Naast het thans zeer doeltreffende beleid om nestfoto's te verbieden, pleit ik ook voor het verbieden van vogels die recht in de lens keken. Immers, dit vormt een sterke aanwijzing dat de vogel verstoord werd door de aanwezigheid van de fotograaf. Het zich concentreren op de fotograaf gaat ten koste van het natuurlijke foerageer- en rustgedrag van de vogel, een kwalijke zaak en een feitelijke overtreding van de Flora- en faunawet. Ik stel voor dat, in navolging van de daverende beschermingsimpuls die de succesvolle anti-nestfotocampagne heeft gegeven, voortaan ook foto's van lenskijkers subiet worden geweerd en oudere foto's op deze verdachte gedraging worden gescreend. De discussie of de vogel schrok of juist waardeerde dat er een foto werd genomen hoeft dan immers ook niet gevoerd te worden. Indien succesvol pleit ik in navolging daarvan ook voor een verbod op van foto's van vliegende vogels (=potentieel opgejaagd), vogels die ontlasting spuiten (=stress), vogels die warmbloedigen eten (zielig), alle velduilen (per definitie uit een auto, dus slecht voor het milieu), ijsvogels (schuilhut=vegetatie slopen) en roerdompen in paalhouding (zie ontlasting spuiten). Eigenlijk gewoon een verbod op foto's van alle vogels, behalve dode ...