Knobbelzwaan en Wilde Zwaan, verschillen?

Gestart door Maarten Kubbe, april 03, 2013, 10:50:10 AM

Vorige topic - Volgende topic

Maarten Kubbe

Kenners,

Is er een duidelijk, op afstand herkenbaar verschil tussen zwemmende Knobbelzwaan en Wilde Zwaan?
Bij voorbeeld heeft de eerst genoemde een gekromde nek en de tweeds genoemde een rechte, gestrekte nek?

Ik vraag dit omdat ik vanuit de trein een drietal zwanen spec. zag zwemmen met allemaal gestrekte nekken.
Abcoude - Polder Baambrugge, poeltje ten zuiden van Abcoude, ten Oosten van Baambrugge, ten westen van het spoor. Donderdag 28 april, 17:20.

Maarten Kubbe
Maarten

De Natuur kan zonder ons, wij kunnen niet zonder de Natuur.

HPM

Knobbelzwanen hebben een knobbel en Wilde Zwanen niet.

Herman van der Meer

Maarten Kubbe

Ik vroeg naar verschillen die op afstand, zonder kijker, zonder telescoop, vanuit een rijdende trein waarneembaar zijn.
Maarten

De Natuur kan zonder ons, wij kunnen niet zonder de Natuur.

HPM

Dan is gekromde of rechte nek geen betrouwbaar kenmerk.

Herman van der Meer


HPM

Overigens is vanuit de trein een knobbel best bruikbaar. De kop wordt er op grote afstand toch anders door.

Herman van der Meer

Guus Peterse

Inderdaad kun je vaak wel zien dat de kop anders is. Maar als je het niet ziet, ben je nog niets verder. Want stellen dat het dan dus een wilde is geweest, is een paar stappen te ver lijkt me.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Maarten Kubbe

Jammer en het zij zo.
Volgende keer trek ik aan de noodrem. ;D
Maarten

De Natuur kan zonder ons, wij kunnen niet zonder de Natuur.

jvdlaan

Je zou het mogelijk aan de staart kunnen zien: Knobbelzwaan heeft een langere staart.

frankneijts

Citaat van: jvdlaan op april 03, 2013, 14:17:30 PM
Je zou het mogelijk aan de staart kunnen zien: Knobbelzwaan heeft een langere staart.

Grapje Jan?
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

marijn

#10
De grap is dat Jan wel gelijk lijkt te hebben. Nooit geweten!


(zie bijv. http://farm8.staticflickr.com/7017/6840737495_7af28376a1_z.jpg of http://www.sligobirding.com/MuteWhooperQuaySt280908B.jpg)
Marijn Prins

frankneijts

Citaat van: marijn op april 03, 2013, 20:15:33 PM
De grap is dat Jan wel gelijk lijkt te hebben. Nooit geweten!


(zie bijv. http://farm8.staticflickr.com/7017/6840737495_7af28376a1_z.jpg of http://www.sligobirding.com/MuteWhooperQuaySt280908B.jpg)

Zo bedoelde ik het ook niet Marijn want natuurlijk heeft hij gelijk. Van iemand als Jan verwacht ik echter normaal gesproken niet zo'n weinig zeggende opmerking als "heeft langere staart". In geval van een waarneming zoals waar dit topic mee begon, is zo'n kenmerk alleen maar bruikbaar als het is te relateren aan 'iets'...
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

frankneijts

#13
Citaat van: Vincent Hart op april 03, 2013, 20:51:56 PM
'Iets' langere staart?

Nou, 't is wel iets meer dan "iets": de maten zoals opgegeven in BWP laten een verschil van ca. 25% zien (voordeel Knobbel). Met een ervaren oog is zo'n verschil misschien zonder direct vergelijk nog wel te beoordelen maar voor de zekerheid is het beter een referentie te zoeken zoals misschien de snavellengte/koplengte o.i.d.(?).
Uiteraard is dit een hypothetisch probleem dat eigenlijk alleen onder zeer bepaalde omstandigheden voorkomt: in veruit de meeste gevallen zul je de vogels eerder herkend hebben aan de meer 'normale' kenmerken..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

theomuusse

Maar bijvoorbeeld een liggende, slapende vogel kun je ermee beoordelen...

THeo

frankneijts

Citaat van: theomuusse op april 03, 2013, 23:19:34 PM
Maar bijvoorbeeld een liggende, slapende vogel kun je ermee beoordelen...

THeo

Geduld Theo, geduld.... 8)

Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

jvdlaan

#16
Citaat van: frankneijts op april 03, 2013, 14:29:16 PM
Citaat van: jvdlaan op april 03, 2013, 14:17:30 PM
Je zou het mogelijk aan de staart kunnen zien: Knobbelzwaan heeft een langere staart.

Grapje Jan?

Wist je dat niet? Nee grapje, ik had te weinig tijd om het af te maken.

Ik heb het als volgt geleerd: in 1996 hielden we een big day (ook alle jaren tussen 1992 en 2011 trouwens). Er zat een Wilde Zwaan in het Jaap Deensgat, daar aangekomen zwaar tegenlicht. Hoe vind je dat kreng tussen de Knobbels? En ze waren ook nog allemaal aan het grondelen. Toen vonden we een vogel met een kortere staart. Bingo! Bleek bij nadere inspectie de Wilde te zijn. De snavelvorm was nauwelijks te zien en zou gemist zijn bij een quick scan. Maar door de kortere staart kreeg deze vogel meer aandacht en inderdaad, het was hem.
Toen gecheckt in literatuur en toen weer in het veld, en het is zeer bruikbaar om die ene verdwaalde Wilde te vinden tijdens een TOH of een big day bij paal 99.9 bij de Afsluitdijk tussen de vele Knobbelzwanen.