Hoofdmenu

Zwijn

Gestart door frankw, april 12, 2007, 14:54:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

frankw

Ik zag laatst op tv een special over wilde zwijnen, hierbij werd gezegd dat als een zwijn je 'aanvalt' dat je moet blijven staan en dat ze dan een halve meter voor je blijven staan?!

Is dat waar?? want ik zou toch een sprintje trekken denk ik..

Tim Asbreuk

Meestal trekt het zwijn wel een sprintje van jouw weg. Maar je moet natuurlijk niet in de buurt van de jongen komen. Tja en het blijft een dier.
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

frankw

ja precies ik heb er nooit last van gehad meestal zie je de zwijnen een sprintje trekken. maar ik vraag me dus af of ze echt vlak voor je stoppen mochten ze een reden hebben om aan te vallen..  

acherontia

Ik heb nog nooit een agressief zwijn meegemaakt, wel al een paar keer een groep nieuwsgierige zwijnen rond mijn laken gehad tijdens het nachtvlinderen (ook met jongen).....

Groeten,

Jeroen

han.endt

#4
Citeerja precies ik heb er nooit last van gehad meestal zie je de zwijnen een sprintje trekken. maar ik vraag me dus af of ze echt vlak voor je stoppen mochten ze een reden hebben om aan te vallen..
Ja. Ik werd laatst tijdens het inventariseren aangevallen door een zeug. Ik hoorde haar met veel rumoer achter mij aankomen en toen ik mij omdraaide bleef ze op ongeveer een meter voor mij staan. Ze bleef wel druk dreigen. Ik liep langzaam achteruit en zij voerde wat schijnaanvallen uit, waarbij ze mij zeer dicht naderde. Al gauw nam ze er genoegen mee om in steeds wijder wordende rondjes om mij heen te rennen, waarna ze uit eindelijk verdween. Ik was waarschijnlijk onbedoeld vlak langs haar nest met jongen gelopen.

Edit: tijdens nachtvlinderen nieuwsgierige zwijnen rond mijn laken maak ik ook geregeld mee.

yvonne

Hoi Han,

Dat is wel een  spannend avontuur, mij avontuur komt niet verder als de slaapkamer wat een zwijn betref ik heb last van mijn snurkende echtgenoot!
:lol:

Groetjes Yvonne

tekenaar

#6
Vorig jaar racete er een keer een zwijn weg op nog geen 2 meter van me. Als ik was doorgelopen, en het zwijn was blijven liggen, dan had ik er bovenop gestaan. Ik heb meerdere van zulke ervaringen, maar tot nu toe geen agressie van zwijnen meegemaakt. Steeds weer maakten de zwijnen dat ze wegkwamen.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

vankeulen

twee jaar geleden ging ik 's morgens om een uur of 6 het bos in (Renderklippen/ Heerde) met mijn zoontje (hij fietste zelf) was toen 4 jaar, ik zag op het fietspad iets staan, was een groot zwijn ben toch verder gefietst richting het dier hij liep eerst een stukje het bos in maar draaide zich om richting ons toen wij stopten en liep onze richting op,  ik stapte op en fietste rustig verder (inwendig was ik niet rustig natuurlijk) mijn zoontje liet ik aan de 'veilige' kant fietsen, toen we verder weg waren stond het beest gewoon weer te wroeten, was wel een spannende ervaring.  
Groet Kees van Keulen

maartenwielstra

Ik zou mijn telescoop van mijn statief af halen en de poten uitklappen. Vervolgens indien nodig onder luid gekerm een moordaanslag plegen. Tenminste, zo fantaseer ik altijd als ik tussen de Schotse Hooglanders loop. (Schijt in mijn broek voor die beesten)

eline1234

Haha voor koeien ben ik ook echt bang... Een keer een onderzoekje moeten doen voor school in een weiland met, jawel, gewone, saaie, zwartwitte koeien. Die nadat we een paar stappen in het weiland gezet hadden als één grote kudde op ons af kwam rennen. Ben nog nooit zo snel over een hek geklommen, volgens een toekijkende klasgenoot zag het ook erg lachwekkend uit. (wel goed voor de conditie overigens)
Eline

Ewoud

Hier op de Meinweg ook alleen maar wegrennende zwijnen meegemaakt, volgens een jager die ik gesproken heb moet je niet in een situatie proberen te komen waarbij de ouders en de jongen ieder aan aan andere kant van je zijn want als een jong dan om hulp roept zouden de ouders op je afkomen.
Hij adviseerde een dikke boom te zoeken als een volwassen zwijn op je af komt.
In de praktijk sta je echter stijf van schrik als een wild zwijn vlak voor je opspringt en ze zijn zo snel dat je geen tijd hebt om het woord boom uit te spreken voor ze bij je zijn.

Maar of het waar is weet ik niet, ik heb ze tot nu toe alleen van me af zien rennen, met en zonder jongen, en dat wil ik zo houden.

groetjes,

Ewoud.
Met vriendelijke groeten,

Ewoud.

frankw

hehehe leuke, bekend klinkende verhalen. Ik pijl ook altijd de dichtsbijzijnde omgevallen boom ofzo niet dat ik met mn 100 kilotjes zo'n zwijn eruit sprint maar toch...

Maar ik lees in han zn verhaal dat er toch een kern van waarheid in zit.. ik hou het toch maar op een sprintje trekkeen :D

enne koeien zijn ook best grote beesten dus de 'angst' daarvoor kan ik wel ergens begrijpen. Ik heb ook wel eens meegemaakt dat er 2 schotse hooglandstieren recht op me af kwamen, ik had het alleen pas door toen ze 5 meter voor me stonden. Ik heb toch snel mn boeltje gepakt en ruimte gemaakt want die dingen waren best huge! :o