Hoofdmenu

welke vleermuis?

Gestart door psoer, april 09, 2013, 13:17:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

psoer

Op 6-4-2013 kwam ik om 12:10 deze vleermuis bij Delft tegen.
Wie kan mij vertellen om welke vleermuis het gaat?

Met vriendelijke groet, Peter Soer

Merel

Gebaseerd op de laatste foto - grote poten uitstekend, duidelijk contrast tussen buikvacht en rugvacht en het laag boven het water vliegend - zou ik zeggen een water- of meervleermuis.
Het verschil tussen watervleermuis en meervleermuis is oa dat meervleermuis langere oren heeft en twee knobbels op de neus heeft. Maar dat kan ik op je foto's zo snel niet onderscheiden. Heb ook niet zoveel praktijkervaring met vleermuizen herkennen op foto's.
Wel erg mooie foto's! Hoop dat je hier iets aan hebt..
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

psoer

bedankt Merel, als ik tussen die twee mag kiezen dan dacht ik Watervleermuis.

Met vriendelijke groet, Peter Soer

Theo Linders

Bij water- en meervleermuis zou ik een veel lichtere buik verwachten, bijna wit.

Vleermuizen vliegend vind ik maar lastig, maar ik zou zeggen dat dit een gewone/ruige dwervleermuis is.
mvg,
Theo Linders

www.jnm.nl
www.zootierliste.de

Merel

Citaat van: Theo Linders op april 09, 2013, 16:08:17 PM
Bij water- en meervleermuis zou ik een veel lichtere buik verwachten, bijna wit.
Ik heb het idee dat deze foto's zijn gemaakt met ondergaande zonlicht, lijkt daardoor miss iets geliger? Hoewel, ik heb ff foto's gegoogled en speciaal op de buik gelet en water/meervleermuis is idd erg licht op de buik. Maar toch vind ik t beest vrij forse poten hebben, of lijkt dat dan maar zo?
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

Rob Koelman

Op grond van de vachtkleur en de vorm van de oren maak ik hier een dwergvleermuis van, waarbij ik zelf het meest aan een gewone denk (Pipistrellus pipistrellus).

Dat het dier boven het water vliegt is om te drinken (goed te zien op de derde foto).

Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob