Hoofdmenu

Larus 5cy (?)

Gestart door Martijn Bot, maart 24, 2013, 20:40:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

Martijn Bot

En wat is dit nu weer? Volgens mij een 4e winter (5KJ). Donker oog/iris (met wat vreemde donker ebevedering daar omheen), donkerrode oogring, bandje op P5 en bleekgele poten ok voor Pont, maar kop- en snavelvorm lijken niet helemaal lekker, en P10 lijkt nu ook niet direct typisch. Het is dat er Belgen mee lezen, anders zou ik neigen naar "iets met pont"  ;) . Iemand?

Bram Rijksen

donker oog en bandje op P5 kan ook op zilvermeeuw passen. Bleekgele poten zie ik niet.. Tekening op handpennen lijkt me voor een pont echt niet lekker, zelfs niet voor eentje met een extreem oostelijke herkomst. Zou door mij als zilvermeeuw worden uitgescholden.

Martijn Bot

Eens met jouw conclusie, Bram.
Ik weet dat de verschillende losse kenmerken ook bij Zilvers wel voorkomen, maar hier wordt een combi van kenmerken die bij Zilvers wel kunnen maar niet extreem gangbaar zijn gecombineerd in één vogel, waardoor het een opvallende verschijning was die ik voor de zekerheid hier even wilde voorleggen.

theomuusse

Het is een 4cy / 5cy dus p10 kenmerk niet gebruiken denk ik.
Een subad pont is niet uitgesloten.

Theo

Mars Muusse

Misschien wel zulk soort beesten, en dan een jaartje ouder (http://www.gull-research.org/hg/hg4cy/ca444jul.htm):

Herring Gull CA444 4cy (argentatus), July 16 2003, Tampere, Finland (61.31N, 23.43E).
4cy argentatus, ringed white CA444 as pullus on June 23 2000 in Rääkky, E Finland (62.26N 29.47E). There are a handful of observations from Tampere dump and from Joensu dump in E Finland. A strong and powerful individual, probably a male, with almost all scapulars and replaced median innermost and outer greater coverts plain grey. The legs are almost translucent yellowish pink. Note the dark iris.