Welk lieveheersbeestje?

Gestart door Theo M Kiewiet, maart 28, 2013, 21:39:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

Theo M Kiewiet

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://observado.org/waarneming/view/74304895
onzeker Viervleklieveheersbeestje - Exochomus quadripustulatus gezien op 2013-02-27 Nepal - Gandaki
Foto's:


bij voorbaat dank Theo Kiewiet
Met vr groet, Theo.

Arp

Hallo Theo,

Leuke  :duim:  (maar nog niet zo eenvoudig ...)

Het zou eigenlijk één van de kleurvormen van Harmonia dimidiata (voorheen Leis dimidiata) moeten zijn. Al mijn literatuur geeft deze kleurvorm alleen voor die soort - op deze pagina een tekening. Mader meldt deze kleurvorm/aberratie onder de naam "humeralis" (Weise)

Harmonia eucharis heeft een kleurvorm die dicht in de buurt komt, maar zou dan nog twee rode vlekken achterop moeten hebben - op deze pagina één van de eerste bovenaan (2e foto ofzo).

Ik moet zeggen, dat ik aanvankelijk erg achterdochtig was, of dit wel H. dimidiata zou zijn. Als je op internet kijkt vind je namelijk heel veel "dimidiata's" met een heel andere habitus: langer/smaller en de elytra niet of nauwelijks uitgerand. Qua vorm doet jouw kever veel meer aan een Megalocaria, Synonycha of aanverwant denken (erg grote LHBtjes!).

Ik had tot nu toe de beesten met het standaard puntpatroon voor dimidiata en met de stijl(er) afvallende flanken als "prototype" dimidiata in m'n hoofd, maar als ik de boeken erop nalees moeten de brede, uitgerande beesten kloppen en zullen dus juist de smalle, stijle beesten eerder twijfelachtig zijn.

Ik zal nog eens proberen uit te vinden hoe het met die habitus/uitranding zit (qua variabiliteit), maar ik zou deze dus maar gewoon opslaan als Harmonia dimidiata.

Ik heb de soort alvast aangevraagd

Mag ik deze foto tzt ook gebruiken?  ;D
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Theo M Kiewiet

Merci,  :duim: de foto stel ik graag ter beschikking.

Je uitleg is me nog iets teveel, maar misschien komt dat nog.;)

Staat op naam al en heb 't op onzeker gezet.
Met vr groet, Theo.

Arp

Citaat van: Theo M Kiewiet op maart 29, 2013, 10:35:42 AM
Je uitleg is me nog iets teveel, maar misschien komt dat nog.;)
Is niet heel erg ingewikkeld, maar ik had/heb een beetje haast dus ook niet goed uitgelegd (plus dat het mij zelf nog niet helemaal duidelijk is hoe/wat/waarom).

De algemenere uitvoeringsvorm van Harmonia dimidiata is oranje-rood met zwarte stippen, zoals deze.

Op plaatjes die je op internet tegenkomt verschilt de lichaamsvorm echter nogal. Let vooral op de lengte/breedte verhouding van de dekschilden (lijf achter het halsschild) en hoe de dekschilden aan de buitenrand vlak uitgetrokken zijn of juist stijl naar beneden afvallen.

Vergelijk bijvoorbeeld
Smal/stijl: 1, 2, 3, 4...
Breed/vlak:  1, 2, 3...

Dat is een erg opvallend verschil. H. dimidiata zou ook een vrij grote kever moeten zijn, en de brede, sterk uitgrande vorm begeeft zich daarmee sterk in de richting van de "enorme" lieveheersbeestjes uit o.a. de geslachten Megalocaria (dilatata, reichei) en  Synonycha grandis, terwijl de meeste andere vertegenwoordigers uit het geslacht Harmonia juist meer "conventionele" LHBtjes zijn (zoals "onze" Harmonia quadripunctata en axyridis, maar ook bijvoorbeeld  H. sedecimnotataoctomaculata of  conformis).

Mijn wereldbeeld voor dimidiata was een beetje in de richting van de smallere/stijlere beestjes getrokken en daarom was ik wat "achterdochtig" over jouw kever. Patroon paste wel in wat er voor dimidiata aan varianten bekend is, maar die breede, sterk uitgerande lichaamsvorm zat me dus niet lekker. Dit blijkt echter wel te kloppen, waardoor ik me nu weer af moet vragen hoe het dan met de smalle/stijle beesten zit. Is dat dan wel H. dimidiata?

Er zijn ook nogal wat foto's van "dimidiata" te vinden die je meer als "tussenvorm" tussen beide zou moeten classificeren en bijvoorbeeld op deze pagina en in de collectie op digitalarchives.tw kom je beide tegen, zodat ik het er voorlopig maar op houd dat ze erg variabel zijn in dit opzicht - hetgeen eigenlijk ook erg opmerkelijk is; Heel veel Harmonia-soorten zijn extreem variabel in de mogelijke kleurpatronen, maar een dergelijke variabilitiet in de lichaamsvorm ben ik nog niet eerder tegenkomen in een LHBtje (!!!)

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)