Hoofdmenu

Sijzen

Gestart door Mark Zevenbergen, februari 20, 2013, 00:46:29 AM

Vorige topic - Volgende topic

Mark Zevenbergen

Ik kan me vergissen, maar er lijkt momenteel behoorlijk veel beweging bij de Sijzen te zijn. In/rond Den Haag de afgelopen dagen heel veel Sijs gezien en gehoord. Soms eenlingen, maar meestal groepjes (groepen) variërend van 2 tot >50. Is dit elders in het land ook het geval??

grts Mark

Cornelis Fokker

Hier in H.I.Amacht en omgeving heb ik de laatste tijd ook opvallend veel sijzen gezien en gehoord inderdaad!
Mvg,
Cornelis Fokker, Hendrik-Ido-Ambacht
Kijk ook eens op mijn weblog: http://fokkervogel.blogspot.com/

Yeronimo

Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

frankneijts

Citaat van: Yeronimo op februari 20, 2013, 07:56:47 AM
Klopt inderdaad. Ook de aantallen op trektellen.nl zijn vrij hoog van alle telposten in Nederland.

http://trektellen.nl/grafiek.asp?soort=407&telpostland=1&telpost=-2&Jaar=None&Jaar2=2013&my=year&eerstemaand=1&au=hr

Wat is "vrij hoog" Jeroen? Vergeleken met 2012 en 2009 inderdaad maar in 2011 werden er in dezelfde periode nog méér Sijzen geteld en in 2008 bijna evenveel.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Guus Peterse

In Utrecht e.o. is sijs in de winter meestal vrij talrijk. Er zijn betere en minder goede winters. Dit jaar lijkt, louter op basis van mijn eigen, beperkte ervaring, een relatief goed jaar, maar niet uitzonderlijk. En de laatste weken / dagen merk ik hier niets speciaals.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

frankmeer

Op de Horde in ieder geval opmerkelijk veel Sijzen naar west op 16-18 februari: http://trektellen.nl/trektelling.asp?telpost=10&site=0&land=1&taal=1&datum=20130216
Frank van der Meer

Caspergr

Hier in Voorburg en Den Haag zie ik er ook wat meer dan andere winters maar niet erg opvallend meer.

rinsevdvliet

Citaat van: Mark Zevenbergen op februari 20, 2013, 00:46:29 AM
Ik kan me vergissen, maar er lijkt momenteel behoorlijk veel beweging bij de Sijzen te zijn. In/rond Den Haag de afgelopen dagen heel veel Sijs gezien en gehoord. Soms eenlingen, maar meestal groepjes (groepen) variërend van 2 tot >50. Is dit elders in het land ook het geval??

grts Mark

Het is voorjaar met een klassieke doortrekpiek rond medio februari, naar mijn idee zijn er niet extreem veel meer vogels dan in andere jaren in februari.

Yeronimo

Citaat van: frankneijts op februari 20, 2013, 09:43:17 AM
Citaat van: Yeronimo op februari 20, 2013, 07:56:47 AM
Klopt inderdaad. Ook de aantallen op trektellen.nl zijn vrij hoog van alle telposten in Nederland.

http://trektellen.nl/grafiek.asp?soort=407&telpostland=1&telpost=-2&Jaar=None&Jaar2=2013&my=year&eerstemaand=1&au=hr

Wat is "vrij hoog" Jeroen? Vergeleken met 2012 en 2009 inderdaad maar in 2011 werden er in dezelfde periode nog méér Sijzen geteld en in 2008 bijna evenveel.

Vrij hoog is inderdaad een ruim begrip. Maar de vraag gaat over korte termijn en daarom kijk ik ook alleen maar naar dit jaar. Uiteraard heb je gelijk dat het er niet opmerkelijk veel zijn als je het vergelijkt met andere jaren, maar beweging is het zeker.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

frankneijts

Citaat van: Yeronimo op februari 20, 2013, 18:03:30 PM

Vrij hoog is inderdaad een ruim begrip. Maar de vraag gaat over korte termijn en daarom kijk ik ook alleen maar naar dit jaar. Uiteraard heb je gelijk dat het er niet opmerkelijk veel zijn als je het vergelijkt met andere jaren, maar beweging is het zeker.

Maar Jeroen, getallen zeggen toch alleen maar iets als je ze in een perspectief kunt plaatsen, ook als het slechts gaat over "korte termijn"? Ik bedoel: er zijn telposten in NL waar ze 1000 Houtduiven op een oktoberdag een geweldig aantal vinden maar op de Loozerheide komen we daar ons bed niet voor uit..... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Yeronimo

Citaat van: frankneijts op februari 20, 2013, 19:00:22 PM
Citaat van: Yeronimo op februari 20, 2013, 18:03:30 PM

Vrij hoog is inderdaad een ruim begrip. Maar de vraag gaat over korte termijn en daarom kijk ik ook alleen maar naar dit jaar. Uiteraard heb je gelijk dat het er niet opmerkelijk veel zijn als je het vergelijkt met andere jaren, maar beweging is het zeker.

Maar Jeroen, getallen zeggen toch alleen maar iets als je ze in een perspectief kunt plaatsen, ook als het slechts gaat over "korte termijn"? Ik bedoel: er zijn telposten in NL waar ze 1000 Houtduiven op een oktoberdag een geweldig aantal vinden maar op de Loozerheide komen we daar ons bed niet voor uit..... 8)

Je hebt gelijk hoor Frank  B)
Alleen in de vraag staat ook totaal geen aantal genoemd, dus tja wat is veel? En waarmee vergeleken?
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Limosa

Grappig, het hield mijzelf ook al bezig. 'Toevallig' viel het me gisteren ook op op de fiets van Utrecht naar Zeist. Alleen al in Zeist (5 á 10 minuten fietsend) 7 groepjes van in totaal ruim 100 sijzen. Deze winter/voorjaar nog niet eerder meegemaakt daar. Kortom weer een voorjaarsaankondigingsmomentje  :duim:

Citaat van: rinsevdvliet op februari 20, 2013, 12:14:22 PM
Citaat van: Mark Zevenbergen op februari 20, 2013, 00:46:29 AM
Ik kan me vergissen, maar er lijkt momenteel behoorlijk veel beweging bij de Sijzen te zijn. In/rond Den Haag de afgelopen dagen heel veel Sijs gezien en gehoord. Soms eenlingen, maar meestal groepjes (groepen) variërend van 2 tot >50. Is dit elders in het land ook het geval??

grts Mark

Het is voorjaar met een klassieke doortrekpiek rond medio februari, naar mijn idee zijn er niet extreem veel meer vogels dan in andere jaren in februari.
Groeten,

Joachim

Folkert Jan

Is er goeie literatuur waarin de doortrekpatronen van vogels zijn opgesomd? (vergelijkbaar met de tabellen van zangactiviteit uit het boek: "wat zingt daar"
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

frankneijts

Citaat van: rnbflavour op februari 20, 2013, 20:03:06 PM
Is er goeie literatuur waarin de doortrekpatronen van vogels zijn opgesomd? (vergelijkbaar met de tabellen van zangactiviteit uit het boek: "wat zingt daar"

Probeer 'Vogeltrek over Nederland' (2002) maar vooral de tools van www.trektellen.nl
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Folkert Jan

"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Erwin Reinstra

Hier, in Gooi- en Vechtstreek, (ook) veel sijzen;dat is althans mijn gedachte o.b.v. vooral eigen waarnemingen + een globale check van andere waarnemingen. Dit geldt naar mijn idee echter al de hele winter. Het gebied is altijd wel goedbezet met sijzen (en putters en barmsijzen), vooral het Vechtplassengebied (veel elzen). Veel sijs dus deze winter; barmsijzen zijn echter opvallend zeer schaars, en dat geldt ook al voor de hele winter.
Met vriendelijke groenten,
Erwin


Yeronimo

Waarom zijn die barmsijsjes dit jaar zo schaars vraag ik mij af?
Of moet ik hier nou een speciaal nieuw topic voor openen, vind ik ook weer zo...
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

HPM

Citaat van: Yeronimo op februari 20, 2013, 23:26:40 PM
Waarom zijn die barmsijsjes dit jaar zo schaars vraag ik mij af?
...

Dat komt omdat het jaar nog geen twee maanden oud is.
Herman van der Meer

Folkert Jan

Citaat van: Yeronimo op februari 20, 2013, 23:26:40 PM
Waarom zijn die barmsijsjes dit jaar zo schaars vraag ik mij af?
Of moet ik hier nou een speciaal nieuw topic voor openen, vind ik ook weer zo...

Voedselaanbod. Zijn invasieve gasten net als pestvogel, kruisbek, haakbek, notenkraker etc.
Waarschijnlijk is er in het noorden voldoende voedsel of zijn ze juist naar het oosten getrokken
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Folkert Jan

Citaat van: HPM op februari 21, 2013, 08:36:24 AM
Citaat van: Yeronimo op februari 20, 2013, 23:26:40 PM
Waarom zijn die barmsijsjes dit jaar zo schaars vraag ik mij af?
...

Dat komt omdat het jaar nog geen twee maanden oud is.

vet grappig  ::)
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

HPM

Citaat van: rnbflavour op februari 21, 2013, 10:05:58 AM
Citaat van: HPM op februari 21, 2013, 08:36:24 AM
Citaat van: Yeronimo op februari 20, 2013, 23:26:40 PM
Waarom zijn die barmsijsjes dit jaar zo schaars vraag ik mij af?
...

Dat komt omdat het jaar nog geen twee maanden oud is.

vet grappig  ::)

Niets grappigs aan. 'Schaars dit jaar' kan alleen maar betekenen in vergelijking met andere jaren.
Daar komt bij dat Yeronimo niet zegt welke barmsijs hij bedoelt.
Afgezien daarvan zie ik in de statistieken geen opvallende verschillen.

Herman van der Meer

frankneijts

#21
Citaat van: HPM op februari 21, 2013, 10:22:55 AM
Citaat van: rnbflavour op februari 21, 2013, 10:05:58 AM
Citaat van: HPM op februari 21, 2013, 08:36:24 AM
Citaat van: Yeronimo op februari 20, 2013, 23:26:40 PM
Waarom zijn die barmsijsjes dit jaar zo schaars vraag ik mij af?
...

Dat komt omdat het jaar nog geen twee maanden oud is.

vet grappig  ::)

Niets grappigs aan. 'Schaars dit jaar' kan alleen maar betekenen in vergelijking met andere jaren.
Daar komt bij dat Yeronimo niet zegt welke barmsijs hij bedoelt.
Afgezien daarvan zie ik in de statistieken geen opvallende verschillen.

Ligt eraan waar je kijkt misschien? Omdat op deze site het extra werk kost om de dubbele waarnemingen uit te zuiveren (en 'barmsijzen' worden blijkbaar veel getwitcht..) heb ik even op www.trektellen.nl gekeken. Daar kun je naast 'barmsijs spec.' (wat de meeste, reële trektellers zullen gebruiken) ook de optie 'barmsijs totaal' kiezen (zodat je ook de info van die tellers meeneemt die ook bij trekkers onderscheid proberen te maken in Groot en Klein) als je het doortrekpatroon in de verschillende jaren wilt vergelijken. De aantallen 'barmsijs totaal' van deze winter (zeg eind augustus tot nu) liggen dan de helft of méér lager dan in de voorafgaande winters 2011/12 en 2010/11...  Dit komt ook overeen met wat ik zelf heb vastgesteld op een lokatie in Eindhoven waar ik jaarlijks probeer 'barmsijzen' te fotograferen.
EDIT: Het al of niet talrijker verschijnen van 'barmsijzen' in W-Europa (vooral Grote) heeft alles te maken met het vreten zoals Folkert-Jan al opmerkt, in dit geval de opbrengst aan berkenzaad (zie 'Finches' van I. Newton, 1972).
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HPM

Afgelopen maart een record aantal meldingen van Sijs (3958) maar bij lange na geen record in exemplaren.
Het is wel eenn goed seizoen. Voorjaar 2011 waren het er veel meer.
Herman van der Meer

frankneijts

Nu ik sinds begin afgelopen maand eigenlijk voor het eerst regelmatig Sijzen in mijn tuin (centrum Eindhoven) heb en ik er van dichtbij plaatjes van kan maken, valt me op dat er veel verloop is bij die beestjes: het lijkt wel of er elke dag andere individuen zitten. Dit op basis van leeftijds-, sexe- en individuele verschillen die ik van dichtbij en/of op foto's kan zien.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HPM

Leuk dat je alleen op uiterlijk al een eind komt. Het verbaast me niet van zulke zwervers. Ik heb hier al eens gezegd dat ooit met behulp van kleuringen is aangetoond dat het aantal Koolmezen op een voertafel ontzettend veel groter is dan je zou denken. Ik weet niet meer waar ik dat lang geleden ooit heb gelezen.
Ik ben net eens wat gaan googelen en vond als resultaat van een onderzoek in Estland dat er van 277 Koolmezen slechts 4 exemplaren tenminste drie keer in een lange periode werden teruggevangen. Dat zegt wel iets over de verhouding.
Over sijzen heb ik niets kunnen vinden maar ik kan me moeilijk voorstellen dat er niet meer van dit soort onderzoek gedaan is. Met de juiste zoektermen moet er toch wel meer te vinden zijn.
Herman van der Meer

Fabian Meijer

Citaat van: frankneijts op april 01, 2013, 17:03:13 PM
Nu ik sinds begin afgelopen maand eigenlijk voor het eerst regelmatig Sijzen in mijn tuin (centrum Eindhoven) heb en ik er van dichtbij plaatjes van kan maken, valt me op dat er veel verloop is bij die beestjes: het lijkt wel of er elke dag andere individuen zitten. Dit op basis van leeftijds-, sexe- en individuele verschillen die ik van dichtbij en/of op foto's kan zien.

Dat kan ik bevestigen (in ieder geval bij ons in de tuin). Sinds begin Maart veel Sijsjes bij ons in de tuin. Heb in de maand Maart 3x geringd in de tuin en daarbij nieuwe 62 Sijzen gevangen. Ik had slechts 5 terugvangsten, en ook de dagen na het ringen zag ik slechts enkele geringde vogels in de tuin. Erg leuk om te weten!

En ook dit in slechts een kleine tuin in Apeldoorn-Zuid..