Black Tailed Rattlesnake?

Gestart door magnolia, april 17, 2007, 22:53:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

magnolia

Klopt het dat dit een Black Tailed Rattlesnake is?
De foto is gemaakt in Mexico.
Groeten,
Marien Bultman

Als je kijkt zie je meer!

Micha

Blacktailed = Crotalus molosus lijkt me niet.
Ik zou vanwege die mooie getreepte nek voor Crotalus durissus, Neotropical rattlesnake gaan. (nederlandse naam is mij niet bekend)
Die soort komt daar in meerdere ondersoorten voor. Afhankelijk natuurlijk van waar het was gok ik op de nominaat.
Groetjes,
Micha
Micha van de Weg

magnolia

Helpen de volgende foto's nog?
Groeten,
Marien Bultman

Als je kijkt zie je meer!

magnolia

Groeten,
Marien Bultman

Als je kijkt zie je meer!

Micha

#4
Mooie duidelijke foto's! Nog een duidelijk kenmerk van deze soort is de driehoekige lichaamsvorm die is niet zo goed te herkennen maar ik blijf bij Crotalus durissus durissus.
Groetjes,

Micha
Micha van de Weg

Xenior1976

#5
Zeker durissus. Ik zal een kennis van me deze link sturen, die determineert hem wel met zekerheid. Ik heb meer verstand van elapidae.

Gr, Ro.

Rob Olivier

#6
Crotalus durissus durissus kan het niet zijn, die komt niet in Mexico voor. Maar het is wel een vertegenwoordiger uit het voormalige durissus complex. Tegenwoordig is deze groep gesplitst in een aantal durissus ondersoorten in Zuid-Amerika, een aantal simus ondersoorten in Midden-Amerika en C. d. totonacus (Mexico) heeft een eigen soort status verkregen, C. totonacus.

Aangezien deze slang in Mexico is waargenomen concludeer ik dat het om C. simus sp. gaat, C. durissus sp. komt hier niet voor. Aangezien de verschillen tussen de ondersoorten marginaal zijn is aan de hand van deze foto's niet te beoordelen welke ondersoort het precies is. De vindplaats zou wel uitkomst kunnen bieden voor een juiste determinatie. C. totonacus komt ook in Mexico voor, maar die denk ik aan de hand van de foto's te kunnen uitsluiten.

Overigens is de verwarring met de Black-tailed rattlesnake (C. molossus) wel enigszins te begrijpen. Deze soort is nauwer verwant aan C. simus en C. durissus dan eerder werd aangenomen. Recent onderzoek heeft uitgewezen dat C. totonacus waarschijnlijk een ondersoort van C. molossus is en de simus groep een soort overgangsfase tussen C. molossus en C. durissus.

Een leuke waarneming in ieder geval! Ik ben in Yucatan op zoek geweest naar C. s. tzabcan, maar ik heb ze helaas niet kunnen vinden. :(

Xenior1976

Thanks voor je input Rob, top! :)

Gr, Ro.

Micha

Micha van de Weg

magnolia

Het rode kruis geeft de vindplaats weer.
Alvast bedankt voor jullie uitgebreide reacties. Erg interessant voor een leek als ik.
Groeten,
Marien Bultman

Als je kijkt zie je meer!

wj_emsens

#10
CiteerAangezien deze slang in Mexico is waargenomen concludeer ik dat het om C. simus sp. gaat, C. durissus sp. komt hier niet voor.
Ik probeer het hele verhaal te begrijpen (het is best ingewikkeld), maar hier zeg je dus dat Crotalus durissus niet voorkomt in Mexico?
Of is dat die andere soort geworden, C. totonacus dus, of C. simus?
Willem-Jan Emsens

Rob Olivier

CiteerHet rode kruis geeft de vindplaats weer.
Alvast bedankt voor jullie uitgebreide reacties. Erg interessant voor een leek als ik.
De vindplaats ligt een beetje tussen het verspreidingsgebied van Crotalus simus tzabcan (Yucatan neotropical rattlesnake, in het noorden) en Crotalus simus simus (Central American rattlesnake, in het zuiden) in. Althans volgens de literatuur die ik er op na kan slaan.

Nu is er over de verspreiding in deze gebieden niet zo heel veel bekend, dus zo gek is dat nou ook weer niet. Persoonlijk acht ik de kans het grootst dat het C. s. tzabcan betreft, maar 100% zekerheid durf ik niet te geven. Aan de andere kant doet de foto me weer meer aan de andere ondersoort denken.  :unsure:
Bovendien komen in dergelijke overgangsgebieden vaak weer kruisingen tussen de verschillende ondersoorten voor, wat een duidelijke determinatie nog moeilijker maakt.

Hoe dan ook, ik blijf jaloers! :D  

Rob Olivier

Citeer
CiteerAangezien deze slang in Mexico is waargenomen concludeer ik dat het om C. simus sp. gaat, C. durissus sp. komt hier niet voor.
Ik probeer het hele verhaal te begrijpen (het is best ingewikkeld), maar hier zeg je dus dat Crotalus durissus niet voorkomt in Mexico?
Of is dat die andere soort geworden, C. totonacus dus, of C. simus?
Sorry als ik niet duidelijk overkwam.
De voormalige soort Crotalus durissus is opgesplitst in 3 'nieuwe' soorten, te weten:
C. durissus (Zuid-Amerika), C. simus (Midden-Amerika) en C. totonacus (Mexico).
Het complete (onder)soorten plaatje ziet er nu als volgt uit:

Crotalus durissus cascavella Northeastern Brazilian rattlesnake
Crotalus durissus collilineatus Central Brazilian rattlesnake
Crotalus durissus cumanensis Venezuelan rattlesnake
Crotalus durissus durissus Neotropical rattlesnake
Crotalus durissus marajoensis Marajoan rattlesnake
Crotalus durissus maricelae (nomen nudum)
Crotalus durissus ruruima Mount Roraima rattlesnake
Crotalus durissus terrificus South American rattlesnake
Crotalus durissus trigonicus Rupunini rattlesnake
Crotalus durissus unicolor Aruba Island rattlesnake
Crotalus durissus vegrandis Uracoan rattlesnake

Crotalus simus culminatus Northwestern neotropical rattlesnake
Crotalus simus simus Central American rattlesnake
Crotalus simus tzabcan Yucatan neotropical rattlesnake

Crotalus totonacus Totonacan rattlesnake

Al deze (onder)soorten behoorden dus voorheen tot C. durissus.


magnolia

#13
Rob, bedankt voor je uitgebreide uitleg. Ik heb even op je site gekeken en zag dat je daar nog geen foto hebt staan. Wil je er een van mij? Hoef je ook niet meer jaloers te zijn :D . En anders weet je nu waar deze soort ligt, gewoon midden op de weg in de zon. '' T is wel 60 km van de doorgaande weg af.
Groeten,
Marien Bultman

Als je kijkt zie je meer!

wj_emsens

Nu begrijp ik het helder! Bedankt.
Willem-Jan Emsens