Juffer larve - grote roodoog?

Gestart door Botervlieg, maart 06, 2013, 08:44:32 AM

Vorige topic - Volgende topic

Botervlieg

Hallo allemaal,

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming

http://waarneming.nl/waarneming/view/74151515
Grote roodoogjuffer - Erythromma najas gezien op 2013-03-05 Haarlem - Houtmanpad



Groetjes, Marleen

arjan.kop

Zeer waarschijnlijk wel, maar een absoluut 'ja' kun je eigenlijk niet geven.

Botervlieg

Dank je wel, Arjan.

Waarom kan eigenlijk geen absoluut 'ja' gegeven?

Groetjes, Marleen

arjan.kop

Het enige kenmerk dat ik hier gebruiken kan is de kleur van de procten. Die is typisch voor Erythromma najas, en atypisch voor alle andere juffers behalve Chalcolestes viridis. Het kenmerk is redelijk hard, maar officieel mag ik er van mijzelf niet mijn hand voor in het vuur steken.

Botervlieg

Dank je wel voor je uitleg, Arjan, goed om te weten.

Ik wacht reacties van anderen even af.

Groetjes, Marleen

ewoudploeg

Dan steek ik mijn hand in het vuur  ;) . Op 5 maart is een larve van dit formaat niet mogelijk als we het over de Houtpantserjuffer (of een van de winterjuffers) hebben. De enige resterende kandidaat is dan de Grote roodoogjuffer. Overigens zijn de procten van deze soort wat rommeliger getekend dan de scherper getekende pansterjuffers. Niet heel hard, maar vaak duidelijk genoeg.
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

Botervlieg

Bedankt voor jullie hulp, Arjan en Ewoud!  :duim:

Nu nog afwachten tot ze zijn goedgekeurd. Ik wilde ze op de Natuur in Haarlem facebook zetten, maar zonder goedkeuring verschijnen ze niet in het foto soort overzicht :(

Groetjes, Marleen

Ton van Haaren

absoluut E. najas, geen twijfel mogelijk. C. viridis ziet er ook heel anders uit met andere procten en een volledig andere kopvorm
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

Botervlieg

Dank je wel voor de bevestiging, Ton! Goed om te weten hoe het zit met de look-a-likes.

Groetjes, Marleen