Hoofdmenu

Vlindergids

Gestart door lennartv, april 08, 2013, 20:11:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

lennartv

Hallo allemaal,


Tot nu toe heb ik me altijd vooral met vogels bezig gehouden. Ik wel echter nu ook wel graag die vlinders een keer gaan herkennen.
Daarom ben ik op zoek naar een goede vlindergids. Ik weet niet welke gidsen er allemaal zijn, maar ik neem aan dat er wel een bepaald soort 'basisgids' zal zijn, zoals je voor vogels de ANWB-gids hebt. Naar zo'n soort gids ben ik op zoek, kan iemand mij hiermee helpen?


EDIT: Ik ben op dit moment vooral in dagvlinders geïnteresseerd. Als er ook nachtvlinders in staan is dat natuurlijk geen bezwaar, maar het hoeft niet.
Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com

SlechtValk

#1
Wat raar, het (dag)vlinders subforum heeft geen sticky literatuur topic :D ...
nouja kortweg de meest bekende vlindergidsen (op volgorde van mijn voorkeur):

       
  • De Nieuwe Vlindergids
    Tom Tolman & Richard Lewington,
    ISBN 9789052108018

    Uitgebreide gids, geschikt voor nagenoeg heel Europa met tekeningen van Richard Lewington (zeer goede tekenaar).

       
  • Dagvlinders van Europa
    Tristan Lafranchis
    ISBN 9789050113021

    Uitgebreide gids gebaseerd op foto's (sommigen vinden foto's prettiger maar soms heeft het ook wel nadelen).

       
  • De nieuwe veldgids dagvlinders
    Irma Wynhoff & Chris van Swaay
    ISBN 9789050112925

    Als ik mij niet vergis iets minder uitgebreid dan de gids van Tolman, maar voor binnen Nederland ook zeer geschikt.
Tot slot heb je natuurlijk ook nog de Atlas:

       
  • De dagvlinders van Nederland
    F. Bos, M. Bosveld & D. Groenendijk
    ISBN 9789050112277

    Meer gericht op verspreiding en voorkomen dan op determinatie.
Voor nachtvlinders is het momenteel geloof ik lastiger aangezien de volgende twee gidsen overal uitverkocht lijken te zijn:

       
  • Nachtvlinders: veldgids met alle in Nederland en Belgie voorkomende soorten
    Paul Waring, Martin Townsend, Mathilde Groenendijk & Richard Lewington
    ISBN 9789052106250

       
  • Beknopte Veldgids Nachtvlinders
    Paul Waring, Martin Townsend, Mathilde Groenendijk & Richard Lewington
    ISBN 9789052107899

    Beknopte uitgave van bovenstaande gids (zeer korte beschrijving)
De (originele) Engelse variant van deze gids:

       
  • Field Guide to the Moths of Great Britain and Ireland
    ISBN 9780953139927
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

maarten1023

Ik heb ook De Nieuwe Veldgids Dagvlinders van Irma Wynhoff, Chris van Swaay, Kars Veling en Albert Vliegenthart.

2e herziene druk, 2010. ISBN: 978 90 5011 292 5.

Absoluut goed boek! Goed voor determinatie, duidelijke foto's en tekeningen en overige info. Alle soorten van Noordwest-Europa.

Kijk ook ff bij natuurenboek.nl: gratis verzendkosten!

Groet,

Maarten

Bas de Maat

Je begint je nieuwe hobby juist op het goede moment  :duim:

Dagvlinders van Europa is in prijs verlaagd van € 39,95 voor € 24,95
--
Met Vriendelijke Groet,

Bas de Maat

SlechtValk

Citaat van: Bas de Maat op april 24, 2013, 22:45:50 PM
Je begint je nieuwe hobby juist op het goede moment

Dagvlinders van Europa is in prijs verlaagd van € 39,95 voor € 24,95

Bij KNNV met "gratis" vlinder-dvd, ik weet niet of die er bij Naturalis ook bij zit (je zou kunnen informeren of die er daar ook bij zit)(bovendien weet ik niet of het wat voorstelt)?

Let Op: Bij KNNV komt er 5 euro verzendkosten bij, en die rekenen ze bij Naturalis niet meer.

Volgens mij is overgens de prijsverlaging van boeken niet de doorslaggevende factor dat het nu een goed moment is om met deze hobby te beginnen, ik acht het belangrijker dat vlinders eindelijk een beetje tevoorschijn beginnen te komen ;)
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Bas de Maat

Citaat van: SlechtValk op april 25, 2013, 00:03:31 AM
Volgens mij is overgens de prijsverlaging van boeken niet de doorslaggevende factor dat het nu een goed moment is om met deze hobby te beginnen, ik acht het belangrijker dat vlinders eindelijk een beetje tevoorschijn beginnen te komen ;)

Dat ben ik uiteraard met je eens, het is een mooie bijkomstigheid dat het boek nu wat goedkoper is... maar daarmee is ook nog niet gezegd dat dit nu hét beste vlinderboek is en of het lennartv aanspreekt...
--
Met Vriendelijke Groet,

Bas de Maat

Ed van Hecke

Indien je als vogelaar  omschakelt of  anders geformuleerd ook andere wezens/ gebeurtenissen in de natuur  mee begint te nemen is de diversiteit  ook reden om steeds weer meer  te zien , van vlinders naar andere insecten,de wezens die insecten eten dus niet alleen vogels maar ook amfibien ed., vandaar naar bloemen , het bekende ecoverhaal , alles hangt met elkaar samen etc.
Is een simpele basis gids van bijv. de ANWB voor een beginner niet een aanrader of  ANWB insectengids (slechts 240 soorten,  en 14,95 Euro ), dat scheelt weer een hoop  sjouwwerk.
Vanaf dat punt kan vrager altijd beslissen of die dieper gaat.

met vriendelijke groeten,

Ed

SlechtValk

Citaat van: Ed van Hecke op april 27, 2013, 13:28:59 PM
Is een simpele basis gids van bijv. de ANWB voor een beginner niet een aanrader of  ANWB insectengids (slechts 240 soorten,  en 14,95 Euro ), dat scheelt weer een hoop  sjouwwerk.

Zeker een goede gedachte, als je iets meer te besteden hebt (en ook deze gedachtengang volgt) is de "Nieuwe insectengids" door M. Chinery, ISBN 9789052108711 ook een optie. Deze beiden gidsen zijn echter meer gericht op insecten in het algemeen, als je interesses zich dus concentreren op een bepaalde soortgroep (zoals vlinders) kunnen de overige soorten juist "in de weg" zitten.

Ik zelf heb een soortgelijk traject meegemaakt, ik ben ook "afkomstig" van vogels, maar heb mij afgelopen jaren verbreed naar vlinders, libellen en zoogdieren en inmiddels richt ik mij ook steeds meer op reptielen/amfibien en begin ik me ook enigzins met planten bezig te houden. Het begint steeds meer allround te worden :P
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Bas de Maat

mijn ervaring met algemene gidsen is dat datgene wat je zoekt er altijd precies net niet instaat... je zult dus altijd weer verder moeten gaan zoeken op internet of ergens anders... uit frustratie heb ik die dingen al snel gebruikt om de kachel mee aan te steken en ben goede gidsen gaan kopen.
--
Met Vriendelijke Groet,

Bas de Maat

joostheeremans

Ik ben zelf vanuit de vogels ook mijn interesse naar libellen en vlinders gaan verleggen. Ik ben begonnen met een verouderde druk van 'Veldgids Dagvlinders' , die ik voor 12 euro kon kopen. Voor Nederland een prima gids, maar ik begon me al gauw te storen aan de kleine verspreidingskaart, in Zuid-Frankrijk kon je bijvoorbeeld een vlinder nooit met zekerheid determineren met die gids. Toen 'De Nieuwe Vlindergids' uitkwam heb ik die aangeschaft en ik ben daar zeer tevreden over.
De gids dekt ongeveer hetzelfde gebied als de ANWB vogelgids (waar de gids ook wat aan doet denken qua indeling) wat ik ideaal vind. Dit is misschien ook meteen de zwakte als je net begint met vlinders, er staan zeer veel soorten in. Als je zeker weet dat je niet veel in het buitenland naar vlinders zal kijken is deze gids misschien iets te veel van het goede. Aan de andere kant, als je er eenmaal een beetje in zit merk je dat er aanzienlijk minder dagvlindersoorten door Nederland vliegen dan vogels en dat een groot gedeelte van de soorten vrij makkelijk is te herkennen. Een gids waar je (in de toekomst) in heel Europa mee uit de voeten kan is dan misschien een betere aankoop.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

SlechtValk

Citaat van: SlechtValk op april 13, 2013, 04:08:40 AM
Wat raar, het (dag)vlinders subforum heeft geen sticky literatuur topic :D ...
Inmiddels zie ik dat er een sticky topic aangemaakt is: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=223021.0
Altijd leuk om te zien dat mijn werk/tekst geapprecieerd en daarom gebruikt wordt ;).
Ik neem aan dat de eerste (gereserveerde, maar nu nog lege) reacties gebruikt gaan worden voor eventuele wijzigingen/uitsplitsingen.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.