Recreatie en natuur

Gestart door KorHaan, februari 12, 2013, 17:51:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

KorHaan

http://www.gooieneemlander.nl/regionaal/gooivechtstreek/article20668523.ece/Meer-samenwerking-recreatie-en-natuur-in-Noord-Holland?lref=sll


Ik heb voor een neutrale topictitel gekozen, zodat we van gedachten kunnen wisselen.
Uitgangspunt is, dat natuurbeheerders minder geld binnenkrijgen. Welke rol kan recreatie spelen?


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

Oenanthe

Als het in Noord Holland hetzelfde is geregeld als in Zuid Holland geldt de vermindering van de inkomsten in ieder geval niet voor de PWN. Waterleidingbedrijven die natuurgebieden beheren krijgen namelijk al hun inkomsten uit de levering van water, en bepalen zelf hoeveel daarvan ze aan natuurbeheer besteden.

Voor het overige wil ik best geloven dat er minder geld binnenkomt bij natuurbeheerders en dat ze manieren zoeken om dat ergens anders vandaan te krijgen. Als dat uit recreatie is heb ik daar geen enkel bezwaar tegen mits dat niet botst met de doelstelling van het natuurbeheer. De recreatie moet dus in de eerste plaats gericht zijn op natuurbeleving. Anders kan je het beheer net zo goed staken: dat heeft voor de natuur even veel slechte gevolgen als het gaan voeren van een niet-natuurgericht beheer.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

KorHaan

Ha Maarten,

Zo denk ik er ook ongeveer over. Natuurbeleving moet natuurlijk de eerste prioriteit zijn.

Een mooi voorbeeld van creatief handelen is te vinden tussen Bussum en Hilversum, waar Het Gooisch Natuurreservaat het grootste ecoduct van Europa heeft weten neer te leggen. Het overspant een weg, een spooremplacement en een golfbaan, en het verbindt de Westerheide met het Spanderswoud. Het is 800 meter lang, en er ligt een fietspad en een ruiterpad naast het gedeelte dat voor dieren is bestemd.
Het GNR had de kosten ( € 15 miljoen ) nooit zelf kunnen dragen, maar heeft het slim gespeeld. Eerst hebben ze in het laaggelegen terrein, een oude zanderij, plassen aangelegd waarover prachtige vlonders aangebracht werden. Vervolgens verplaatsten ze hun hoofdkantoor vanuit hartje Hilversum naar de zanderij, waarvoor een boerderij aldaar werd aangekocht. Toen werden investeerders gezocht, die over de keurige vlonderpaden werden geleid naar de plek waar het ecoduct zou moeten komen. Met het compromis van een nieuw aan te leggen golfbaan aan weerszijden van het ecoduct kwam de financiering rond. Recreatie speelde dus een rol in het realiseren van natuurbeleid.

De vraag is, tot hoever de natuurbeherende instanties willen gaan om inkomsten uit recreatie binnen te krijgen. Meer horeca? Toegangsgeld voor natuurterreinen? Betaalde rondleidingen? Speciale kampeerarrangementen in natuurgebieden voor vrijwilligers die helpen bij het onderhoud? ( Dat heb ik in de jaren 80 van de vorige eeuw al eens meegemaakt in de bossen bij Baarn. Een ANWB-landgoedkamp had tenten opgezet op een open terrein, voor vrijwilligers die Staatsbosbeheer hielpen bij bosonderhoud. Men mocht er 's nachts slapen, midden in de natuur. Leuk, maar de konijnenkolonie op het grasveld werd niet gespaard. Het hele veld stond vol tenten en caravans. Ik heb de konijnen nooit meer teruggezien.)

Als er meer recreatie bijkomt, moet je denk ik meer aan zonering van natuurgebieden gaan doen, en in ieder geval een stille kern realiseren. Recreatie op plekken waar het geen kwaad kan, in de randzones.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

GijsB

Ik denk dat hier zeker veel geld nog te halen valt. Bij redelijk wat natuurgebieden is al een horecagelegenheid, deze wordt alleen gerund door een uitbater die niet gekoppeld is aan de natuurorganisatie. In veel gevallen levert dit de natuurorganisatie niks of bijna niks op, terwijl die horecagelegenheid draait op de mensen die naar het natuurgebied komen.
Natuur zorgt voor een heleboel inkomsten in de toeristensector, een erg klein deel daarvan komt maar bij de natuurorganisaties zelf terecht. Als ze zelf de horeca in de buurt van het gebied zouden regelen zou het al een mooie inkomstenbron zijn. Dit vraagt alleen wel een verandering in de bedrijfsvoering.
Gijs

KorHaan

Interessante gedachte! Ik ben ervoor! Geen automatenkoffie meer, of slappe soep in kartonnen bekertjes, als je in een Bezoekerscentrum natgeregend binnenloopt. Restaurants moeten we hebben. Alle dagen open, van 's morgens vroeg tot 's avonds laat. Zodat je je natuurbeleving kunt inbedden in een luxe dagje uit. Ik zie dat wel zitten. Volgens mij kan dat een trekpleister zijn waar geld mee binnen te halen is.
Theehuis, café, restaurant, hotel, gerund door de natuurbeschermende instantie. Met extra's als begeleide rondleidingen ("Mensen, hebben we de koffie met taart op?! Dan gaan we nu het bos in! Over drie uur zijn we terug en kunt U aanschuiven voor onze overheerlijke spekpannenkoek!")

Zoiets.


En flink reclame maken om de concurrent de wind uit de zeilen te nemen, natuurlijk. Natuur is hot. Maar het moet wel luxe. Buit dat uit, en er is geld aan te verdienen.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

Freek Verkerk

Ik vind het ook heerlijk om uit te waaien in de natuur en na afloop bijvoorbeeld een stevige kop erwtensoep te eten in het restaurant naast de parkeerplaats. Als de mensen van de natuur kunnen genieten willen ze ook dat deze blijft bestaan. Ik ben ook van mening dat de natuur er in de eerste plaats voor de mensen is. De natuur is ook erg sterk. Wat mij betreft mag er wel wat minder getuinierd worden in de natuur, mogen dode bomen en takken blijven liggen. Laat vrijwilligers maar de paden open houden, laat de heide maar vergrazen en volgroeien met bos.


Als ik er maar mag hardlopen en wandelen en als mijn zoon er maar hutten mag bouwen, kamperen en kampvuurtjes stoken. 
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Oenanthe

Citaat van: Freek Verkerk op februari 16, 2013, 22:29:19 PM
Als ik er maar mag hardlopen en wandelen en als mijn zoon er maar hutten mag bouwen, kamperen en kampvuurtjes stoken.

Allemaal zaken die je ook buiten de natuur kan doen. Doe dat alsjeblieft.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Oenanthe op februari 17, 2013, 12:31:33 PM
Citaat van: Freek Verkerk op februari 16, 2013, 22:29:19 PM
Als ik er maar mag hardlopen en wandelen en als mijn zoon er maar hutten mag bouwen, kamperen en kampvuurtjes stoken.

Allemaal zaken die je ook buiten de natuur kan doen. Doe dat alsjeblieft.
Dan is de vraag wat is natuur ook van belang... Wellicht is voor Freek een productie bos al natuur, en voor jou niet.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

GijsB

Citaat van: Oenanthe op februari 17, 2013, 12:31:33 PM
Citaat van: Freek Verkerk op februari 16, 2013, 22:29:19 PM
Als ik er maar mag hardlopen en wandelen en als mijn zoon er maar hutten mag bouwen, kamperen en kampvuurtjes stoken.

Allemaal zaken die je ook buiten de natuur kan doen. Doe dat alsjeblieft.

Vuurtje stoken, kamperen en hutten bouwen mag niet zomaar in natuurgebieden, maar hardlopen en wandelen, daar kan je toch geen moeite mee hebben lijkt me.

Om natuur te kunnen ontwikkelen en beheren heb je een zeker draagvlak nodig. Dit draagvlak kan alleen worden gerealiseerd als mensen in de natuurgebieden mogen komen en er kunnen recreëren.
Gijs

HPM

Citaat van: dralion13 op februari 17, 2013, 14:26:10 PM
Citaat van: Oenanthe op februari 17, 2013, 12:31:33 PM
Citaat van: Freek Verkerk op februari 16, 2013, 22:29:19 PM
Als ik er maar mag hardlopen en wandelen en als mijn zoon er maar hutten mag bouwen, kamperen en kampvuurtjes stoken.

Allemaal zaken die je ook buiten de natuur kan doen. Doe dat alsjeblieft.

Vuurtje stoken, kamperen en hutten bouwen mag niet zomaar in natuurgebieden, maar hardlopen en wandelen, daar kan je toch geen moeite mee hebben lijkt me.

Om natuur te kunnen ontwikkelen en beheren heb je een zeker draagvlak nodig. Dit draagvlak kan alleen worden gerealiseerd als mensen in de natuurgebieden mogen komen en er kunnen recreëren.

Zulke mensen willen helemaal geen natuur maar willen het idee hebben dat ze buiten zijn. Natuur is alleen maar onhandig voor ze. Daarom bestaan er recreatiegebieden. Daar groeien meestal wel wat bomen maar dat maakt het nog geen natuurbied. Een ander soort recreanten wil naar vogeltjes kijken. Om daaraan tegemoet te komen zijn de recreatiegebieden vaak wat ingewikkelder. Met moerasjes en modderpaden enzo, waar het niet zo gemakkelijk buikje weg en hondje leeg laten lopen is.

Herman van der Meer

Freek Verkerk

Het verschil tussen productiebos, recreatiegebied, park en natuur is voor mij een beetje een definitiekwestie. Ik vind het belangrijk dat ik er mag komen. Daarnaast is het ook belangrijk dat er dieren rondlopen, kruipen, vliegen en zwemmen. Mogelijk dat daarvoor dan enige, wat mij betreft kleine aanpassingen, gemaakt moeten worden; dat vind ik ok, maar het moet niet al te ingrijpend zijn en het moet mij niet teveel belemmeren.


Ik vind het ok als er soorten worden verplaatst (geherintroduceerd) als ze er zonder de mens niet zelf waren gekomen. Zo vind ik het uitstekend dat er damherten zijn uitgezet op verschillende plaatsen; dat maakt de natuur voor mij een stuk aantrekkelijker. Ook kan ik me voorstellen dat sommige dieren rust en ruimte nodig hebben om hun jongen ter wereld te brengen. Dus beschermde dassenburchten en beverburchten is ook uitstekend, maar bijvoorbeeld dat de hele oostvaardersplassen zijn afgesloten vind ik over de top, want welke kwetsbare soort heeft dat dan nodig?


Ik vind juist dode bomen mooi (met paddestoelen etc) en het stoort mij dat parkwachters (In het Amsterdamse bos) alles opruimen en aanharken.


Dat ze Schotse hooglanders hebben uitgezet is wel erg tuinieren, maar kan ik wel waarderen. Wat mij betreft mogen ze ook nog wel wat wilde zwijnen, reeen, damherten en edelherten in het Amsterdamse bos loslaten. En bevers!!! Alhoewel die er zelf wel komen.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Margreet Kwh

Citaat van: KorHaan op februari 12, 2013, 17:51:56 PM
http://www.gooieneemlander.nl/regionaal/gooivechtstreek/article20668523.ece/Meer-samenwerking-recreatie-en-natuur-in-Noord-Holland?lref=sll


Ik heb voor een neutrale topictitel gekozen, zodat we van gedachten kunnen wisselen.
Uitgangspunt is, dat natuurbeheerders minder geld binnenkrijgen. Welke rol kan recreatie spelen?

...
Leuk onderwerp met vele kanten.
Dit berichtje bijvoorbeeld: hoe waterplanten waterrecreatie in de weg kunnen zitten. Hier kost recreatie dus geld aan de beheerder.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

GijsB

Misschien is het interessanter om het onderwerp van het topic wat breder te maken en ipv alleen recreatie ook andere inkomstenbronnen erbij te betrekken.
Wat kan er gedaan worden met niet houtige biomassa, willen mensen bij het huren van hun huis extra betalen als ze daardoor de garantie hebben dat ze uitzicht houden over een natuurgebied.
Gijs

KorHaan

Citaat van: Margreet Kwh op februari 19, 2013, 22:15:05 PM
Citaat van: KorHaan op februari 12, 2013, 17:51:56 PM
http://www.gooieneemlander.nl/regionaal/gooivechtstreek/article20668523.ece/Meer-samenwerking-recreatie-en-natuur-in-Noord-Holland?lref=sll


Ik heb voor een neutrale topictitel gekozen, zodat we van gedachten kunnen wisselen.
Uitgangspunt is, dat natuurbeheerders minder geld binnenkrijgen. Welke rol kan recreatie spelen?

...
Leuk onderwerp met vele kanten.
Dit berichtje bijvoorbeeld: hoe waterplanten waterrecreatie in de weg kunnen zitten. Hier kost recreatie dus geld aan de beheerder.


Ha Margreet,


Het Gooimeer is gewoon te ondiep voor boten, tenzij die op de vaargeul blijven. Het is voornamelijk ondiep om als veilig zwemwater voor kinderen te dienen. De andere kant van de medaille is dan weer, dat in hete zomerperiodes de blauwalg het extreem goed doet en dat er dan niet meer mag worden gezwommen. Zo blijf je schipperen ( no pun intended) tussen belangen van recreanten. Hier en daar uitdiepen lijkt me een optie.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

KorHaan

Citaat van: dralion13 op februari 20, 2013, 02:13:27 AM
Misschien is het interessanter om het onderwerp van het topic wat breder te maken en ipv alleen recreatie ook andere inkomstenbronnen erbij te betrekken.
Wat kan er gedaan worden met niet houtige biomassa, willen mensen bij het huren van hun huis extra betalen als ze daardoor de garantie hebben dat ze uitzicht houden over een natuurgebied.


Breder maken van dit topic is goed, hoor, Gijs.  :duim:

Andere inkomstenbronnen kunnen inkomsten via recreatie gedeeltelijk overbodig maken, of zo je wilt, aanvullen. Meer geld is altijd welkom. Ik hoop dat er met meer geld ook meer observatiehutten komen, want je wilt wel eens droog kunnen zitten of uit de wind. Ik begin een beetje een mooiweervogelaar te worden, denk ik, maar genieten van het buiten zijn daar hoort geen regen bij. Een fris buitje, alla, maar liefst kort en daarna zon.

Ik heb ook de vreemde neiging om me niet uitsluitend tot moeilijk begaanbare en afgelegen plekken te beperken bij het vogelen, maar ook plekken die druk bezocht worden door wandelaars e.d. op te zoeken. Dat hangt van mijn stemming af, welke plek ik kies. Ook in drukkere gebieden kan het heel best vogelen zijn; de hangplek in de Bovenmeent langs een wandelpad naar het Naardermeer, daar kan ik uren doorbrengen. Stond daar maar een café met terras, dan zat ik er de godganse dag. Natuurlijk kun je wel eten en drinken meenemen van huis, maar een lekkere uitsmijter of tostie gaat er ook wel in. Of neem de Tafelbergheide, bij Blaricum. Daar ligt een restaurant dat alle dagen van de week open is, met terras tegen de hei aan. Prima uitzicht, als je aan de rand gaat zitten. Goede plek.
Bij de Lage Vuursche heb je een grote recreatiekuil, en daar stond tot voor kort een bescheiden hutje waar je wat kon eten en drinken. Het hutje van Ome Jan is weg, en Ome Jan ook, maar er zou best van Staatsbosbeheer of Utrechts Landschap weer iets soortgelijks kunnen worden geplaatst.
Natuurmonumenten heeft plannen voor een theehuis bij het Naardermeer, bij het bezoekerscentrum en de afvaart voor de boten aan de oostkant. Of het ligt er al, ik ben er al een tijd niet geweest. Vanaf het bezoekerscentrum kun je naar een uitkijkplek lopen, een mooie wandeling, en daarna een mooie plek met fraai uitzicht op het Naardermeer.

Zulke initiatieven gaan we vaker zien, is mijn vermoeden, want mensen raken weer wat meer natuurminded. De crisis duurt niet eeuwig, en misschien zien we op korte termijn meer vakanties en dagjes uit in eigen land, omdat verre reizen nu minder betaalbaar zijn.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo