Arocatus melanocephalus - nieuwe soort in Nederland

Gestart door jck, april 08, 2013, 00:54:47 AM

Vorige topic - Volgende topic

jck

Zo, de eerste wants van 2013 en gelijk al een leuke. Deze vond ik vanmiddag op het balkon. Via British Bugs kwam ik bij Arocatus uit maar de donkere punten van de cuneus kwamen niet overeen met de 2 soorten in de Waarneming database. Ik ben verder gaan zoeken en via een Duitse site kwam ik uit op Arocatus melanocephalus. Deze staat niet in de database en ook niet in de Soortenregister. Is deze determinatie juist en zo ja, hoe zeldzaam is dit beestje? Woonwijk in Apeldoorn.

James

Arp

Zou ik er ook van maken  :o

Zeker bewaren voor Berend! Leuk hoor  :duim:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Berend Aukema

Inderdaad de eerste Arocatus melanocephalus in Nederland. Heb je het beest bewaard? Staan er iepen bij je in de buurt?
Sinds 2010 komt ze in Dortmund voor, dus ze was al aardig in de buurt!

nielsyese

Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

Arp

#4
Soort aangevraagd  :blink:

Met dank aan Berend voor de Literatuurtip:

Hoffmann, Hans-Jürgen; Terme, Lars (2012) Zum Erstnachweis und Massenvorkommen der Ulmenwanze Arocatus melanocephalus (FABRICIUS, 1798) (Heteroptera, Lygaeidae) in Dortmund / Nordrhein-Westfalen. - Heteropteron, Vol.38, pp.27-29. PDF
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

jck

Berend en Arp, bedankt - ik ben hier eg blij mee! Ik ben geen verzamelaar, ik maak alleen foto's, dus geen beestje....Ja, er staan een paar iepen op minder dan 2 meter van het balkon. Hopelijk waait er nog eentje over!

James

Arp

P.S. @James: Mogen je foto's eventueel hier gebruikt worden?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

harry60

Dus we moeten de iepen in de gaten houden, mooie vondst James, gefeliciteerd.
M.Vr.Gr. Harry de Koning

jck

Dank je wel, Harry. Ja, Arp, geen probleem met de foto's.

James

Michiel en Milka

Groet, Michiel

Henk Soepenberg

Vriendelijke groeten,
Henk

Arp

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

jck

En ingevoerd. Ik heb alleen het gebied aangevinkt, niet de exacte plek - is dat een probleem? Nogmaals iedereen bedankt.  :blink:

James

Arp

Helemaal goed James :duim: Niemand gaat jou verplichten om je eigen balkon aan te wijzen ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

thijsdegraaf

Krijg je al die waarnemers op bezoek!!  ;D  Nog gefeliciteerd James!