Moestuin - Eigen groente / fruit / kruiden kweken

Gestart door Botervlieg, april 10, 2013, 11:39:51 AM

Vorige topic - Volgende topic

Bart van Hoogstraten

#30
Mijn moeder heeft een grote pruimenboom waar elk jaar veelbelovend veel jonge pruimpjes aan verschijnen. Totdat de houtduiven opduiken en vervolgens een voor een proberen of ze al eetbaar zijn. Erg irritant -> ze plukken een pruimpje, constateren dat ie nog niet te eten is, gooien hem op de grond, proberen hetzelfde met een ander pruimpje, enzovoort totdat in twee dagen tijd de hele boom leeg is en de bodem vol ligt met onrijpe pruimpjes. Die beesten zijn werkelijk zo dom dat ik me afvraag waarom ze zo succesvol zijn (waarschijnlijk is in al hun achterlijkheid "stoïcijnse volharding" het geheim).

Maar back on-topic -> ik zie geen (economisch) heil in het kweken van fruit of groente in eigen tuin; tegen de tijd dat sla rijp is ligt die ook in de aanbieding in de supermarkt en wat moet je met 30 kroppen sla tegelijk? (als je ze te lang laat staan worden ze bitter). Wel kweken we veel kruiden (bieslook, peterselie, tijm, salie, basilicum, munt en koriander in een perkje omringd met rozemarijn en lavendel) omdat die (vers) betrekkelijk duur zijn uit de supermarkt en het gewoon lekker is om altijd verse kruiden voorhanden te hebben als je in de keuken bezig bent. Ook trekken ze veel insecten en daar is het me eigenlijk om te doen en daar is de rest van mijn tuin dan ook op ingericht -> zoveel mogelijk "makkelijke" (flora-) soorten om een maximale (fauna-) biodiversiteit te krijgen. Schoffelen doe ik niet en ik laat alles zo'n beetje zijn gangetje gaan tenzij een soort de overhand krijgt en dan trek ik links en rechts wat uit (Kaukasische smeerwortel is een leuke insectentrekker maar woekert erg, evenals puntwederik en Canadese guldenroede; die drie moet ik regelmatig uitdunnen). Ik koop geen tot nauwelijks planten (ruilen doe ik wel) en laat de bodem verschralen. Uiteindelijk verschijnen er vanzelf mooie soorten die geen mest, insecticiden of extra bewatering nodig hebben (spoor- en teunisbloem doen het erg mooi langs het wandelpad en vingerhoedskruid, stokroos en akelei bloeien lang en makkelijk zonder enige verzorging). Als bodembedekker heb ik lievevrouwebedstro (de verse blaadjes zijn lekker op een toetje). Wel verschijnen er vanzelf invasieve exoten (zijdeplant bijvoorbeeld) maar het is uiteindelijk maar een tuin in de binnenstad en ze trekken net zo goed ook insecten (en wat zichzelf uitnodigt behoeft over het algemeen ook maar weinig verzorging  :blink: ). Bijgaand de twee insectenrijkste plekjes van mijn tuin. Rechtsboven op foto 1 bloeit de salie uitbundig. Heerlijke geur en permanent gezoem van vliegen, bijen en hommels. Momenteel "woont" er een Grote wolbij -> erg grappig beestje wat constant in de weer is om andere soorten uit "zijn plant" te verjagen.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Robert Heemskerk

hi Bart,

Leuk om even een kijkje te nemen in jouw tuin  :)
Die gele bloemen rechts is Wederik denk ik?
Ik ga binnenkort ook even een kiekje nemen van mijn tuin.
Wat die groenten betreft, je hoeft toch niet veel te telen?
Je kunt ook een paar kroppen sla kweken of een paar tomatenplanten?
Supermarkt is wel zo handig maar zelf kweken heeft ook wel iets.
Als ik te veel groenten(planten) of fruit heb, dan geef ik dat aan de buren.
Van hen krijg ik ook weer allerlei dingen voor de tuin en dat is leuk.

Laatst ontdekte ik dat mijn aardappelschillen in de composthoop uitlopen en plantjes worden.
Hier en daar komen nu aardappelplanten op waar ik compost heb toegevoegd  8)

En ik laat bepaalde planten ook gewoon groeien in de tuin zoals bijvoorbeeld weegbree, look zonder look, brunel, boterbloem, veldkers (eenjarige!), vergeetmijniet, akelei, distels, en nog meer..

groenten Robert




Bart van Hoogstraten

Citaat van: Robert Heemskerk op juni 19, 2013, 23:13:43 PM
hi Bart,

Leuk om even een kijkje te nemen in jouw tuin  :)
Die gele bloemen rechts is Wederik denk ik?
Ik ga binnenkort ook even een kiekje nemen van mijn tuin.
Wat die groenten betreft, je hoeft toch niet veel te telen?
Je kunt ook een paar kroppen sla kweken of een paar tomatenplanten?
Supermarkt is wel zo handig maar zelf kweken heeft ook wel iets.
Als ik te veel groenten(planten) of fruit heb, dan geef ik dat aan de buren.
Van hen krijg ik ook weer allerlei dingen voor de tuin en dat is leuk.

Laatst ontdekte ik dat mijn aardappelschillen in de composthoop uitlopen en plantjes worden.
Hier en daar komen nu aardappelplanten op waar ik compost heb toegevoegd  8)

En ik laat bepaalde planten ook gewoon groeien in de tuin zoals bijvoorbeeld weegbree, look zonder look, brunel, boterbloem, veldkers (eenjarige!), vergeetmijniet, akelei, distels, en nog meer..

groenten Robert

Die gele bloemen zijn inderdaad puntwederik. Ik laat dus ook staan wat zichzelf uitnodigt (look-zonder-look, stinkende gouwe, judaspenning, klaproos, campanula, wikke, vergeet-me-nietjes, etc., etc.) maar aan sommige jongens sta ik soms een hele middag te trekken (klimmende winde, kleefkruid). Afgelopen dinsdag pakte ik de motorfiets en reed ik vlak langs mijn beukenhaag af en bleef met de remhendel in de winde hangen. Je zou zeggen dat je dat zo stuk trekt maar mijn voorwiel blokkeerde abrupt en ik lag languit op het grindpad met de Ducati op zijn zij ernaast. (Echt vreselijk spul die winde). Ik verzamel op wandeltochten soms ook zaadjes die ik dan in mijn tuin gooi. Zo heb ik dus ook zwarte toorts en koningskaars ertussen staan. Mijn buren zijn niet altijd even blij met mijn tuinbeleid (die zijn ervan overtuigd dat al het onkruid in hun schoffeltuintjes van mij afkomstig is  ;D ) en klagen elk jaar over de katjespluizenregen van de Grauwe Wilg-spec. die zichzelf heeft uitgenodigd (maar ik laat hem lekker staan; het zijn maar een paar daagjes van het jaar). Voorts heb ik op 3 plaatsen lijsterbes gezet en dat beginnen inmiddels ook vruchtdragende boompjes te worden waar de merels graag van eten. Ik denk dat ik om die reden ook vlierbes ertussen ga zetten. Enfin, een leuke tuin hoeft niet veel geld en moeite te kosten en met verzamelen van zaadjes en ruilen met anderen krijg je een gezellige ratjetoe in cottage-stijl. Ik weet niet meer waar ik de tip las (ik meen bij het bijenhotel-topic) en daar werd aanbevolen om prei als groente in je tuin te zetten -> makkelijke plant zonder ziektes en als je niet alles oogst en tot bloei laat komen een grote insectentrekker. Ik denk dat ik dat volgend jaar ook eens ga proberen in een klein perkje.
Bijgaand nog wat ouwe kiekjes van een paar jaar geleden ter inspiratie (heb even geen actuele foto's). Inmiddels ziet het er allemaal wat voller en gevarieerder uit met grotere bomen.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Bart van Hoogstraten

#33
En oh ja, als je insecten niet bestrijdt maar juist aantrekt krijg je veel soorten die elkaar in toom houden en geen overlast bezorgen. In tegenstelling tot de buren (die altijd met mierengif in de weer zijn) gebruik ik geen enkel gif en dat levert soms leuke gasten op in je tuin midden in de stad...  :blink:


Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Robert Heemskerk

#34
Jij hebt geen mierenlokdoos nodig Bart  ;D

tip over die Prei; Als je prei bij de super haalt, snij je het kontje(de wortelkant) er af en zet die een paar dagen in een kopje met een laagje water.
Als ze een beetje wortel hebben dan kun je ze mooi in de grond zetten. Ik gooi daaromheen een kring met schelpen zodat de naaktslakken er niet of moeilijk bij kunnen komen (anders zijn ze weg). Ook kun je zo'n preikontje goed in een bloempot zetten. Inmiddels heb ik een tiental preien staan en deze gaan allemaal bloeien nu.

En vandaag een prachtige boterham van ''eigen tomaat en paprika''. Tomaat en Paprika schijnen goed te zijn voor je  ;)

groetjes Robert

Botervlieg

Hoi Bart,

Ik heb ook wat groenten, fruit en kruiden op mijn balkon. Ook niet vanwege het economische. Maar gewoon omdat het leuk is en ook insecten aantrekt.
Leuk om als je op het balkon staat/zit even een tomaatje, aardbeitje of druif te snoepen.

Wat spinazie, zodat je er wat blaadjes van door een gebakken eitje kunt doen. Rabarber en sperziebonen kun je laten groeien en als ze goed zijn, plukken en koken, daarna invriezen.
Lavendel voor de thee. En andere kruiden voor door het eten.

Je kunt, als je het echt zou willen, ook bijv 3 kroppen sla kweken, maar dan niet allemaal tegelijk zaaien, steeds bijv 2 weken ertussen. Dan zijn ze in theorie ook niet allemaal gelijk goed om te eten. En zoals eerder genoemd, je kunt inderdaad ook ruilen.

Groetjes, Marleen

@ Robert, wat een leuk idee!  ;D Ben benieuwd naar je foto!

Dirk van Opheusden

Citaat van: M. Baltus op mei 18, 2013, 07:11:32 AM
In Belgie hebben ze iets leuks. De 1m2 moestuin.

Er zijn verschillende acties gaande waarbij je zo'n ding kunt winnen. Houten bak van 1m2 met 16 vakken, waarin je in elk vak andere groente/fruit kunt doen.

http://www.avevewinkels.be/nl/tuin/moestuin/vierkante-moestuin

Die dingen zijn in Nederland ook te krijgen:
http://www.boerenbond-welkoop.nl/advies/plant-en-zorg/smullen-uit-eigen-tuin/vierkante-meter-tuin
Dirk van Opheusden

Botervlieg

Dank je wel, Dirk, ik heb ze gezien ja, handig!

@ Robert, leuk je foto's!

Ik kan hier aardbeien "oogsten" ze zijn alleen wel heel klein. Weet iemand waarom aardbeien soms klein blijven, waar dat aan ligt?

Groetjes, Marleen

Robert Heemskerk

#38
Aardbeien houden van goed bemeste grond.
Het kan zijn dat ze meer mest nodig hebben en dat ze dan groter en meer vruchten dragen?

Mijn oom kweekte veel aardbeien en daar werd ook flink veel mest gegeven herinner ik me.

Maar je moet het wel op het goede moment doen;

''Bemesting
Aardbeien houden van een vruchtbare bodem met veel humus. Gebruik dus verteerde stalmest of kompost. Een te zware bemesting in het voorjaar in combinatie met ruim water geven kan er bij eenmalige dragende planten toe leiden dat er veel blad wordt gevormd en weinig vruchten. Met kompost zijn we wat veiliger dan met stalmest dus. ''


groeten Robert

Robert Heemskerk

Citaat van: Robert Heemskerk op juni 21, 2013, 22:38:44 PM
Aardbeien houden van goed bemeste grond.
Het kan zijn dat ze meer mest nodig hebben en dat ze dan groter en meer vruchten dragen?

Mijn oom kweekte veel aardbeien en daar werd ook flink veel mest gegeven herinner ik me.

Maar je moet het wel op het goede moment doen;

''Bemesting
Aardbeien houden van een vruchtbare bodem met veel humus. Gebruik dus verteerde stalmest of kompost. Een te zware bemesting in het voorjaar in combinatie met ruim water geven kan er bij eenmalige dragende planten toe leiden dat er veel blad wordt gevormd en weinig vruchten. Met kompost zijn we wat veiliger dan met stalmest dus. ''


Mogelijk is dit bij mij het geval nu.
Ik had vorig jaar veel stekjes gemaakt en geplant.
Goed bemest, ook in het voorjaar.
En nu zie ik bijna alleen maar aardbeiplanten met grote bladeren en veel uitlopers ZONDER aardbeien.

In de aardbeiplanten tref ik ook een soort lapsnuitkever die gaatjes in de bladeren veroorzaakt (en waarschijnlijk wortelschade bij de planten)

groeten Robert

Robert Heemskerk

#40
Mijn preien gaan vandaag in bloei!

Maandenlang al in de knop, ze gaan nu richting 2 meter!

petje af..

De nectarbar gaat binnenkort open  ;)

Robert

Botervlieg

Wat leuk, Robert!

Ik zou bijna zelf een prei gaan kopen om dit eens mee te maken.
Apart, dat je zo vaak prei eet en dit nog nooit gezien hebt!

Wat mijn "moestuin" betreft...

Waar zijn de lieveheersbeestjes als je ze nodig hebt? De aardbeien, pompoenplant, tomaten, alles zit onder de bladluizen...

Groetjes, Marleen

Robert Heemskerk

#42
Citaat van: M. Baltus op juli 16, 2013, 19:01:51 PM

Wat mijn "moestuin" betreft...

Waar zijn de lieveheersbeestjes als je ze nodig hebt? De aardbeien, pompoenplant, tomaten, alles zit onder de bladluizen...


Het is nu ook heel goed zweefvliegweer de laatste tijd. De larven van zweefvliegen zijn goed in het bestrijden van bladluizen.
Ik vond er vandaag een aantal op planten waar ook bladluizen in zaten. Ze eten zich helemaal vol met bladluizen.
En ze komen op plekken van de plant waar je met je vingers niet bij kunt komen (in jonge knopjes)

Gaasvlieglarven(vuilnismannetjes) ben ik dit jaar nog niet tegen gekomen.. maar die kunnen er ook wat van.

Tip: zet tussen je groenten ook bloemen, goed voor zweefvliegen. Goede bladluisbestrijders maar ook een goede hulp in de bestuiving van soorten groenten (pompoenen, tomaten, paprika's, komkommers etc.)

Robert

Botervlieg

Hoi Robert,

Ja dat is waar ja, dat larven van zweefvliegen ook luizen eten. Bedankt, even niet aan gedacht!
Heb hier wel enkele zweefvliegen, maar tot dusver nog geen eitjes of larven van ze gezien.

Ik heb inderdaad ook bloemen staan. 2 bakken met insecten/vlinder/bijen mengsel en een grote pot lavendel en 2 vlinderstruiken.

Groetjes, Marleen

Botervlieg

Sinds ik de bladeren van mijn aardbei-planten grotendeels (niet alles) afknip,

Krijg ik ontzettend veel takjes met bloemen/aardbeien in de planten.

Ik heb twee plantenpotten met elk 3 kleine aardbei plantjes.
De ene pot heeft op dit moment 25 aardbeien en wat knoppen die nog dicht zijn.
De andere pot heeft op dit moment 35 aardbeien en wat knoppen die nog dicht zijn.

En de aardbeien lijken ook weer wat groter te worden dan in het begin.

Groetjes, Marleen

Robert Heemskerk

Citaat van: M. Baltus op juli 20, 2013, 13:43:43 PM
Sinds ik de bladeren van mijn aardbei-planten grotendeels (niet alles) afknip,

Krijg ik ontzettend veel takjes met bloemen/aardbeien in de planten.

Ik heb twee plantenpotten met elk 3 kleine aardbei plantjes.
De ene pot heeft op dit moment 25 aardbeien en wat knoppen die nog dicht zijn.
De andere pot heeft op dit moment 35 aardbeien en wat knoppen die nog dicht zijn.

En de aardbeien lijken ook weer wat groter te worden dan in het begin.

Groetjes, Marleen

Nooit aan gedacht  ::)

Maar ik ga het ook proberen, heb gisteren de aardbeien flink gesnoeid!
Ik heb heel veel uitlopers van de aardbeien, die ga ik potjes geven.

Met dit hete weer knalt alles de grond uit, goed tomaten en pompoenenweertje..

Botervlieg

Ik heb van Jeroen Nagtegaal begrepen dat het vaak gebeurt bij fruitplanten.
Bijv. bij appels.

Als ik het goed heb begrepen: Omdat de plant/boom dan denkt dat ie dood gaat en gauw voor nageslacht zorgt.

Heb je trouwens ervaring met pompoen? Ik heb dit jaar voor het eerst flespompoen. Ik ben benieuwd hoe groot de plant wordt voor de pompoen eraan zal groeien.
Op het balkon in een pot natuurlijk andere omstandigheden dan in een tuin. Dus misschien lukt het uiteindelijk niet, maar ben wel benieuwd...

Groetjes, Marleen

evertdirks

Volgens mij eerder een kwestie van energie verdeling.
Alles wat er in de bouw van blad wordt gestopt, gaat niet in de vrucht zitten.
Hetzelfde met het weg halen van uitgebloeide bloemen, hierdoor gaan ze geen zaad vormen maar wordt de energie in het aanmaken van nieuwe bloemen gestopt.

Evert
Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.

Botervlieg

Hallo Evert,

Dat lijkt mij zeker ook. Ik weet het niet, Jeroen zegt dat het zo werkt.

Groetjes, Marleen

Robert Heemskerk

Hierbij nog even een handige plantentip (voor warm weer).

Ik heb bij veel grote potten de gaatjes voor waterdoorvoer niet aan de onderkant vd pot zitten maar daar er wat meer boven, op de zijkanten.
Hierdoor blijft er onderin de pot wat vochtige aarde aanwezig en droogt de plant niet al te snel weer uit.

Andere (vooral kleinere) potten die het gaatje van onderen hebben, die heb ik in een andere dichte pot staan. Als het water erdoorheen loopt blijft dit dus in de onderste pot staan.

evertdirks

Dan een tip voor de hele grote plantenbakken deze bekleden wij voor het vullen met piepschuim platen 2 CM dik.dit zorg ervoor dat in de zomer de grond niet te warm wordt en in de winter niet bevriest.
Uiteraard een laag kleikorrels op de bodem tegen de wortel rot
In deze bakken staan namelijk onze winterharde planten.

Evert
Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.

Robert Heemskerk

Citaat van: M. Baltus op juli 23, 2013, 10:58:08 AM

Heb je trouwens ervaring met pompoen? Ik heb dit jaar voor het eerst flespompoen. Ik ben benieuwd hoe groot de plant wordt voor de pompoen eraan zal groeien.

Ik heb dit jaar ook voor het eerst pompoenen.
Deze staan nu in 4 grote bakken op het balkon.
Ik probeer ze een beetje naar boven toe te laten klimmen, de pompoenen die mogelijk te zwaar worden zal ik met een touwtje aan de steel ondersteuning geven. De planten hebben mannelijke en vrouwlijke bloemen en deze moeten bestoven worden.
In het begin heb ik het met een kwastje gedaan maar nu zijn er veel meer vliegjes, insecten en nachtvlinders die op de bloemen afkomen en het werk doen.

Rechts op de foto; mijn dochter die de pompoen aanwijst die aan de muur hangt.
Ze groeien in de zon nu vrij hard.

groeten Robert

Botervlieg

Wat zijn ze al groot! De planten en pompoenen. Mijn plant gaat het vast niet halen dit jaar als ik dat zo zie. Bij mij is er nog niet eens een bloem. Al komt dat er wel aan, denk ik. Leuk om eens te zien. Waarom laat je de plant tegen de muur op gaan? Kan het ook gewoon "kruipend" bij de grond zegmaar? Die pompoenen worden zo zwaar lijkt me.

Groetjes, Marleen.

Robert Heemskerk

#53
Citaat van: M. Baltus op juli 23, 2013, 20:28:05 PM
Waarom laat je de plant tegen de muur op gaan? Kan het ook gewoon "kruipend" bij de grond zegmaar? Die pompoenen worden zo zwaar lijkt me.

Ik probeer wat ruimte te winnen, ze kunnen goed klimmen en heel groot worden.
Als de pompoenen te groot worden (>1.5 kilo) dan kun je ze beter ondersteunen. Met netjes, hangmatjes of gewoon touwtjes.
Kruipend kan heel goed.

Voordeel van hangend is dat ze dan minder worden aangegeten door ''beesies''. Bij mij krijgen ze ook meer zon, als ze hangen.
Sommige mensen maken gebruik van een hekwerk, dan laten ze de pompoen tegen het hek opklimmen.

Robert Heemskerk

#54
Vandaag 'eigen kweek' wortelen gegeten  ;D

Heel verrassend waren de wortels qua vorm en gewicht.
De een heel dik en groot, bijna rond en de andere echt heel piepklein  ???
Nu heeft het verspenen van de wortelplantjes wel effect gehad, uit die bak komen de beste wortelen.

Hierbij de oogst van vandaag;

Je vraagt je af hoe ze de wortelen 'van de winkel' zo mooie recht zijn  ;D

De rode bieten zijn overigens ook goed gelukt.

En volgend jaar ga ik nog minder zaadjes zaaien, ik had véél te veel rode bieten en tomaten.
Ik geef ze ook weg aan de buren.
De appelboom had 15 appels (nieuw boompje) en de pruimenboom slechts 2 pruimen.
Verder veel pompoenen, daar ga ik nog een soep van maken denk ik.
En enkele meloenen, die zijn wat moeilijker om in een bak te kweken.
groetjes Robert

Botervlieg

Ziet er lekker uit! Echt eten!
En? Smaakte het ook?

Wat leuk dat je dit deelt, Robert! Dank je wel! Ik wordt er helemaal blij van!

Ik kreeg een paar weken terug van een collega een zak moesappelen uit haar eigen tuin.
Begin van de week van een andere collega verse appelen (uit de moestuin) en walnoten gekregen.

Bij mij op het balkon is weinig gelukt dit jaar. Alleen de citroenmelisse doet het redelijk. En af en toe had ik een aardbei.
Nu staat er nog wat citroenmelisse en 2 takjes munt. Maar ik heb er zelf ook niet goed (genoeg) voor gezorgd.
Tomaat is dit jaar niets geworden (andere jaren wel, maar toen stond het op een andere plek) en de pompoen deed het wel, maar heel laat. Te laat. Dus dat wordt ook niets. Maargoed dat geeft niet, toch leuk om een beetje te tuinieren en te proberen. Ben nu af en toe alvast een beetje aan het nadenken over mijn plannen voor volgend jaar.



Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Robert Heemskerk

Ik had aardbeiplanten in bakken staan maar die gaven dit jaar dus heel weinig vruchten.
Ze zijn afkomstig van een paar aardbeienplantjes die ik in de winkel had gekocht.
Ook dit jaar heb ik heel veel uitlopers van de planten.

Nu overweeg ik om deze uitlopers ook uit te zetten in grote bakken.
Maar vraag me wel af of ze wel vruchten krijgen volgend jaar?

Kan het zijn dat de aardbeiplanten die ik had gekocht éénjarige aardbeiplanten waren?
Dat die dus maar één jaar vruchten krijgen?
In dat geval zouden ze beter naar de composthoop kunnen.

groeten Robert
Weet iemand dit?

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Robert Heemskerk op november 28, 2013, 11:54:23 AM
Ik had aardbeiplanten in bakken staan maar die gaven dit jaar dus heel weinig vruchten.
Ze zijn afkomstig van een paar aardbeienplantjes die ik in de winkel had gekocht.
Ook dit jaar heb ik heel veel uitlopers van de planten.

Nu overweeg ik om deze uitlopers ook uit te zetten in grote bakken.
Maar vraag me wel af of ze wel vruchten krijgen volgend jaar?

Kan het zijn dat de aardbeiplanten die ik had gekocht éénjarige aardbeiplanten waren?
Dat die dus maar één jaar vruchten krijgen?
In dat geval zouden ze beter naar de composthoop kunnen.

groeten Robert
Weet iemand dit?

Als je veel aardbeien wil moet je ze uit zaad opkweken, net als kwekers dat doen. Elke generatie uitlopertjes is zwakker dan de vorige en levert steeds minder op.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Jeroen Nagtegaal

Volgens mij hebben je aardbeien het dan te goed (of te slecht).... Het kan dus ook aan de voeding en vochthuishouding liggen. Kwijnende planten gaan juist meer vrucht zetten om zicht voor te planten, bij Aardbeien zal dat ook zo werken.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com