Hoofdmenu

Lepelaar

Gestart door rrrrr, maart 24, 2013, 17:53:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

rrrrr

Deze lepelaar zat vanmiddag bij Ezumakeeg (tussen het ijs was nog een open stukje water).
Is dit goed genoeg voor een terugmelding, of moet er nog een nummer zichtbaar zijn?

Rob

Jeroen Nagtegaal

Meer dan goed genoeg. Juist door die kleuren kun je ze van grote afstanden herkennen. Je kan hem mailen aan Otto Overdijk via o.overdijk@home.nl
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

rrrrr

Ga ik doen.
Danks.

Rob

rrrrr

En snel antwoord terug!

21-05-2008 op Schiermonnikoog geringd.

Rob

Ted van der Knaap

Prachtige foto... ...kan zo in het topic "foto's met een prooi" http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=99204.0
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

rrrrr

;D
Gedaan.
Ik was dat topic vergeten eerlijk gezegd.

Rob

frankmeer

Vandaag waarschijnlijk ook een Lepelaar van Otto gezien, met gele vlag. In dezelfde groep echter een vogel die ik niet zo kan plaatsen wat betreft project. Geen vlag en geen metalen ring.
Linkertibia: witte ring
Linkertarsus: niets
Rechtertibia: paarse/roze ring
Rechtertarsus: oranje ring
Frank van der Meer

Jeroen Nagtegaal

Geen foto Frank? Denk dat er anders niet meer mee is te doen...
Anders kon het een en ander wellicht nog aan de ringen worden afgeleid.
Groet, Jeroen Nagtegaal

frankmeer

Nee, helaas geen foto, jammer dan. Ik had het idee dat het relatief hoge ringen waren, groter dan die van zijn buurman (van Otto).
Frank van der Meer

Jeroen Nagtegaal

Dan wellicht oude van Otto met 2 tekens op de ringen... Dan was het metaal wellicht enorm verkleurd, iets dat kan als gevolgd van Afrikaans water...
Groet, Jeroen Nagtegaal

frankmeer

Ik zal er in mijn mail aan Otto even naar informeren, bedankt tot dusver, ik laat het nog weten hier.
Frank van der Meer

Jeroen Nagtegaal

Op http://www.crb-photoguide.com/plale.htm staan vele foto's van geringde Lepelaars...
Groet, Jeroen Nagtegaal

Yeronimo

Hallo Rob,

Leuk je aflezingen! Er zaten acht Lepelaars waarvan vijf ringen hadden. Ik had ze gister ook in de smiezen en volledig afgelezen. Waardevolle informatie!
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

rrrrr

Ik bleek ook nog een SY SY op de plaat te hebben.
Was net leesbaar tussen de takken door.
26-05-1996 geringd.
2 stuks met ring derhalve voor mij deze loop.

Let ook eens op de pad (tussen de snaveleinden van de rechtervogel) die hier de weg naar de slokdarm nog niet gevonden heeft.......

Rob

Yeronimo

Deze twee zaten in een groep van drie aan de rechterkant van de bosjes toch?
Halverwege de bosjes zaten namelijk nog vijf stuks verscholen waarvan drie geringd waren. De codes:
1) B[L6]a/R[L6] (06-06-2002 geringd)
2) G[X6]/aG[X6] (05-06-1998 geringd)
3) B[R4]a/R[R4] (09-06-2002 geringd)
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

rrrrr

Yep, daar zaten ze.
Op een zeker ogenblik vlogen ze naar "de achterkant" en waren kortstondig uit het zicht.
Ik zag dat ze nog terug vlogen, maar toen was ik al een eindje verderop en ben niet meer teruggegaan (koud, koud, koud na een half uurtje wind happen....).

Rob

Botervlieg

Mag ik bij dit onderwerp aansluiten en ook iets vragen?

Als een lepelaar geen ring met vlag heeft, gaat het dan sowieso altijd om de kleurcombinatie of kunnen er evengoed letters/cijfers op staan?

Groetjes, Marleen

Klaas van Dijk

hoi Marleen,

In de meeste gevallen zal het dan gaan om kleurringen met een inscriptie: vaak is links en rechts gelijk aan elkaar. Soms is de kleur van deze ring wel verschillend (maar de inscriptie gelijk). Zie bijvoorbeeld http://www.werkgroeplepelaar.nl/kleurringen.htm

Maar er zijn ook gekleurringde Lepelaars met aan de ene poot een grote kleurring met één letter (of cijfer) en met aan de andere poot twee kleinere kleurringen zonder inscriptie.

Er zijn dus diverse mogelijkheden. En soms verliest een Lepelaar ook wel eens een kleurring.

Kun je hier wat mee? Vraag anders rustig verder.

Groetjes, Klaas

Klaas van Dijk

Bijvoorbeeld

Citeerspecies     :Eurasian Spoonbill (Platalea leucorodia leucorodia)   
colourrings :B[N]/WR          ringing place:NL  Terschelling, 2e duintjes 5325N-0528E
metalringnr :                  ringing age :nestling
ringing date:14-06-1994               sexe :probably female                     

Is dus al een behoorlijk oude Lepelaar (geboren in 1994) die géén metalen ring heeft. Links aan de tibia een zwarte kleurring met een letter 'N'; rechts aan de tibia een witte kleurring (boven) en een rode kleurring (onder). Deze vogel heb ik zelf ook wel eens gezien; werd op 23 maart jl. door Derick Hiemstra hier bij de stad Groningen afgelezen.

Botervlieg

Dank je wel, Klaas.

Ik heb vandaag een lepelaar gezien, maar deze zat ver weg en ik ontdekte de ringen pas thuis op de foto. Ik had in het veld geen betere foto's kunnen maken.
Maar ik dacht, als het alleen kleurringen zijn, dan kunnen de foto's wellicht toch voldoende zijn.

Nu ik weet dat er inscriptie op de ringen zal staan, weet ik dat het eigenlijk wel nodig is om terug te gaan.

Groetjes, Marleen

V S van Bergen

Ik heb eens een van Otto gemeld die enkel een vt ring had plus een witte kleurring met één letter. het was één uit 1989, tegenwoordig zit het allemaal wat ingewikkelder bij die kleurringprojecten..