Blauwgrijs op hunebed

Gestart door Douwe van der Ploeg, maart 31, 2013, 22:20:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

Douwe van der Ploeg

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/74671633
Korstmos onbekend - Lichen indet. gezien op 2013-03-31 Assen (gemeente)
Foto's:




Toelichting:
Op hunebed.
bij voorbaat dank Douwe van der Ploeg
Douwe van der Ploeg

Rutger

Met vriendelijke groet,

Rutger Wilschut



Birding Basterds! Find or Fail!

Douwe van der Ploeg

Dankje! :)
Deze dan ook? Zelfde hunebed, andere steen, maar de groeivorm leek wat anders (meer grotere plakken):




Douwe van der Ploeg

Rutger

Met vriendelijke groet,

Rutger Wilschut



Birding Basterds! Find or Fail!

henkjanvdkolk

En op de laatste foto onderaan in beeld zie je nog net wat lobjes van een bruin schildmos, wat richting bruin hunebedschildmos/wrattig schildmos gaat lijkt mij.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Douwe van der Ploeg

#5
Dank, beide! :) Even teruggaan zit er helaas niet in voor die bruine, wat voor details is nodig voor determinatie? Heb m voorlopig even op onzeker bruin hunebedschild gezet.
Nog een cropje:
Douwe van der Ploeg

alegro

Deze was mij ook al opgevallen, maar ik durfde het niet aan er een naam aan te geven.
Nu ik de uitvergroting zie moet ik toch meer aan Rond Schaduwmos denken, met name
door de kleur.

Tot een paar jaar geleden werden alle hunebedden vijfjaarlijks gemonitord door de
BLWG. Er is dus per hunebed goed bekend wat er op groeide. Als je het zou willen
nakijken kun je de rapporten hier downloaden:

http://www.blwg.nl/mossen/onderzoek/rapporten/index.aspx
Grüezi mitenand,
Arjan

Douwe van der Ploeg

Gaat ie op onzeker rond schaduwmos. Dank voor de link, ik heb de rapporten doorgebladerd, maar helaas staat er niet per hunebed op welke soorten er aangetroffen zijn, alleen hoeveel soorten per hunebed of hoeveel hunebedden per soort. Enige informatie die ik kon vinden over deze specifieke was dat er Etagekorrelloof - Stereocaulon dactylophyllum is aangetroffen (maar die staat weer niet op mijn foto's :P).
Douwe van der Ploeg

alegro

Citaat van: Douwe van der Ploeg op april 01, 2013, 19:53:39 PM
Gaat ie op onzeker rond schaduwmos. Dank voor de link, ik heb de rapporten doorgebladerd, maar helaas staat er niet per hunebed op welke soorten er aangetroffen zijn, alleen hoeveel soorten per hunebed of hoeveel hunebedden per soort.

De eerste 2 rapporten verschenen als afleveringen van het tijdschrift Buxbaumiella. Als je de toenmalige soortenlijst
wilt bekijken moet je nr 58 even downloaden. Daarin wordt Ph orbicularis overigens niet vermeld voor het betreffende
hunebed, wel het bruine schildmos Xanthoparmelia (Neofuscelia) loxodes. Die zou het dus ook kunnen zijn op je foto.
(Als je uitgaat van wat er toen wel & niet op groeide en dat overeenkomt met de huidige situatie...)

Foto's beoordelen blijft toch een sport apart.  ;)
Grüezi mitenand,
Arjan

Douwe van der Ploeg

Dan wacht ik even af of er iemand anders met ideeën komt ;) Dankje!
Douwe van der Ploeg

henkjanvdkolk

Ik zie hier geen schaduwmos is, en ook de kleur lijkt mij juist veel overtuigender voor een Neofuscelia.

Als ik een foto van A. de Groot ernaast leg zie ik precies dezelfde kleurverdeling en tinten: donkergroen aan de uiteinden, de kleur wordt bruiner naar het centrum toe. Vergelijk:
http://www.verspreidingsatlas.nl/showfoto.aspx?fotoid=5031

Rond schaduwmos is grijzer en daarvan kan ik me ook niet zo herinneren dat de lobjes zo over elkaar heen groeien, wat ik wel bij Neofuscelia regelmatig gezien heb.

Welke van de Neofuscelia's het is weet ik niet. De lobben lijken relatief breed, wat pleit voor loxodes, maar volgens de veldgids zijn de isidiën het belangrijkste kenmerk (wel/niet openbrekend), en die staan niet op de foto.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

alegro

Citaat van: henkjanvdkolk op april 01, 2013, 22:20:36 PM
Ik zie hier geen schaduwmos is, en ook de kleur lijkt mij juist veel overtuigender voor een Neofuscelia.

Ik heb besloten met je mee te gaan. ;) Uiteindelijk is het de meest logische keuze. Niet alleen omdat
Xanthoparmelia loxodes wel en Ph orbicularis niet van dit hunebed bekend waren, maar ook omdat
het qua schaal t.o.v. de ernaast afgebeelde X conspersa beter overeenkomt.

Dit is qua bijzondere soorten 1 van de "beste" hunebedden. Dat is mede te danken aan het feit dat het
in open gebied ligt, zonder beschutting van bomen of struiken. Als een hunebed (deels) wordt
overschaduwd krijgen soorten als X parietina en Ph orbicularis meer kans zich te vestigen
Grüezi mitenand,
Arjan

Douwe van der Ploeg

Dan gaat ie daar op, leuk, dank beide! :) Misschien toch maar eens kijken of ik binnenkort terug kan gaan om meer foto's te maken voor de overige soorten ;) Zal me voor die tijd dan wel even inlezen in wat er aan te treffen is / hoe deze soorten eruit zien. :)
Douwe van der Ploeg