is 'herman mag een nest foto plaatsen van een Roekennest dus ik pak de klimijzers om een wat duidelijkere plaat te maken'

Grappig trouwens, Bart, dat je op pagina 3 het nog onzin vond en het kan toch allemaal wel, en op pagina 4 ben je helemaal om en is ineens alles wat een ander zegt verkeerd.

Bart van Hoogstraten

#95
Citaat van: M. Baltus op april 15, 2013, 23:06:35 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op april 15, 2013, 22:52:13 PM
Nou breekt mijn klomp Marleen (lees je zelf de discussie wel?). Het gaat erom dat je nesten niet verstoort en heus niet erom dat je kwaadwillenden aanwijzingen geeft waar ze e-ven-tu-eel nesten zouden kunnen verstoren.

Het gaat er volgens jou om dat ik nesten niet verstoor. Daarom wordt mijn foto van aalscholvernesten, van zo'n enorme afstand dat de admins niet eens kunnen beoordelen welke vogel het betreft op verborgen gezet? Dat is toch onzin? Volgens mij ging het er in de oorsprong om, dat foto's van nesten niet werden/worden toegestaan om te voorkomen dat mensen het leuk gaan vinden om nesten te fotograferen en ze steeds verder gaan (in bomen klimmen, etc) om maar dat nest te fotograferen.

Citaat van: hiskodevries op april 15, 2013, 17:07:39 PM
Precedent werking is 'herman mag een nest foto plaatsen van een Roekennest dus ik pak de klimijzers om een wat duidelijkere plaat te maken'

Grappig trouwens, Bart, dat je op pagina 3 het nog onzin vond en het kan toch allemaal wel, en op pagina 4 ben je helemaal om en is ineens alles wat een ander zegt verkeerd.

Ik kan op p3 nergens vinden dat ik het onzin vind en dat het allemaal kan. Als dat op een andere pagina wel oz is verdedig ik het nu met "voortschrijdend inzicht".

Vanuit datzelfde inzicht voer ik voortaan geen enkele foto meer in waarbij sprake is van een bezet nest (en beschouw ik inconsequenties als "collateral damage" uit de overgangzone in het beleid van wrn). Ik hoop dat jij en Herman dit ook op die manier beleven...
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

SlechtValk

Citaat van: Bart van Hoogstraten op april 15, 2013, 23:03:37 PM
Ja, maar waar trek je de streep? Op de helling zlef lukt dat gewoon niet! -> Alles toestaan of alles verbieden is de enige optie. Wat mij betreft alles verbieden en de ergernis over inconsequenties uit de overgangzone moeten we gewoon maar even slikken.

Kortom we kunnen het hele foto onderdeel verwijderen want over elke foto valt wel iets te zeggen in de trand van nabijheid van een nest of anderszins een verstoring...

Mensen hebben ook een eigen verantwoording, en mijn mening is dat een site als waarneming.nl juist meer aan educatie zou moeten doen, niet het probleem verbergen maar juist belichten met uitleg geven hoe het beter zou kunnen...

We hebben inmiddels een melding bij kwetsbare gebieden dat je vooral binnen de paden moet blijven, wat is er mis met iets soortgelijks mbt verstoring tov nestelende vogels.

Een soort van guidelines op de homepage kunnen volgens mij geen kwaad, tips om verstoring te voorkomen, voornamelijk om mensen afentoe weer eens wakker te schudden.

Citaat van: M. Baltus op april 15, 2013, 23:06:35 PM
Grappig trouwens, Bart, dat je op pagina 3 het nog onzin vond en het kan toch allemaal wel, en op pagina 4 ben je helemaal om en is ineens alles wat een ander zegt verkeerd.

Pagina's kunnen verschillen (ik zelf heb 50 berichten per pagina) en voor mij is er dus (nog) geen pagina 3
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

petermeer

Citaat van: SlechtValk op april 15, 2013, 23:22:42 PMEen soort van guidelines op de homepage kunnen volgens mij geen kwaad, tips om verstoring te voorkomen, voornamelijk om mensen afentoe weer eens wakker te schudden.
Die bestaat al, zie: http://waarneming.nl/gedragsregels.php.

Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

Douwe van der Ploeg

En bij het toevoegen van een vogelfoto, in dikke grote letters:

"foto's van broedende vogels of nesten zijn niet toegestaan !"
Douwe van der Ploeg

SlechtValk

Citaat van: petermeer op april 15, 2013, 23:26:17 PM
Citaat van: SlechtValk op april 15, 2013, 23:22:42 PMEen soort van guidelines op de homepage kunnen volgens mij geen kwaad, tips om verstoring te voorkomen, voornamelijk om mensen afentoe weer eens wakker te schudden.
Die bestaat al, zie: http://waarneming.nl/gedragsregels.php.
Ik ken ze, omdat ik al vaker deze discussie gevolgd heb, maar ik bedoelde meer dat mensen hier afentoe nog eens op gewezen worden (bijvoorbeeld onder Nieuws op de homepage).


Citaat van: Douwe van der Ploeg op april 15, 2013, 23:28:58 PM
En bij het toevoegen van een vogelfoto, in dikke grote letters:

"foto's van broedende vogels of nesten zijn niet toegestaan !"


En ik ben van mening dat dit verbod zwaar overdreven is (tenminste het verbod misschien niet maar de handhaving zeker) en dat het zijn doel ver voorbij streeft als je foto's van bijvoorbeeld de openingspost van dit topic gaat verbergen...
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Bart van Hoogstraten

#100
Citaat van: SlechtValk op april 15, 2013, 23:22:42 PM
Mensen hebben ook een eigen verantwoording, en mijn mening is dat een site als waarneming.nl juist meer aan educatie zou moeten doen, niet het probleem verbergen maar juist belichten met uitleg geven hoe het beter zou kunnen...

We hebben inmiddels een melding bij kwetsbare gebieden dat je vooral binnen de paden moet blijven, wat is er mis met iets soortgelijks mbt verstoring tov nestelende vogels.

Volgens mij staat dat er hier al allemaal op -> bij nestfotografie verdwijnt je waarneming of je krijgt de mededeling dat hij verwijderd wordt (maar staat er even later net zo goed nog op). Mijn ervaring in het onderwijs en met paardrijden is dat dat in ieder geval niet werkt. -> ze gaan sputteren en huilen om de inconsequenties. Alles verbieden of alles toestaan en verder geen compromissen en dan werkt het zich vanzelf goedf uit...
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

petermeer

Citaat van: SlechtValk op april 15, 2013, 23:32:54 PMIk ken ze, omdat ik al vaker deze discussie gevolgd heb, maar ik bedoelde meer dat mensen hier afentoe nog eens op gewezen worden (bijvoorbeeld onder Nieuws op de homepage).
Dat is nu precies de plek waar de link te vinden is.  ;)
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

SlechtValk

Citaat van: petermeer op april 15, 2013, 23:35:59 PM
Citaat van: SlechtValk op april 15, 2013, 23:32:54 PMIk ken ze, omdat ik al vaker deze discussie gevolgd heb, maar ik bedoelde meer dat mensen hier afentoe nog eens op gewezen worden (bijvoorbeeld onder Nieuws op de homepage).
Dat is nu precies de plek waar de link te vinden is.  ;)
Ooit van bannerblindness gehoord?

Als een bericht permanent ergens staat, ziet men het op een geven moment niet meer, ik doelde meer op een periodiek lente-bericht wat meer sturend is dan afbakenend... tips om leuke foto's te maken, met daarin verweven om op te passen om geen schade aan te richten...
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Bart van Hoogstraten

Citaat van: SlechtValk op april 15, 2013, 23:39:28 PM
Citaat van: petermeer op april 15, 2013, 23:35:59 PM
Citaat van: SlechtValk op april 15, 2013, 23:32:54 PMIk ken ze, omdat ik al vaker deze discussie gevolgd heb, maar ik bedoelde meer dat mensen hier afentoe nog eens op gewezen worden (bijvoorbeeld onder Nieuws op de homepage).
Dat is nu precies de plek waar de link te vinden is.  ;)
Ooit van bannerblindness gehoord?

Als een bericht permanent ergens staat, ziet men het op een geven moment niet meer, ik doelde meer op een periodiek lente-bericht wat meer sturend is dan afbakenend... tips om leuke foto's te maken, met daarin verweven om op te passen om geen schade aan te richten...

Euh, Stefan. Elke keer als je een foto invoert bij je waarneming staat er duidelijk met koeienletters: "foto's van broedende vogels of nesten zijn niet toegestaan". Ooit opgevallen?
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Botervlieg

Citaat van: Bart van Hoogstraten op april 15, 2013, 23:43:31 PM
Euh, Stefan. Elke keer als je een foto invoert bij je waarneming staat er duidelijk met koeienletters: "foto's van broedende vogels of nesten zijn niet toegestaan". Ooit opgevallen?

Ik heb vandaag ontdekt dat dat er alleen staat als je een foto bij een vogelwaarneming invoert.

(Of heb ik gedroomd vanmiddag?!)

SlechtValk

Citaat van: Bart van Hoogstraten op april 15, 2013, 23:34:59 PM
Alles verbieden of alles toestaan en verder geen compromissen en dan werkt het zich vanzelf goedf uit...
En waarom slaat de weegschaal dan over naar verbieden?
Alle argumenten die ik tot nu toe gezien heb komen neer op 1) verstoring 2) voorbeeldwerking die voor verstoring kan zorgen...
Als er geen verstoring optreed is er dus geen reden om die regel uberhaubt te hebben...
Dus waarom worden foto's verborgen waar DUIDELIJK geen enkele verstoring geweest is?

Laat ik duidelijk zijn dat ik voorstander ben van helemaal niets verbergen...
Citaat van: Bart van Hoogstraten op april 15, 2013, 23:43:31 PM
Euh, Stefan. Elke keer als je een foto invoert bij je waarneming staat er duidelijk met koeienletters: "foto's van broedende vogels of nesten zijn niet toegestaan". Ooit opgevallen?
Ja weet ik, heb ik gezien! Het gaat me er niet om dat het vaak vermeld wordt, het gaat mij erom dat het onzin is om dit soort foto's te verbergen...
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Bart van Hoogstraten

Citaat van: M. Baltus op april 15, 2013, 23:44:42 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op april 15, 2013, 23:43:31 PM
Euh, Stefan. Elke keer als je een foto invoert bij je waarneming staat er duidelijk met koeienletters: "foto's van broedende vogels of nesten zijn niet toegestaan". Ooit opgevallen?

Ik heb vandaag ontdekt dat dat er alleen staat als je een foto bij een vogelwaarneming invoert.

(Of heb ik gedroomd vanmiddag?!)

Je argumenten worden steeds zwakker  ;)
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Bart van Hoogstraten

Citaat van: SlechtValk op april 15, 2013, 23:45:26 PM
Ja weet ik, heb ik gezien! Het gaat me er niet om dat het vaak vermeld wordt, het gaat mij erom dat het onzin is om dit soort foto's te verbergen...

En die van jou zijn nog nooit op de top geweest...  ;D
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

petermeer

Citaat van: SlechtValk op april 15, 2013, 23:45:26 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op april 15, 2013, 23:34:59 PM
Alles verbieden of alles toestaan en verder geen compromissen en dan werkt het zich vanzelf goedf uit...
En waarom slaat de weegschaal dan over naar verbieden?
Alle argumenten die ik tot nu toe gezien heb komen neer op 1) verstoring 2) voorbeeldwerking die voor verstoring kan zorgen...
Als er geen verstoring optreed is er dus geen reden om die regel uberhaubt te hebben...
Dus waarom worden foto's verborgen waar DUIDELIJK geen enkele verstoring geweest is?

Laat ik duidelijk zijn dat ik voorstander ben van helemaal niets verbergen...
Citaat van: Bart van Hoogstraten op april 15, 2013, 23:43:31 PM
Euh, Stefan. Elke keer als je een foto invoert bij je waarneming staat er duidelijk met koeienletters: "foto's van broedende vogels of nesten zijn niet toegestaan". Ooit opgevallen?
Ja weet ik, heb ik gezien! Het gaat me er niet om dat het vaak vermeld wordt, het gaat mij erom dat het onzin is om dit soort foto's te verbergen...

Citaat van: hiskodevries op april 15, 2013, 12:44:56 PM... doe mij maar een voorstel voor een set duidelijke regels over nestfotografie die ook de mogelijke precedent werking beïnvloeden en die met een simpele muisklik zijn te handhaven. Ik ben benieuwd.
Neem jij de uitdaging aan?
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

Anne Hueber †

Citaat van: M. Baltus op april 15, 2013, 23:44:42 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op april 15, 2013, 23:43:31 PM
Euh, Stefan. Elke keer als je een foto invoert bij je waarneming staat er duidelijk met koeienletters: "foto's van broedende vogels of nesten zijn niet toegestaan". Ooit opgevallen?

Ik heb vandaag ontdekt dat dat er alleen staat als je een foto bij een vogelwaarneming invoert.


Lijkt me logisch Marleen.....ik heb nl nog nooit een broedende plant, libel of paddenstoel gezien, laat staan, dat ik daar en nest van gezien heb ;)

Bart van Hoogstraten

#110
Citaat van: petermeer op april 15, 2013, 23:50:11 PM
Citaat van: SlechtValk op april 15, 2013, 23:45:26 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op april 15, 2013, 23:34:59 PM
Alles verbieden of alles toestaan en verder geen compromissen en dan werkt het zich vanzelf goedf uit...
En waarom slaat de weegschaal dan over naar verbieden?
Alle argumenten die ik tot nu toe gezien heb komen neer op 1) verstoring 2) voorbeeldwerking die voor verstoring kan zorgen...
Als er geen verstoring optreed is er dus geen reden om die regel uberhaubt te hebben...
Dus waarom worden foto's verborgen waar DUIDELIJK geen enkele verstoring geweest is?

Laat ik duidelijk zijn dat ik voorstander ben van helemaal niets verbergen...
Citaat van: Bart van Hoogstraten op april 15, 2013, 23:43:31 PM
Euh, Stefan. Elke keer als je een foto invoert bij je waarneming staat er duidelijk met koeienletters: "foto's van broedende vogels of nesten zijn niet toegestaan". Ooit opgevallen?
Ja weet ik, heb ik gezien! Het gaat me er niet om dat het vaak vermeld wordt, het gaat mij erom dat het onzin is om dit soort foto's te verbergen...

Citaat van: hiskodevries op april 15, 2013, 12:44:56 PM... doe mij maar een voorstel voor een set duidelijke regels over nestfotografie die ook de mogelijke precedent werking beïnvloeden en die met een simpele muisklik zijn te handhaven. Ik ben benieuwd.
Neem jij de uitdaging aan?

Voortschrijdend inzicht, Peter. Ik voer in ieder geval voortaaan geen nestfoto's meer in...

(alhoewel ik weet dat die van mij nooit en te nimmer verstorend zijn, laten we daar wel even duidelijk over wezen   ;) ).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Botervlieg

Citaat van: Bart van Hoogstraten op april 15, 2013, 23:47:44 PM
Citaat van: M. Baltus op april 15, 2013, 23:44:42 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op april 15, 2013, 23:43:31 PM
Euh, Stefan. Elke keer als je een foto invoert bij je waarneming staat er duidelijk met koeienletters: "foto's van broedende vogels of nesten zijn niet toegestaan". Ooit opgevallen?

Ik heb vandaag ontdekt dat dat er alleen staat als je een foto bij een vogelwaarneming invoert.

(Of heb ik gedroomd vanmiddag?!)

Je argumenten worden steeds zwakker  ;)

Wakker blijven, Bart. Het was überhaupt geen argument dus kan die ook niet zwak/sterk zijn.

petermeer

Citaat van: Bart van Hoogstraten op april 15, 2013, 23:56:49 PM
Citaat van: petermeer op april 15, 2013, 23:50:11 PM
Citaat van: SlechtValk op april 15, 2013, 23:45:26 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op april 15, 2013, 23:34:59 PM
Alles verbieden of alles toestaan en verder geen compromissen en dan werkt het zich vanzelf goedf uit...
En waarom slaat de weegschaal dan over naar verbieden?
Alle argumenten die ik tot nu toe gezien heb komen neer op 1) verstoring 2) voorbeeldwerking die voor verstoring kan zorgen...
Als er geen verstoring optreed is er dus geen reden om die regel uberhaubt te hebben...
Dus waarom worden foto's verborgen waar DUIDELIJK geen enkele verstoring geweest is?

Laat ik duidelijk zijn dat ik voorstander ben van helemaal niets verbergen...
Citaat van: Bart van Hoogstraten op april 15, 2013, 23:43:31 PM
Euh, Stefan. Elke keer als je een foto invoert bij je waarneming staat er duidelijk met koeienletters: "foto's van broedende vogels of nesten zijn niet toegestaan". Ooit opgevallen?
Ja weet ik, heb ik gezien! Het gaat me er niet om dat het vaak vermeld wordt, het gaat mij erom dat het onzin is om dit soort foto's te verbergen...

Citaat van: hiskodevries op april 15, 2013, 12:44:56 PM... doe mij maar een voorstel voor een set duidelijke regels over nestfotografie die ook de mogelijke precedent werking beïnvloeden en die met een simpele muisklik zijn te handhaven. Ik ben benieuwd.
Neem jij de uitdaging aan?

Voortschrijdend inzicht, Peter. Ik voer in ieder geval voortaan geen nestfoto's meer in...
Dat siert je Bart.  ;D

Mijn vraag was eigenlijk bedoeld voor Stefan.
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

Botervlieg

Citaat van: Anne Hueber op april 15, 2013, 23:55:58 PM
Citaat van: M. Baltus op april 15, 2013, 23:44:42 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op april 15, 2013, 23:43:31 PM
Euh, Stefan. Elke keer als je een foto invoert bij je waarneming staat er duidelijk met koeienletters: "foto's van broedende vogels of nesten zijn niet toegestaan". Ooit opgevallen?

Ik heb vandaag ontdekt dat dat er alleen staat als je een foto bij een vogelwaarneming invoert.


Lijkt me logisch Marleen.....ik heb nl nog nooit een broedende plant, libel of paddenstoel gezien, laat staan, dat ik daar en nest van gezien heb ;)

Libellen eitjes? Vlindereitjes? Vossennest?

Bovendien staat er in de tekst dat foto's van broedende vogels en nesten niet zijn toegestaan, prima tekst om bij alle invoeringen van foto's te laten staan.

Dat stomme blokje tekst dat een admin op je waarneming heeft gereageerd blijft toch ook een week staan ondanks dat je de waarneming aanpast, omdat je moet wachten tot de admin het heeft goedgekeurd of 7 dagen wachten?

Bart van Hoogstraten

Citaat van: M. Baltus op april 15, 2013, 23:59:29 PM
Dat stomme blokje tekst dat een admin op je waarneming heeft gereageerd blijft toch ook een week staan ondanks dat je de waarneming aanpast, omdat je moet wachten tot de admin het heeft goedgekeurd of 7 dagen wachten?

Ben jij nou een paard of een ruiter?  ;)
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Anne Hueber †

Citaat van: M. Baltus op april 15, 2013, 23:59:29 PM
Citaat van: Anne Hueber op april 15, 2013, 23:55:58 PM
Citaat van: M. Baltus op april 15, 2013, 23:44:42 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op april 15, 2013, 23:43:31 PM
Euh, Stefan. Elke keer als je een foto invoert bij je waarneming staat er duidelijk met koeienletters: "foto's van broedende vogels of nesten zijn niet toegestaan". Ooit opgevallen?

Ik heb vandaag ontdekt dat dat er alleen staat als je een foto bij een vogelwaarneming invoert.


Lijkt me logisch Marleen.....ik heb nl nog nooit een broedende plant, libel of paddenstoel gezien, laat staan, dat ik daar en nest van gezien heb ;)

Libellen eitjes? Vlindereitjes? Vossennest?

Bovendien staat er in de tekst dat foto's van broedende vogels en nesten niet zijn toegestaan, prima tekst om bij alle invoeringen van foto's te laten staan.

Dat stomme blokje tekst dat een admin op je waarneming heeft gereageerd blijft toch ook een week staan ondanks dat je de waarneming aanpast, omdat je moet wachten tot de admin het heeft goedgekeurd of 7 dagen wachten?

Bovenstaande slaat natuurlijk nergens op.

SlechtValk

Citaat van: Bart van Hoogstraten op april 15, 2013, 23:49:15 PM
En die van jou zijn nog nooit op de top geweest...  ;D
En bedankt... ik moet bekennen dat ik ook niet geheel mijn aandacht erbij had (iets met TV enzo).


Citaat van: petermeer op april 15, 2013, 23:50:11 PM
Citaat van: SlechtValk op april 15, 2013, 23:45:26 PM
Ja weet ik, heb ik gezien! Het gaat me er niet om dat het vaak vermeld wordt, het gaat mij erom dat het onzin is om dit soort foto's te verbergen...

Citaat van: hiskodevries op april 15, 2013, 12:44:56 PM... doe mij maar een voorstel voor een set duidelijke regels over nestfotografie die ook de mogelijke precedent werking beïnvloeden en die met een simpele muisklik zijn te handhaven. Ik ben benieuwd.
Neem jij de uitdaging aan?
Allereerst, als ik ergens aan kan bijdragen wil ik dat zeker doen, ik begrijp en verwacht ook niet dat ik tot staff zal worden bevorderd... Maar waar ik kan probeer ik mee te denken aan mooie "oplossingen" voor alles wat ik tegenkom waarvan ik denk dat het beter kan.

Dat gezegd hebbende vraag ik mij dus werkelijk af hoe groot deze "precedent werking" nou werkelijk is, onder semi-professionele fotografen misschien "om maar met het mooiste plaatje te komen", maar voor deze mensen is waarneming.nl zowiso niet echt (die passen beter op bijvoorbeeld birdpix).

Ik betwijfel met name het nut/de noodzaak van zo'n regel, en denk dat het misschien tijd is voor een ander soort moderatiesysteem (dit kan misschien in groter geheel gezien worden met mijn voorstellen eerder voor een ander rankingsysteem voor foto's).
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

petermeer

Stefan, we hebben afspraken gemaakt met Birdpix en DutchBirding om nestfotografie zoveel mogelijk te ontmoedigen. Uiteraard doen we dat elk op onze eigen manier. Tot nu toe nog steeds geen suggesties gehoord om tot een beter beleid te komen dan het beleid dat we nu hebben.
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

Botervlieg

Citaat van: petermeer op april 16, 2013, 00:15:19 AM
Stefan, we hebben afspraken gemaakt met Birdpix en DutchBirding om nestfotografie zoveel mogelijk te ontmoedigen. Uiteraard doen we dat elk op onze eigen manier.

Interessant, dat wist ik niet. Hoe doen zij dat?

Citaat van: petermeer op april 16, 2013, 00:15:19 AM
Tot nu toe nog steeds geen suggesties gehoord om tot een beter beleid te komen dan het beleid dat we nu hebben.

Misschien kan er serieus op de suggesties worden ingegaan, door op een normale manier uitleg te geven waarom dat wel of niet mogelijk is of welke vragen dat bij jullie oproept.
Dan ontstaat er namelijk een gesprek, waar een ieder op verder kan denken/bouwen hoe we het kunnen verbeteren.

Bart van Hoogstraten

Citaat van: M. Baltus op april 15, 2013, 23:57:23 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op april 15, 2013, 23:47:44 PM
Citaat van: M. Baltus op april 15, 2013, 23:44:42 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op april 15, 2013, 23:43:31 PM
Euh, Stefan. Elke keer als je een foto invoert bij je waarneming staat er duidelijk met koeienletters: "foto's van broedende vogels of nesten zijn niet toegestaan". Ooit opgevallen?

Ik heb vandaag ontdekt dat dat er alleen staat als je een foto bij een vogelwaarneming invoert.

(Of heb ik gedroomd vanmiddag?!)

Je argumenten worden steeds zwakker  ;)

Wakker blijven, Bart. Het was überhaupt geen argument dus kan die ook niet zwak/sterk zijn.

Ik ga naar bed. Welterusten allemaal! (Dit was geen argument overigens, voor de duidelijkheid  ;) )
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/