Hoofdmenu

bronsgroene micro

Gestart door frankvb, april 19, 2007, 15:09:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

frankvb

ik vond net een (denk ik) microvlindertje: 8 mm lang, brons/groen/metallic kleurige vleugels. deed een beetje aan adela reamurella denken, maar heeft antennes van ongeveer 1/2 van de lengte van de vleugels. verder een beetje een gelige kop en daar vlak achter een stukje donker.

ik heb helaas nu geen fototoestel bij me...

wie kan mij hinten welke dit kan zijn, of in welke groepen ik kan gaan zoeken? dan kan ik proberen uit te zoeken walke het is :)

groet,
Frank
Frank

frankvb

fototoestel geleend...

toch een plaatje :)
Frank

Elachista

#2
Een soort uit de groep Prodoxidae...leeft in de takken van berk. Een erg bijzondere vondst!
Groet,
Tymo

frankvb

leuk!

hij landde zo voor mijn voeten in het zand / op het pad

ik zal thuis nog een poging doen om wat betere plaatjes te maken :-)

Frank
Frank

Elachista

Ik weet de soort wel, maar je wilde zelf zoeken las ik  :P  
Groet,
Tymo

frankvb

jep... heb er nu nog even geen tijd voor, maar vanavond ga ik eens rustig op zoek

is toch leerzamer dan wachten tot iemand anders het roept
Frank

acherontia

Het zal ongetwijfeld een bijzondere soort zijn maar op de Veluwe en directe omstreken kom ik deze zeer geregeld tegen....., uit mijn geheugen echter meestal begin mei.  

Groeten,

Jeroen

frankvb

toch nog maar even zoeken ... :-)

ik ben geneigd om het beestje uit te gaan schelden voor Lampronia fuscatella

eerder had ik deze "te grijs" bevonden ( ukmoths ) maar wat verder zoeken leverde dit op en dan vind ik hem toch ineens wel erg er op lijken...

heb ik het goed?

Frank

Frank

Elachista

#8
Die heb je juist.
Mogelijk zijn ze lokaal wel algemener, en zeker de laatste jaren doen bepaalde soorten het beter. Ik heb eerder gezocht naar de rupsen, tot nu toe nog geen gevonden.
De verspreiding ook al is deze (zeer) incompleet staat in de Kleine vlinders van 1993:
2 vindplaatsten Terschelling, 1 Drenthe (Uffelte omgeving), ten zuiden van het Gooi (2 vindpl), 1 N Brabant, 1 mogelijk de Peel, 6 vindpl in het zuiden van Z Limburg, 6 vindpl in de Achterhoek, 1 op de grens met Overijssel/Gelderland.
Natuurlijk zijn ze ook genoeg te verwarren met andere soorten, Tineola bisselliella en Batia unitella  bijvoorbeeld.
Groet,
Tymo

frankvb

bedankt!

wat betreft het al dan niet bijzonder zijn... ik denk dat deze erg makkelijk over het hoofd gezien wordt met zijn behoorlijk onopvallende kleur. ik was hem al bijna kwijt direct toen die geland was...

Frank
Frank

frankvb

hij is toegevoegd aan de soortenlijst van waarneming.nl en ingevoerd
Frank

frankvb

net snel wat fotos gemaakt.
hierop komt de werkelijke kleur beter tot zijn recht.
klik

Frank

Elachista

Groet,
Tymo

frankvb

ja :(
hij heeft het transport blijkbaar niet overleefd :/
Frank

Elachista

Ik kwam op Incurvaria koerneriella door bij het andere topic over de Incurvaria, en dat dat lijkt me ook wel de soort die op deze foto staat. De voelsprieten alleen al: bij fuscatella veel korter dan koerneriella.
Nu wil ik wel even aangeven dat ik beide soorten ken ik alleen van afbeeldingen en dus kan ik er ook weinig over zeggen.
Vraag is of je nog wat met het dode exemplaar doet, eventueel wil ik er nog eens nauwkeuriger naar kijken :)
Groet,
Tymo

frankvb

#15
het beestje ligt nu in een petri-schaal te niksen / dood te zijn. eventueel wil ik het wel opsturen ofzo? maar, hoe kan dat handig? in een epje stoppen ofzo???

<edit>
ik kan die Incurvaria koerneriella niet erg vinden? is er ergens een hoekje internet met duidelijke plaatjes daarvan?
zal ik de waarneming voorlopig op onzeker zetten?
</edit>

<edit2>
tiepfouten helpen niet echt -.-
http://www2.nrm.se/en/svenska_fjarilar/i/i...erneriella.html
http://www2.nrm.se/en/svenska_fjarilar/l/l...fuscatella.html

als ik naar deze twee kijk zou ik nog steeds zeggen lampronia fuscatella, juist omdat lengte van de antennes beter overeen lijkt te komen met fuscatella. maar then again... het zit er eerder een beetje tussenin. de schtervleugels zijn verschillend zo te zien: grijzig tegen over witachtig. Maar als ik ga kijken sloop ik het gegarandeerd: dilemma...

groet,
frank
Frank

Elachista

Groet,
Tymo