Hoofdmenu

Woelrat?

Gestart door adijkstra, april 07, 2013, 17:10:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

adijkstra

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://observado.org/waarneming/view/71002911
Woelrat (terrestrische vorm) - Arvicola scherman gezien op 2011-07-01 France - Creuse (23)
Foto's:




Toelichting:
Trok de wortels van de flox in zijn vrij oppervlakkige gangen stelsel. Volgens de buurman een rat-taupier.
bij voorbaat dank Andries Dijkstra

Rene Janssen

Dat is wel typisch woelrat- gedrag...




René
René Janssen

Rob Koelman

Hmm, ik ga mee met woelrat (Arvicola sp.), maar of dit dan ook gelijk een molmuis is?

In het gebied komen mogelijk/vermoedelijk* drie soorten voor: gewone woelrat (A. amphibius), molmuis (A. scherman) en westelijke woelrat (A. sapidus). Op grond van de foto's is niet te bepalen welke van de drie soorten dit is. Onderscheid is alleen mogelijk aan de hand van schedelkenmerken of DNA.

Ik zou de waarneming wijzigen in woelrat spec.


Rob Koelman
Zoogdiervereniging


* De verspreiding van A. scherman is onvoldoende bekend, daar de soort in het verleden altijd als ondersoort van de gewone woelrat werd beschouwd. In bijvoorbeeld The Atlas of European Mammals (Mitchell-Jones et al.)wordt de molmuis nog niet als aparte soort behandeld en ontbreken gedetailleerde verspreidingsgegevens.
Met vriendelijke groet, Rob

Douwe van der Ploeg

Hoe betrouwbaar zijn die schedelkenmerken? Heeft het zin om bij elke dode de schedel eruit te halen, of is het meer een waarschijnlijkheid?
En ik lees nog wel eens over verschil in straatlengte, maar dat is dus niet hard?
Douwe van der Ploeg