Van welk diertje is dit?

Gestart door Black Grouse, maart 25, 2013, 12:07:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

Black Grouse

Tijdens ons vakantie op Texel zat er achter ons huisje Ransuilen. Ik heb een braakbal van ze geplukt. Zo kwam ik hier 2 stukken tegen met nog een paar kiezen erin. Heb van elk deel de boven- en onderkant gefotografeerd. Ik vond de voortand (als het een voortand is) erg lang.
Eerst dacht ik aan een muis. Maar het zou ook wat anders kunnen zijn. Wie kan mij vertellen van welk diertje deze kiezen zijn?

Groetjes, Patricia Doornkamp.

Vincent Martens

groeten, Vincent

whmvb

Hoi Patricia,

dit zijn de onderkaken van een muis en dan waarschijnlijk een Huismuis. Helaas valt niet te zien hoe groot de kaken zijn (volgende keer een meetlat of zo erbij fotograferen), maar de vorm van de kaak duidt op deze soort. Het zou, gezien de grootte, ook Dwergmuis kunnen zijn, maar dan zou de vorm van de achterrand van de kaak minder mooi rond zijn.

Wim
Wim van Boekel

Vincent Martens

Hallo Wim, Patricia,

De onderrand van de kaken heeft geen vloeiende ronde lijn. Vanwege het knikpunt in de kaaklijn  kom ik niet uit op huismuis, maar op bosmuis.

mvg,

vincent
groeten, Vincent

Merijn van den Hoogenhoff

Goed determineren is, proberen te ontkennen wat je ziet, niet te bevestigen wat je denkt.

Merijn van den Hoogenhoff

maurice.lahaye

En de 'winnaar' ( ;) ) is: Merijn met de juveniele bruine rat. Bosmuis en huismuis zouden kleinere gaatjes in de kaak achter gelaten hebben. Met een meetlatje erbij was het een stuk eenvoudiger geweest. Leuke prooi voor ransuil!


Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl