boommarter of steenmarter?

Gestart door albertallema, april 03, 2013, 21:54:52 PM

Vorige topic - Volgende topic

albertallema

http://waarneming.nl/waarneming/view/74711986
Marterachtige spec. - Mustelidae spec. gezien op 2013-03-29 De Onlanden
Foto's:


Op het eerste gezicht dat ik dat dit een simpele huiskat was, maar bij nader inzien lijkt het een marterachtige. Die tip kreeg ik van iemand. Kan iemand er boommarter of steenmarter uit halen?

augustvansteensel

Citaat van: albertallema op april 03, 2013, 21:54:52 PM
http://waarneming.nl/waarneming/view/74711986
Marterachtige spec. - Mustelidae spec. gezien op 2013-03-29 De Onlanden
Foto's:


Op het eerste gezicht dat ik dat dit een simpele huiskat was, maar bij nader inzien lijkt het een marterachtige. Die tip kreeg ik van iemand. Kan iemand er boommarter of steenmarter uit halen?
Van de foto kan ik er alleen een marter.spec van maken.
Maar naar mijn weten is in de onlanden nog nooit een boommarter waargenomen, dus dat pleit meer naar steenmarter.
August van Steensel



www.jnm.nl   !!!

whmvb

Hoi Albert,

steenmarter komt in het deel van De Onlanden waar jij die foto gemaakt hebt zeker voor. Vlakbij is er onlangs nog een doodgereden. Deze lijkt zo verstandig om onder de weg door te gaan. Maar hij doet wel erg katachtig aan, afgezien van de dikke pluimstaart, die inderdaad op een marter wijst.

Wim
Wim van Boekel

Aaldrik pot

Ik durf hier wel een steenmarter (het wit van de bef, de manier waarop hij op de rechter voorpoot doorloopt en de witte doorschijning van de ondervacht) van te maken, maar op basis van wat je op de foto ziet is dat niet spijkerhard te maken. Er zijn schijnen ook boommarters die aan deze kenmerken voldoen.


Dat boommarter nog nooit in De Onlanden is waargenomen vind ik (in het algemeen) een steeds enger wordend criterium als het gaat om determinatie van een soort. Boommarter is al waargenomen in het Lauwersmeer, in geisoleerde polderbosjes in Friesland, midden in open weidevogelgebieden, in laagveenmoeras, in duinbossen et cetera.


Groeten Aaldrik
Aaldrik Pot

whmvb

Ik denk dat we het erover eens zijn dat de cirkelredenatie "hij is hier nog nooit waargenomen, dus zal het hem wel niet zijn, dus wordt hij hier ook nooit waargenomen" zoveel mogelijk van dit forum verbannen moet worden.
Het wachten is dus op meer en betere foto's van marters uit De Onlanden.

Wim
Wim van Boekel

maurice.lahaye

Op de foto staat een steenmarter, echt 100%. En steen- en boommarter kan je tegenwoordig door heel NL tegen komen.


Groet,
Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Aaldrik pot

@Maurice, dat zeg ik! Maar ik verwijs even, enigszins ironisch, naar de voorzichtigheid die we aan de dag plegen te leggen bij het determineren van marters.
Aaldrik Pot

d.donders

Citaat van: albertallema op april 03, 2013, 21:54:52 PM
http://waarneming.nl/waarneming/view/74711986
Marterachtige spec. - Mustelidae spec. gezien op 2013-03-29 De Onlanden
Foto's:


Op het eerste gezicht dat ik dat dit een simpele huiskat was, maar bij nader inzien lijkt het een marterachtige. Die tip kreeg ik van iemand. Kan iemand er boommarter of steenmarter uit halen?

mooi om te zien...wij hadden dat met een ander dier, leuk zo`n camera`s zo zie je weer eens iets hihi
groetjes, daniella