Foto's bewaren op de computer

Gestart door Caspergr, april 04, 2013, 16:34:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

Caspergr

Hallo,

Mijn MacBook air was gister omdat er teveel foto's en filmpjes op zaten gecrashed. Alles is weg. Inclusief mijn vogelfoto's en filmpjes. Ik vroeg me af waar jullie alles laten. Ik neem aan dat de meeste vogelaars ook barsten van de beeldmaterialen. Zetten jullie deze op dropbox, iCloud, of iets anders? Ik hoor het graag!

Casper

HPM

Ik heb een backup van al mijn 'belangrijke' dingen op een externe harde schijf staan en die werk ik regelmatig bij.
.
Herman van der Meer

johan79

Citaat van: HPM op april 04, 2013, 17:59:13 PM
Ik heb een backup van al mijn 'belangrijke' dingen op een externe harde schijf staan en die werk ik regelmatig bij.
.

Dat had ik ook, een externe.... 1Tb aan gegevens weg toen dat ding niets meer deed...  :'(

HPM

Citaat van: johan79 op april 04, 2013, 18:11:50 PM
Citaat van: HPM op april 04, 2013, 17:59:13 PM
Ik heb een backup van al mijn 'belangrijke' dingen op een externe harde schijf staan en die werk ik regelmatig bij.
.

Dat had ik ook, een externe.... 1Tb aan gegevens weg toen dat ding niets meer deed...  :'(

Ja, en als je ze in de cloud zet kan je je wachtwoord e.d. vergeten.

Overigens is het bij een gecrashte computer heel vaak prima mogelijk om de gewenste bestanden van de harde schijf te halen.
Harde schijf eruit schroeven, houdertje kopen en daarmee als externe schijf op je nieuwe computer aansluiten en copieren maar.

Herman van der Meer

Antonie Blom

Een groot nadeel van opslaan in een Cloud (o.i.d.) is dat je een hele snelle internetverbinding moet hebben, anders duurt het een eeuwigheid om de foto's te uploaden / downloaden.

Ik gebruik sla alles gewoon op mijn computer op en daarnaast heb ik 2 back-ups op een externe schijf (ééntje bewaar ik thuis en de ander op mijn werk, waarbij ik de schijven wekelijks omwissel). Op die manier heb ik ook bij brand of diefstal mijn foto's op een andere plaats bewaard (dat is dan wel weer een groot voordeel van opslag op het internet). Ik heb dus al mijn foto's op 3 plaatsen opgeslagen en het moet wel heel erg gek lopen als ze alle drie tegelijk onbruikbaar worden.
Met vriendelijke groeten, Antonie Blom

Op https://sandra-antonie.smugmug.com/ is een selectie van mijn foto's te vinden.

arjan.kop

Citaat van: johan79 op april 04, 2013, 18:11:50 PM
Citaat van: HPM op april 04, 2013, 17:59:13 PM
Ik heb een backup van al mijn 'belangrijke' dingen op een externe harde schijf staan en die werk ik regelmatig bij.
.

Dat had ik ook, een externe.... 1Tb aan gegevens weg toen dat ding niets meer deed...  :'(

Een externe hard disk op zich is nog geen backup. Dat is het pas als als je je data op twee of meer plastsen bewaart. Hard disks zijn tamelijk kwetsbaar helaas.

johan79

Citaat van: arjan.kop op april 04, 2013, 22:11:33 PM

Een externe hard disk op zich is nog geen backup. Dat is het pas als als je je data op twee of meer plastsen bewaart. Hard disks zijn tamelijk kwetsbaar helaas.

Jaah, dat ze kwetsbaar zijn ben ik achtergekomen....  :(
Maar waar houdt het backup van backup van backup.... maken op ? ben je op den duur niet langer bezig met het bijwerken van de backups dan met de hobby ?

Ikzelf schrijf regelmatig een deel weg op DVD (als data), misschien ook niet veilig op termijn, maar niet geschoten is altijd mis....
Verder staat alles op 2 computers én een externe.... lijkt me toch wel safe genoeg....

ejslootweg

Het is lastig om van alle data een dubbele of driedubbele backup te hebben. Ik heb een soort van onderverdeling gemaakt. De belangrijkste data is het best gebackupped; verschillende schijven op verschillende lokaties en in een cloud. Maar is ook data waar ik maar een externe backup van heb. niet alles is even belangrijk. Die controleer ik wel geregeld. Het is vervelend als je computer het niet meer doet en een van je backups tegelijkertijd er ook mee is op gehouden. Tot nu toe ben ik nog niets kwijtgeraakt, ondanks twee gesneuvelde harde schijven.

groeten, Erik
groeten, Erik

SlechtValk

Citaat van: johan79 op april 04, 2013, 22:45:57 PM
Maar waar houdt het backup van backup van backup.... maken op ? ben je op den duur niet langer bezig met het bijwerken van de backups dan met de hobby ?

Daar zijn wel wetenschappelijke theorieen over, maar daar zal ik je niet mee vermoeien. Feit is natuurlijk dat het een afweging is tussen kosten/moeiten aan de ene kant en de behoefte om de data te behouden aan de andere kant. Voor mij zijn foto's zeer belangrijk en dus ook het belangrijkste onderdeel van mijn backup plan.

Ik zelf gebruik 3 harddisks waar mijn hele collectie op staat (op elke schijf een volledige copy van mijn collectie). Bovendien zorg ik ervoor dat minimaal 1 schijf altijd netjes opgeborgen is (op een veilige plaats). Hiermee voorkom ik op een bepaald moment alle backups verbonden zijn met een computer (en dus altijd 1 veilig zou moeten zijn in geval van een calamiteit).

En zoals HPM al aangaf is er vaak nog best wel wat data te recoveren als het systeem het opgegeven heeft, maar ook hier is het vaak een kosten/baten afweging, als me maar genoeg tijd/geld eraan besteed is het meeste wel terug te halen, als je de moeite niet neemt natuurlijk niet.

En zoals arjan.kop aangaf is een externe harddisk op zich natuurlijk geen backup. Zorg dat je belangrijke data altijd op minimaal 2 plaatsen hebt staan! Bij voorkeur zelfs op fysiek andere plaatsen, stel dat er brand uitbreekt oid... die familiefoto's/foto's van je overleden (groot)ouders kun je nooit meer terugkrijgen als ze eenmaal verloren zijn!
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

gardensafari

Al mijn foto's staan op de intern HD. Daarnaast staan de originele en onbewerkte foto's op een externe HD. Die is thuis aangekoppeld.
En er is een tweede kopie op een HD elders, zodat geen foto's verloren gaan tijdens diefstal, brand oid.
En die twee HD's worden regelmatig onderling uitgewisseld.


Eén tip van mijn kant.
Gebruik een simpel back-up programma, of doe het gewoon zelf.
Geen compressie oid!
Want dan zal je zien dat de back-up als je hem echt nodig hebt niet werkt!
Versie verouderd, onleesbaar enz.
KISS dus (KISS - keep it simple, sirs).


ICloud e.d. heb ik het niet op.
De meeste firma's die dat aanbieden zijn Amerikaans (Apple, Google, Microsoft).
Zelfs onze mailtjes zijn daar niet veilig, laat staan foto's, bankafschriften e.d.
Wat die bedrijven ook beloven: ik vertrouw ze niet.
En de (Amerikaanse) geheime diensten al helemaal niet!
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Melchior van Tweel

Citaat van: gardensafari op april 07, 2013, 21:59:13 PM

ICloud e.d. heb ik het niet op.


En dan heb je het nog niet eens over het overbodige stroomgebruik gehad. Als je thuis jet PC uitzet gebruikt die geen/nauwelijks stroom meer. Een hard schijf "in the cloud" draait 24 uur per dag, ook als je er geen gebruik van maakt.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Alex Kwak

Ik heb een kopie van alles op een NAS (Network Attached Storage) staan. In die NAS zitten twee harddisks die allebei de data bevatten (RAID-1).
In feite heb ik alles dus drie keer, maar wel in 1 kamer. Dus toch een risico.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

SlechtValk

Citaat van: Caspergr op april 04, 2013, 16:34:18 PMMijn MacBook air was gister omdat er teveel foto's en filmpjes op zaten gecrashed. Alles is weg.

Overgens kan ik me hierbij helemaal niets voorstellen. Een systeem crasht over het algemeen niet als de schijf vol is (of heeft ingebouwde waarschuwingen en dergelijke) een schijf crasht evenmin als hij vol is (over het algemeen). Heb je er al iemand naar laten kijken met verstand van deze zaken, als je er verder nog niets mee gedaan hebt, valt er misschien door een professinal nog wel wat terug te halen (zorg wel altijd dat je vooraf weet wat het je ongeveer zal gaan kosten).

Citaat van: Alex Kwak op april 08, 2013, 22:00:43 PM
In feite heb ik alles dus drie keer, maar wel in 1 kamer. Dus toch een risico.

Misschien toch wel een goed plan om ook een off-site kopie ergens te hebben. Des noods ergens een kluisje bij een bank o.i.d. (schijnt niet eens zo duur te zijn) maar er zijn natuurlijk nog veel meer mogelijkheden. Maar het blijft natuurlijk je eigen afweging tussen de kosten en de baten, sommige digitale informatie is meer waard dan andere (en dan doel ik nieteens zozeer op financiele waarde alswel emotionele).

Citaat van: gardensafari op april 07, 2013, 21:59:13 PM
En de (Amerikaanse) geheime diensten al helemaal niet!

Helemaal mee eens, al zou ik "geheime" ook tussen haakjes zetten. Het zijn soms zelfs juist de niet-geheime diensten die je te vrezen hebt. Om maar een voorbeeld te geven: de gebruikersvoorwaarden van instagram was laatst zoveel ophef over. Feit blijft dat je je "waardevolle" informatie/gegevens/afbeeldingen in handen geeft van een organisatie, die niet gehouden is aan allerlei Nederlandse (privacy) wetten/regels en dergelijke.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Caspergr

Ja ik heb mensen met verstand ervan het laten checken en die zeiden dat het inderdaad kwam omdat er teveel op stond. Geen waarschuwing gehad niks...  Gelukkig is toch alles opgeslagen op de externe hardeschijf! Dus dat zit goed. Ik, en mensen met verstand er van, kunnen alleen niet met de MacBook op de harde schijf komen... Ik loop tegen veel problemen aan met deze MacBook. Toch niet zo'n handig ding als ik dacht.

Casper

bas waanders

Ben het eens met voorgaande : sla alles overal op voor zover mogelijk . Ik heb alles op de harde schijf , gepartitioneerd , dus daar al 2x . Daarnaast op een externe schijf nog eens én nog eens op mijn laptop . Regelmatig bijwerken moet je wel anders is het zinloos ....... en de cloud ? heb daar zo mijn bedenkingen over . Niets is gratis , dus in die cloud gebeuren wel degelijk dingen met jouw spullen , ik sla alles lokaal op , ook voor mijn privacy .

SlechtValk

Citaat van: bas waanders op juni 23, 2013, 09:47:25 AM
... Ik heb alles op de harde schijf , gepartitioneerd , dus daar al 2x . Daarnaast op een externe schijf nog eens én nog eens op mijn laptop <...> en de cloud ? heb daar zo mijn bedenkingen over . Niets is gratis , dus in die cloud gebeuren wel degelijk dingen met jouw spullen , ik sla alles lokaal op , ook voor mijn privacy .

Gepartitioneerd en dus 2x? dat snap ik niet helemaal... als jij een schijf hebt met 2 partities en op beide partities staan je foto's en je schijf begeeft het ben je het alsnog kwijt (op die schijf). Of bedoel je in RAID (dat het verdeeld wordt over 2 schijven) (dat zorgt wel voor extra waarborg en daarnaast vaak voor snelheidswinst)?

Wat betreft clouds: om maar te zwijgen over programma's als Prism... informatie van jou foto's (met gps lokatie erbij en dergelijke) kan nogal wat opleveren over jou doen en laten.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

bas waanders

Die partities op één schijf heb ik voor al mijn afbeeldingen , simpel omdat om één of andere reden soms fotobestanden verloren gaan of beschadigen . Vandaar . Maar dat is uiteraard geen safe oplossing : bij het verloren gaan van de harde schijf ben ik alles kwijt . Vandaar nog backups op een externe drive en een laptop . Meer zou ik niet weten als oplossing . De cloud vind ik leuk als opslag voor kiekjes met de handy , onnozele troep . Maar zeker niet voor schitterende , met moeite verkregen foto's .

GerardL

Ook een optie:


Heb op een veilingsite voor ongeveer 19 euro per stuk, 10   250GB grote HardDisks kunnen kopen.
Hiervan 6 stuks in een "Nas-Server" gezet,  Raid-5, waardoor opslagcapaciteit 5x250GB word.
Voor mijn foto`s en personal backup is dit genoeg. effectief 1,25TB.
Gaat van deze 6 HD-schijven 1 kapot, dan wissel ik deze uit, en de data op de kapotte HD word
aan de hand van data op de resterende schijven terug gezet / gegenereerd op de nieuwe schijf.
M.a.w. de verloren data word terug gezet, op de nieuw geplaatste schijf.


Deze Nas-server is alleen voor backup doeleinden, en word daarom maar 1 keer in de maand
aangezet, dit is met software te realiseren.
Hierna kan ik kiezen tussen Full backup, of incremental backup.


Full Back-up : alles wat in de aangegeven mappen staat, word naar NAS geback-upt (gecopieerd)
Incremental Back-up : er word gekeken (comparision) wat er sinds de laatste keer "nieuw" is, en alleen dat word
geback-upt (gecopieerd).




Er van uit gaand, dat Harde schijven het meest "lijden"  van warmte en of langdurig aanstaan,
denk ik dat dit een redelijk goede/goedkope Backup voor mijn data is.




Grtzzzz


Gerard