Hoofdmenu

kleur ogen hazen

Gestart door joep kouwenhoven, april 06, 2013, 18:07:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

joep kouwenhoven



Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/74804090
Haas - Lepus europaeus gezien op 2013-04-05 Zevenhoven - Polder Zevenhoven
Foto's:




Toelichting:
wat mij opviel dat de een blauwe en de andere bruine ogen heeft komt dit meer voor bij zoogdieren
bij voorbaat dank joep kouwenhoven

Wil

Bij wikipedia wordt toch gezegd dat hazen een donkere iris hebben; misschien zijn er uitzonderingen ???
David Bowie-haas  :rolleye:
Groeten, Wil Lemmens
Geleen

Merel

Ik denk dat dieren net als mensen ook verschillende oogkleur kunnen hebben. Alleen als de meeste dieren bruine ogen hebben, zal bruin ook genetisch een dominante kleur zijn, dus dat dier met lichte ogen zal dan misschien homozygoot recessief zijn. Dat betekent dat als dat dier zich voortplant met een haas met bruine ogen, het zeer goed mogelijk is dat alle nageslacht bruine ogen heeft, maar wel genetisch materiaal meedraagt voor blauwe ogen. Als de jongen zich dan weer voortplanten met een andere haas die ook bruine ogen heeft, maar tevens de genen voor blauwe ogen heeft, dan kunnen die jongen weer blauwe ogen hebben.
Snappie? ;)
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

Douwe van der Ploeg

Dat terzijde, heeft het "lichte" beest op de foto volgens mij gewoon geelbruine iris'en, het pupil lijkt alleen wat blauw door raar licht.
Douwe van der Ploeg

Lowieke

Citaat van: joep kouwenhoven op april 06, 2013, 18:07:42 PM
wat mij opviel dat de een blauwe en de andere bruine ogen heeft komt dit meer voor bij zoogdieren

Sterker nog:

Jeroen.