Hogna radiata? <= Zoropsis spinimana

Gestart door johanb., maart 24, 2013, 23:47:52 PM

Vorige topic - Volgende topic

johanb.

Kreeg de vraag of ik deze spin op naam kon brengen.
Foto genomen op 4 juni 2010 in Dordrecht (achtertuin)
Volgens mij is het een Hogna radiata,klopt dit?
Groet,
      Johan

Pierre55

Ja, inderdaad !
Bestaat ze in Nederland ?? Toch niet gekend in België noch in Noord Frankrijk.

johanb.

Dat was ook de discussie die wij hadden.
De foto is genomen op 4 juni, en hij was 10 juni vertrokken voor 3 weken vakantie in Frankrijk.
Het lijkt me sterk dat 'ie van een jaar eerder was.
Groet,
      Johan

jvogels

Ik ben nog niet overtuigd, maar het is wel een raar beest. Is de waarnemer vlak daarvoor in Zuid Zuropa (bijv zuid frankrijk) geweest?

En kan dit geen verouderde of donkere Alopecosa sp zijn?

johanb.

Nee, juist er na.
Alopecosa heb ik ook nog overwogen, maar zowel het patroon op de carapax , abdomen en poten komen overeen met wat H. r. kan hebben.
Groet,
      Johan

johanb.

Kwam deze tegen bij Alopecosa spec.
Ik ken de soort alleen uit boeken en van internet ,maar ik zie hier ook een Hogna in!?
http://waarneming.nl/waarneming/view/72524467
Groet,
      Johan

jvogels

Die vodn ik inderdaad al een rare... Heb ik toen maar als oud exemplaar Alopecosa weggezet.

Hogna's in Nederlandse achtertuinen, dat zou toch wat zijn... Ik ken de soort zelf ook niet goed, dus ik wil wel eerst dat er dan iemand met een lijstje met determinatiekenmerken komt; anders dan "Dit lijkt op Hogna"

Pierre55

Sorry, ik kom op deze post terug...
Deze morgen was ik nog zeker aan het slapen... : dit is geen Hogna maar wel Zoropsis spinimana, toch wel een spin van het Zuid.
Hogna lijkt meer naar een Alopecosa : zie deze pagina terwijl Zoropsis typische stralen tekeningen op het prosoma heeft (zie deze pagina). Nog sorry voor de verkeerde informatie.

En de door Johan vermelde link is ook Zoropsis spinimana.

jvogels

#8
en die is al eens eerder in NL gevonden:

uit de NL catalogus:
Zorops spinimana (Dufour, 1820)Zoropsis spinimana; Van Helsdingen 2007b: 36.
UT: Utrecht (149g).
bron: Helsdingen, P.J. van 2007b. Van het exotenfront. Nieuwsbrief SPINED 23: 36.

Pierre55

Dat zijn zeker geimporteerde spinnen. Spinimina leeft vooral rond en in de huizen en is vrij in/op de wagens gevonden...!
Dat kan, denk ik, een uitleg zijn voor de in Nederland gevonden Zoropsis.

jvogels

lijkt me ook. Nu dus al met drie waarnemingen, alle in steden. Mogelijk dus dat ze zich weet te handhaven. De soort was nog niet aangemaakt voor wrn.nl, bij deze heb ik ze aangevraagd.

Douwe van der Ploeg

Douwe van der Ploeg

Pierre55

Toch oppassen met deze spin : ze kan agressief worden en dus bijten : het is pijnlijk (volgens een Franse collega die werd zelf gebeten) maar zonder gevaar  ;)

jvogels

Dan is de Belgische naam in velerlei opzicht een goed gekozen naam:

Valse wolfspin  ;D

Ons had ie in ieder geval gefopt.

johanb.

Hé leuk Pierre,...   Dank je.
Zo komen er toch stiekem heel wat zuidelijke soorten deze kant op.
Groet,
      Johan

Pierre55

Ja, maar in m'n streek komen ze toch niet... maar gelukkig krijg ik van Zuidse Franse kennissen veel mediterranen spinnen te determineren !
700 soorten in België, 1500 in Zuid Frankrijk...  :rolleye:


johanb.

Ik denk ook dat ik eigenlijk de term "liften" had moeten gebruiken  ;)
Wel handig, zo kan ik stapsgewijs aan de 1500 Zuid Franse soorten beginnen  ;D
Groet,
      Johan

Arp

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)


johanb.

Vandaag (15-12-'13) kwam de waarnemer van de spin uit het begin van dit topic bij het opruimen van zijn schuur nog een exemplaar tegen.
Groet,
      Johan

jvogels

Lijkt er dus op dat de soort zich gevestigd heeft in NL. Leuk stukje voor de SPINED wellicht.