specht? Nee geen Specht. Wat dan wel?

Gestart door blaauw7, maart 30, 2013, 11:27:39 AM

Vorige topic - Volgende topic

blaauw7

Veren van een specht? Gevonden uiterwaarden Nederrijn.
Groeten,
Dick Belgers

whmvb

in ieder geval geen specht (wit-zwart verdeling bij bonte spechten precies andersom). Het lijken me dekveren van een steltloper of plevier, bijv. ondervleugel of onderstaartdekveren van een Bosruiter of van een Zilverplevier (al klopt de tint zwart daar niet helemaal voor geloof ik).
Helaas is de grootte weer niet duidelijk. Volgende keer een maatlat mee fotograferen.

Wim
Wim van Boekel

blaauw7

Er lagen alleen witte veren en enkele van deze gevlekte. Heb ze mee genomen. lengte 6,5 cm. Wel afgebeten.
Groeten,
Dick Belgers

blaauw7

Ben nog even terug gegaan naar de plek des onheil. Heb het hele verenpakket meegenomen. Vooral wit met wat zwart...
Groeten,
Dick Belgers

whmvb

Hoi Dick,

de veren zijn volgens mij te groot voor een vogel van formaat steltloper of plevier. Het komt mij niet bekend voor.
De tekening op sommige veren doet denken aan iets hoenderachtigs. Kippen in de buurt daar?
Ben benieuwd wat anderen ervan vinden.

Wim
Wim van Boekel

keesschreven

#5
Hoi,

De tekening van de eerste ziet er erg "natuurlijk" uit en deed mij ook even twijfelen, maar het gaat toch om een kip. De boogvormige tekening op andere veren, en het glanzende geel verraden hem.

Het zijn lichaamsveren (borst, nek, rug). Veelal afgebeten: prooi van roof-zoogdier.
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

blaauw7

Een Kip! Hebben we zelf ook. Maar dan helemaal zwart. Wellicht heeft een vos het beest versleept naar hier.
Bedankt!
Groeten,
Dick Belgers