ENgelse/Griekse alant, of toch weer wat anders?

Gestart door NielsDH, juli 06, 2007, 09:56:04 AM

Vorige topic - Volgende topic

NielsDH

Welke alant is dit nou toch, f  is het zoiezo geen alant
Foto 1:

NielsDH

Foto 2:

Windekind

Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

marcel123

Ik vond de plant van begin dit jaar nu bloeiend terug. Ik (her)ken de soort niet maar zonder bloemen te slopen zou het een Griekse alant kunnen zijn. Alleen deze wordt tegen de 2.50m hoog. Herkent iemand deze?

Corryabbink

Marcel dat is Griekse alant die kan 2 meter hoog worden volgens de Heukels'. Die maten daar kun je natuurlijk niet alles mee. Dat die hoog kan worden is wel duidelijk met 2 m. en net zoals met zovele soorten kan dat afwijken door standplaats enz.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

ejslootweg

En om het nog leuker te maken; waarschijnlijk is het een hybride waarin veel racemosa zit, maar misschien ook wat helenium (Inula racemosa 'Sonnenspeer'). Dat schijnt de meest populaire cultivar te zijn. In een zuivere racemosa zouden alle bloemen kort gesteeld moeten zijn.

De bovenste plant zou overigens best wel Telekia speciosa kunnen zijn.

groeten, Erik
groeten, Erik

Willemien Troelstra

Ik ben het met Erik eens dat de bovenste plant er niet als een typische Helenium speciosum of racemosa uit ziet.
groet, Willemien Troelstra

Datura

En ik ben het met Erik eens dat het er wel uitziet als een typische Telekia speciosa. Ik betwijfel alleen wel of de oorspronkelijke poster van dit topic het ook ziet, zijn laatste bijdrage  komt ook uit 2007 :)
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

ejslootweg

De waarneming is ook  nooit ingevoerd. Geen idee of 'nieuws'/niels een waarneming account heeft. Vermoed eigenlijk van niet.

groeten, Erik
groeten, Erik

Margreet Kwh

met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven