Braakbal onbekend- 06-04-13 Leeuwarden

Gestart door Merel, april 09, 2013, 15:00:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

Merel

Afgelopen zaterdag vonden we deze braakbal in een weiland net onder Leeuwarden. Vindplaats was recht onder een elektrisiteitsmast, midden tussen de vier poten.
Braakbal is erg groot, niet gemeten maar geschat 8 cm lang, ong 3 cm breed. Vorm is cilindervormig, uiteinde A eindigend in een puntje, uiteinde B een afgerond einde met een heel kleine 'twist' er nog aan. Structuur is vast, géén bolletjesvorm (sluit reiger uit?). Inhoud niet uitgeplozen, maar van buiten gezien bestaande uit heel veel zwart haar (mol?muis?).
Braakbal nog in bezit, maar allereerst op zoek naar de 'eigenaar' van de braakbal. Mogelijk indien deze wetenschappelijke waarde heeft, kan deze worden afgeleverd aan een roofvogelwerkgroep in Friesland.
Hoopte dat men me kan helpen aan de soortbepaling van de 'eigenaar'. Vroeger wel blauwe reiger ballen uitgeplozen, deze hebben andere structuur. Echter enorm grote braakbal, er blijven niet veel kandidaten over. Waar ik met gidsje in de hand op uit kom, zijn: oehoe (die mogen jullie uitsluiten :P ), buizerd (maar 8 cm is wel erg groot voor buizerd), havik valt af door ontbreken veerresten, wouw (lijkt me ook onwaarschijnlijk), zeearend (zo blijven we bezig), bl. reiger en ooievaar (grootte weer een probleem).
Graag jullie ideeën! :)
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

Rob Koelman

Lijkt me op grond van grote formaat en dichte structuur toch echt een braakbal van een blauwe reiger.

Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

whmvb

Mee eens. Blauwe Reiger maakt ook wel 'korrelige' braakballen, maar dit soort zeer compacte en grote ballen kan dus ook.

Wim
Wim van Boekel

Merel

Nou mooi om te weten, ik dacht dat die bolletjesstructuur een vast gegeven was voor blauwe reiger. Ik dacht niet serieus dat al die roofvogels een kans maakten hoor. ;) But you never know.. :P
Bedankt voor de antwoorden.
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer