F. Lecanora muralis

Gestart door Sjors, april 05, 2013, 18:26:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

Sjors

Lijkt volgens mij op Muurschotelkorst (Lecanora muralis), maar ik mis de gelobde randen.

Maar wat kan het anders zijn?

Vandaag gevonden op een kerkmuur (kloostermoppen) te Wirdum, Friesland
http://waarneming.nl/waarneming/view/74785935
Groet uit (natuurlijk) Leeuwarden, Sjors van het Strandje

alegro

Wauw!  :o Zoiets heb ik nog nooit gezien! Dit lijkt op een Lecanora, met echt randloze apotheciën.
Het dichtst in de buurt komt L symmicta, maar die heeft ander thallus en groeit op houten
substraten.

Ik ga hier even een kenner over raadplegen.
Grüezi mitenand,
Arjan

Sjors

De spanning is in Leeuwarden en Wirdum te snijden  :rolleye:
Groet uit (natuurlijk) Leeuwarden, Sjors van het Strandje

alegro

#3
Citaat van: Sjors op april 05, 2013, 19:19:20 PM
De spanning is in Leeuwarden en Wirdum te snijden  :rolleye:

Friese kerkjes staan bekend om de bijzondere soorten die er op groeien. En aangezien
daar zo ongeveer ieder buurtschap met 2 of meer huizen over een kerkje beschikt, valt
daar nog heel wat te verwachten!  ;)
Grüezi mitenand,
Arjan

henkjanvdkolk

Het doet mij nog het meest aan Lecanora sulphurea denken.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Laurens Sparrius

Ik ben het eens met Henk-Jan: Lecanora sulphurea is een kenmerkende soort (samen met L. pannonica) op m.n. kerktorens en de NW-muur van oude kerken.
Groet, Laurens Sparrius

alegro

Zo'n bleke L sulphurea heb ik nog nooit gezien!  :rolleye:
Grüezi mitenand,
Arjan

Sjors

Nog niet voor de volle 91 %  ;D zeker dus!
Ik zal binnenkort de betreffende kerkmuur te Wirdum nog eens bekijken of er meer (en duidelijker) exemplaren van deze korst te vinden is.

Misschien een idee om de korstmossen op de oude Friese kerken categorisch in kaart te brengen?

Bijvoorbeeld elk jaar op 2e paasdag: Dag van de Friese Kerkkorstmossen.

Allen hartelijk dank voor de commentaren.
Groet uit (natuurlijk) Leeuwarden, Sjors van het Strandje

Sjors

Ik ben vandaag even terug geweest en kan vertellen dat ze alleen op een westelijke muur te vinden zijn, maar door een zijbeuk niet of nauwelijks door de zon beschenen.

Ik heb een aantal (ca 9  soortgelijke korsten kunnen vinden, maar weet niet met volle 100% of het dezelfde Lecanora is.

De foto's 1
Groet uit (natuurlijk) Leeuwarden, Sjors van het Strandje

Sjors

foto's 2
Groet uit (natuurlijk) Leeuwarden, Sjors van het Strandje

Sjors

Groet uit (natuurlijk) Leeuwarden, Sjors van het Strandje

alegro

#11
Tja, ik zou hier nooit L sulphurea in hebben gezien en ik zie het nu nog steeds niet.
De Lecanora sulphurea zoals ik die vaak op dijken en soms op bakstenen muren heb aangetroffen
zijn altijd nogal grauw groenig, hebben een ruw thallus en apotheciën die op 1 thallus variëren van
licht beige tot midden grijzig. Dit ziet er in alle opzichten heel anders uit.

Deels strookt wat ik hier zie ook niet met de beschrijvingen in de literatuur, maar dat is niet erg
verwonderlijk omdat de literatuur het ook niet met zichzelf eens is. Zo noemt de Veldgids de
apotheciën onberijpt terwijl in The Lichens Of Great Britain And Ireland het oppervlak van
de apotheciën als densely grey-pruinose wordt omschreven. Blijkbaar zijn de experts het ook
niet met zichzelf eens over wat nu eigenlijk een "goede" Zwavelgroene Schotelkorst is.

Kortom; ik ben het niet met de determinatie eens, maar ik sluit me evengoed gaarne aan bij
wat Laurens en HenkJan er van hebben gemaakt (2 tegen 1 is niet gemeen  ;) )
Grüezi mitenand,
Arjan

Sjors

Bedankt voor de uitvoerige reactie Arjan!

Ik zet deze voorlopig nog op onzeker

Is er met een of ander goedje nog een kleureactie te verwachten?

-Of kan mijn   :micro: van 50 euro nog iets duidelijk maken?

-Iemand anders belang bij een stukje van deze korst?

-Heeft iemand toevallig nog een uitgebreidere gids te koop? Mijn veldgids (Aptroot & van Herk, 1994) is geloof ik toch wel een beetje karig.
Groet uit (natuurlijk) Leeuwarden, Sjors van het Strandje

henkjanvdkolk

Ik ben ook niet geheel overtuigd van L. sulphurea, maar gezien de groeiplaats en algehele indruk is die soort wel het meest waarschijnlijk.
De thallusstructuur is volgens mij wel goed voor deze soort, maar vooral de kleur van de apothecien is niet zoals je zou verwachten.

Je mag mij wel een stukje met apotheciën opsturen. Ik heb even de gidsen niet bij de hand, maar ik neem aan dat we een heel eind verder komen met sporenkenmerken. Je kan zelf ook proberen de apothecien onder je mic te leggen, maar 50 euro is wel heel erg aan de lage kant voor een mic ;).

Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Sjors

Ik fiets morgen wel weer even naar Wirdum om wat materiaal van de muur te krabben en stuur het wel op.
Ik neem wel contact met je op.
Groet uit (natuurlijk) Leeuwarden, Sjors van het Strandje

alegro

#15
Citaat van: Sjors op april 08, 2013, 21:17:13 PM
Is er met een of ander goedje nog een kleureactie te verwachten?

Ja, maar ik denk niet dat je daar veel mee opschiet, omdat de reacties van deze & verwante
soorten nogal overeenkomen. Maar voor de volledigheid: C-, K+ geel-bruin, KC+ geel,
P-, UV+ vaal oranje. (Wat de laatste reactie aangaat; die dikke pil die ik hieronder noem,
spreekt over "dull orange", maar bij andere soorten weer over "pale orange". Probeer
dat maar eens van elkaar te onderscheiden! ;)

Citeer-Heeft iemand toevallig nog een uitgebreidere gids te koop? Mijn veldgids (Aptroot & van Herk, 1994) is geloof ik toch wel een beetje karig.

De Veldgids van 2004 is voorzover ik weet uitverkocht en zou je via antiquariaten kunnen
proberen te scoren, er is een dikke pil (The Lichens Of Great Britain And Ireland) zonder
plaatjes, en er schijnt dit jaar een boek over de "Flechten Deutschlands" aan te komen,
maar daar weet ik verder niets van af.
Grüezi mitenand,
Arjan

rietvanoosten

Hallo Sjors,
Ben ook al een poosje op zoek naar de Veldgids 2004 (heb zelf de versie 1996), daarom maar de fotogids Korstmossen aangeschaft als aanvulling (kost rond de 20 euro). Voor een beginner zoals ik, een handige gids.
met vriendelijke groet, Riet

Sjors

#17
Ik zal eens kijken of ik de fotogids Korstmossen in Friesland kan vinden.

Dank Riet  :duim:


Hemelsbreed zo'n 20 km van Wirdum vandaan onderstaande korsten gevonden op de westzijde (maar door zijbeuk geen of nauwelijks zonneschijn) van een kerk te Burgum, Friesland.

Lijkt (qua habitat) enigszins op voorgaande exemplaren, maar is groener en grofkorreliger.

Vandaag gevonden op kloostermoppen
Groet uit (natuurlijk) Leeuwarden, Sjors van het Strandje

Sjors

#18
Vandaag onderstaande mail (plus foto's) van Henk-Jan van der Kolk gekregen.

Hoi Sjors,

Ik heb zojuist het materiaal bekeken.

De sporen hebben een afmeting van 10-13 x 5 um en passen daarmee goed op de zogeheten Lecanora polytropa groep waar Lecanora polytropa, L. intricata en ook L. sulphurea tot behoren. Ook de andere kenmerken (oa thallus K+ zwak geel, epithecium lost op in K) wijzen erop dat het korstmos tot de L. polytropa groep behoort.
Wat betreft de soort lijkt L. polytropa me niet waarschijnlijk omdat die (ookal is het een variabele soort) niet zulk dik thallus heeft met ingezonken, bolle apotheciën zonder rand. Ook zijn de parafysen te breed voor L. polytropa.
 
De keuze gaat dus tussen L. intricata en L. sulphurea. Helaas zijn ze microscopisch moeilijk te onderscheiden, maar wat mij betreft is dit vanwege groeiplaats en de geheel ingezonken apothecien waar geen rand aan te ontdekken valt zeker L. sulphurea. Het enige wat niet helemaal klopt is dat de berijping op de apothecien mist, maar de literatuur zegt wel dat de apothecien licht van kleur kunnen zijn, zoals bij jouw exemplaar het geval is.
 
In de bijlage heb ik nog foto's van de sporen toegevoegd (1div=2.6um), voor bij je waarneming.
 
Grt Henk-Jan


Henk-Jan, hartelijk dank voor het onderzoek  :duim:
Groet uit (natuurlijk) Leeuwarden, Sjors van het Strandje