Je moet "het principe" gaan afbakenen nu, Marleen. Het fotograferen van een bezet nest kan zeer verstorend zijn en dat mag gewoon niet aangemoedigd worden.
Beste Bart, misschien wil je het topic even lezen. En ook de andere topics hierover. Vriendelijk bedankt!
Ik heb al heel vaak gezegd dat ik het met het principe eens ben. Mijn foto's van de pimpelmeeseitjes in de nestkast heb ik er niet op gezet.
Mij hoor je ook niet als foto's van nesten die ik invoer (eksternest, meerkoetnest, aalscholvernest, allemaal van ruime afstand) op verborgen worden gezet.
Waar de discussie onder andere over gaat is dat het verbergen van foto's niet consequent gebeurt (wat volgens mij best (deels? als ik hisko begrijp) automatisch zou kunnen)
Maar als je vervolgens alle waarnemingen laat staan, lost dat nog niets op want zo weten "kwaadwillenden" evengoed waar de nesten liggen.
En waarom word op observado niets verborgen en op waarneming wel.
Er zijn ook talloze foto's van vogels die niet broeden en/of niet bij een nest zijn, maar waar weldegelijk twijfel of zelfs discussie is over verstoring, hoe zit dat dan.
Bovendien zijn er verschillende soorten zoals de meerkoet die nogal "open en bloot" hun nest hebben. Is het niet wat overdreven om dat te verbergen?
Kortom: Aan deze regel zitten nogal wat vragen en discussiepunten, daar gaat dit topic over.
Maargoed ik blijf maar herhalen en herhalen, het overgrote deel wordt genegeerd, tja....
Blijkbaar vinden mensen het lastig om ergens een uitgebreid gesprek over te hebben waardoor er tot weloverwogen keuzes kan worden gekomen....