Zonnewijzersoort, Trithemis 2005 Cuba, La Boca

Gestart door hdeheer, maart 27, 2013, 01:58:34 AM

Vorige topic - Volgende topic

hdeheer

Henk Sangers uit Haren stuurde me deze foto uit Cuba.
Is het een Trithemis? Nee Orthemis.

Johannes Klapwijk

Ik schat in Trithemis annulata, maar wel weinig geel aan de vleugelbasis.

JohanvantBosch

Hij is wel paars, maar het genus Trithemis komt alleen in de oude wereld voor. Die is het dus niet.
Dis is een Orthemis soort. Ik weet even niet uit mijn hoofd welke soort(en) er op Cuba voorkomen.

nick w

JohanvantBosch

Citaat van: nick w op maart 27, 2013, 20:05:35 PM
deze wellicht? http://www.odonatacentral.org/index.php/GalleryAction.getTaxaImages/taxon_id/47383
(locatie gevonden via een tip op UKdragonflies over libellen op Cuba)

Groet,
Nick W

Die niet denk ik.
Volgens de site van Paulson komen er drie soorten voor:
O. ferruginea
O. macrostigma
O. sp. (waarschijnlijk onbeschreven)

nick w

O. macrostigma lijkt blauwer paars, met rodere ogen, dan deze. Zelf zou ik voor onzekere ferruginea gaan als ik uit deze drie moest kiezen, maar misschien is er een manier om het bij Paulson the checken?

Groet,
Nick W

hdeheer

Ik kom na te kijken in Sidney Dunkle's boek Dragonflies of the Florida Peninsula, Bermuda and the Bahama's (Cuba inbegrepen) ook uit op O. ferruginea en via internet eventueel ook op O. macrostigma. Nu nog beslissen welke van de 2, indien mogelijk.
Het is een mannetje toch?
Sidney beweert over roseate Skimmer = ferruginea dat er ook een zeldzame rode vorm bestaat (male) op de Keys en dat het gedrag bestudeerd is door Harvey + Hubbard 1987, Novelo + Gonzalez 1984, plus Young 1980.
Herman.

JohanvantBosch

Die rode zal de onbeschreven soort zijn.

Als ik op Paulson's site kijk, is het me een beetje onduidelijk of macrostigma nu wel of niet op Cuba voorkomt. Ik zou het voorlopig op een onzekerw ferruginea houden.