Driehoeksmossel, Quagga-mossel of wat anders? En wat is het verschil?

Gestart door Botervlieg, maart 28, 2013, 19:05:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

Botervlieg

Ik zou graag willen weten welke soort dit is (of welke soorten dit zijn)

Het betreft deze waarneming:

http://waarneming.nl/waarneming/view/74580884
Schelp onbekend - Bivalvia indet. gezien op 2013-03-28 Haarlem - Hekslootpolder





Toelichting:
Om de paar meter lag zo'n enorme stapel, zeker tien van die stapels gezien.

Kan iemand mij het verschil uitleggen tussen driehoeksmossel, quaggamossel en brakwatermossel?

Groetjes, Marleen

Margreet Kwh

Hallo Marleen,

in het kort uitgelegd:

Kenmerken van  Driehoeksmossel en Quaggamossel:
1. onderrand schelphelft (figuur 4) is vrijwel recht of heeft een duidelijke bocht
2. overgang ventrale/dorsale zijde (figuur3) is hoekig (gekield) of afgerond
3. quotiënt diameter/hoogte (figuur acht) is ±1 of duidelijk <1
4. laterale doorsnede is  driehoekig of driehoekig met afgeronde basishoeken
5. bilateraal aanzicht is symmetrisch of asymmetrisch
Je moet vaak een combinatie van kenmerken nemen, want beide soorten exoten zijn nogal variabel, afhankelijk van de vindplaats.

Bron: edepot.wur.nl/117479, blz. 11-13.  Daarin staan ook duidelijke figuren waarin het wordt uitgelegd.
Deze pdf is helaas te groot om te posten.

Er is ook nog een inheemse mossel, Mytilopsis leucophaeta, de brakwatermossel. Het verschil tussen brakwatermossel en driehoeksmossel wordt hier uitgelegd: http://www.nobanis.org/MarineIdkey/Bivalvia/MytilopsisLeucophaeata.htm
Die inheemse mossel is vrij zeldzaam geworden.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Botervlieg

Dank je wel, Margreet.

Ik ben opgelucht dat het blijkbaar logisch was dat ik er zelf niet uitkwam met de verschillen tussen die soorten.

Erg interessant document. Ik heb niet alles gelezen, maar vooral de stukjes mbt de afbeeldingen.
Ik heb wat schelpen verzameld en ga morgen eens kijken of ik er met de schelpen meer wijs uit wordt.

Groetjes, Marleen

Margreet Kwh

En anders vraag je het gewoon weer hier.   :blink:
Leuk dat er zoveel lagen, dan kun je goed vergelijken.
Ik moet zeggen dat ik die quaggamossels ook erg leuk vind. :duim:
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Botervlieg

Ja, zeker leuk dat er zoveel lagen, maar hoe meer ik naar die sloot-mossels kijk hoe moeilijker ik het vind.

Zwanenmossel, vijvermossel, bolle stroommossel, schildersmossel, wordt er niet altijd even gemakkelijk meer wijs uit, ondanks de handige zoekkaart die ik van je had gekregen.
Het lijkt allemaal zo ontzettend op elkaar.

Groetjes, Marleen


wancastel

Ondanks dat ik de theorie ken blijf ik het lastig vinden, vooral omdat ze door elkaar lijken voor te komen. Volgens mij zijn de onderste twee quaggamossel en de bovenste vier driehoeksmossel. Klopt dit?

Vindplaats Krammer-Volkerak west.

Groet, Wannes

Tello Neckheim

Ik zou er allemaal Quaggas van maken. Driehoeksmossels zijn minder variabel en hebben een nog duidelijker iel, maar vooral het kenmerk dat de deksels van de Driehoeks vrijwel symetrisch zijn is doorslaggevend, dat kun je niet zien op deze foto's. De bovenste vier betreffen jongere exemplaren en die hebben de neiging meer gekield te zijn. Beide soorten komen naast elkaar voor, dat klopt, maar het lijkt alsof de Quagga mossel de Driehoeks- verdringt?
Met vriendelijke groeten Tello Neckheim

wancastel

Oke hartelijk dank voor uw reactie goed te weten.
Groet, wannes