Hoofdmenu

welk zoogdier

Gestart door elly_b56, maart 26, 2013, 23:18:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

elly_b56

Deze foto is vandaag genomen tussen Enkhuizen en Andijk. Ik probeerde de buizerd(?) op de foto te zetten, maar thuis zag ik wat tegen het riet aan liggen, in de zon uit de wind. Op waarneming gezien dat hier geen vossen of reeen worden gemeld..

jva

Een uitvergroting van de foto doet m.i. concluderen dat het toch een vos is die daar ligt. Op zich opmerkelijk dat de ganzen zich er kennelijk weinig van aan lijken te trekken.
Jelle

elly_b56

dank je wel Jelle,

Dat dacht ik ook aan en ook de ganzen brachten me aan het twijfelen....
Dat wordt dus de eerste vosmelding op waarneming in dit gebied
Groet, Elly

Oenanthe

Citaat van: jva op maart 27, 2013, 09:13:02 AM
Op zich opmerkelijk dat de ganzen zich er kennelijk weinig van aan lijken te trekken.

Ooit zag ik een vos die langs een paartje grauwe ganzen met zeven pas geboren kuikens tussen hen in liep. De vos sloop langs de ganzen zonder er zelfs maar naar te kijken. Ik vermoed dat vossen wel uitkijken om grauwe ganzen aan te vallen. Ze hebben er te veel ontzag voor.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

elly_b56

maarten, dank voor je reactie.
Ik denk dat de vos die je zag voldoende gegeten had op dat moment, of wat anders in zijn vizier had. Bij de Oostvaardersplassen, waar ik vlakbij woon, zie ik regelmatig een vos met een grauwe gans in de bek..
Aan het gedrag van de ganzen is ook te zien of er een vos langs loopt, hij/zij krijgt ruim baan.
Groet Elly

Theo Linders

eerlijk gezegd zie ik er niet echt een dier in, imo zou het best iets anders kunnen zijn. Maar mocht het een dier zijn, dan past een vos het best op het plaatje.
mvg,
Theo Linders

www.jnm.nl
www.zootierliste.de

Certhia

Om hier een vos van te maken lijkt me een beetje teveel van het goede. Een stuk hout is nauwelijks uit te sluiten. Zelfs na uitvergroting kan het nog steeds van alles zijn, ook een vos maar een zekere ID krijg met deze foto niet rond.
Groet Marc van der Aa

"Feelings: Blobs of information evolved to manage extinct environments, now used to sell Presidents."

Oenanthe

Citaat van: elly_b56 op maart 27, 2013, 10:23:21 AM
Bij de Oostvaardersplassen, waar ik vlakbij woon, zie ik regelmatig een vos met een grauwe gans in de bek..
Groet Elly

Dit soort waarnemingen heeft al vaak tot verwarring en onterechte conclusies geleid. Je weet in zo'n geval namelijk nooit zeker of de gans door de vos is gedood of dood is gevonden. Het kan ook zijn dat het de prooirest van een zeearend was.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips