Hoofdmenu

Kieviten trek

Gestart door laatvlieger, maart 24, 2013, 15:47:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

laatvlieger

Ik zit in Leiden en heb nu al  meerdere groepjes Kieviten over de stad zien vliegen, zonder er echt op te letten. Allemaal naar zuid. Ik het idee alsof er echt heel veel naar zuid gaan vandaag. Klopt dit beeld?
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

laatvlieger

tsja ik zie dat er op trektellen inderdaad ook aardig wat naar zuid doorttrekkende kieviten worden gemeld. Wat ik wel opvallend vind is dat ze nu (bijna 16:00u) nog steeds vliegen. Laag en met ontzettend veel moeite kwamen ze voorbij jakkeren. Die gaan het waarschijnlijk heel erg zwaar krijgen de aankomende dagen!
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

HPM

In Den Haag zie ik ze niet.

Herman van der Meer

JohanvantBosch

Hier over Vaals, Limburg komen ook de nodige groepen kieviten over. Ik heb hier geen benul van richting.
Sneeuwtrek?

jvdzwaag

Hier in Katwijk aan Zee een vergelijkbaar beeld: veel groepjes overtrekkend naar zuid. Ik heb er vanmiddag inmiddels al 340 langs zien vliegen, tot laat in de middag inderdaad. Op trektellen.nl zie je de afgelopen dagen inderdaad een zelfde beeld bij diverse telposten.
Groeten,

Johnny

Caspergr

In Voorburg precies hetzelfde!

laatvlieger

Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

migratorius

Citaat van: JohanvantBosch op maart 24, 2013, 16:46:34 PM
Hier over Vaals, Limburg komen ook de nodige groepen kieviten over. Ik heb hier geen benul van richting.
Sneeuwtrek?
De Kieviten vlogen bij mij (in Duitsland 40 km ten zuiden van Winterwijk) gisteren & (het restje) vandaag allemaal (razendsnel) naar ZW. Hier ligt overigens geen sneeuw (alleen donderdagmorgen wat). Ze komen op een gegeven moment in Limburg en België een sneeuwpakket tegen...

JanHein

laatvlieger

Citaat van: migratorius op maart 24, 2013, 21:12:30 PM
Citaat van: JohanvantBosch op maart 24, 2013, 16:46:34 PM
Hier over Vaals, Limburg komen ook de nodige groepen kieviten over. Ik heb hier geen benul van richting.
Sneeuwtrek?
Ze komen op een gegeven moment in Limburg en België een sneeuwpakket tegen...

JanHein
Ja, precies, daar zat ik ook aan te denken. Die zitten aardig in de val. Ben benieuwd hoe ver die stelten terug gaan vliegen? Dat moet echt een enorme energie klap voor ze zijn.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Jeroen Nagtegaal

Wat ik begreep was dat ze gister in de Ardennen juist naar Noord vlogen, voor de sneeuw uit...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

smaab

Gisteren in Zwolle over de stad constant groepjes richting zuid. 108 in ca 1 uur. Weet niet of ze verder dan naar zw vliegen.
RSmabers

rinsevdvliet

Interessante bewegingen van Kieviten en diverse andere soorten het afgelopen weekend inderdaad. De vraag is natuurlijk, wat is de oorzaak?
Ik lees op diverse plekken "sneeuwtrek"/"vorsttrek", maar is dat ook zo?
De trekpiek van Kievit is voorbij en het is een soort die altijd snel reageert op sneeuw, dus dat zou een voor de hand liggende verklaring kunnen zijn, maar zaterdag lag er in het hele land nauwelijks sneeuw en gisteren alleen in Zeeland en Zuid-Limburg.
Voor wat betreft diverse andere soorten, bijv Bonte Strandloper, ben ik sterk geneigd te denken dat de trekrichting in ZW-richting niets (of iig niet alles) met 't sneeuwdek of vorst (dus voedselgebrek) te maken heeft gehad, maar des te meer met windrichting en vooral kracht (eventueel in combinatie met neerslag). Waarom zouden Bonte Strandlopers reageren op wat sneeuw in de polder? Met de zoute getijde-gebieden is niets aan de hand en er is dus geen reden tot vertrek. Op telpost De Vulkaan is zaterdag bijv gezien dat de Bonte Strandlopers boven land vrij hoog naar NO vlogen, boven zee vlogen de meeste vogels laag in ZW-richting. Een vergelijkbaar beeld was gisteren te zien op Breskens (500 NO, 200 ZW).
De vogelsoorten die afgelopen dagen nog kónden trekken betroffen uiteraard alleen de sterkste soorten zoals meeuwen, eenden en steltlopers. De allersterksten (meeuwen, eenden) vlogen gewoon in NO richting.

M.a.w. ik vermoed dat de ZW-trekrichting van de meeste soorten (behalve misschien Kievit/Veldleeuwerik) niet noodzakelijk met het sneeuwdek/vorst te maken heeft gehad, maar eerder "een naar beneden komen" (lager vliegen) van de trekstroom door de harde tegenwind is geweest, daarna gevolgt door correctietrek (op zoek naar geschikte rust/foerageergebieden) met meewind. Oftewel gestagneerde voorjaarstrek.


Met vriendelijke groet,
Rinse van der Vliet

Jaap Denee

Citaat van: rinsevdvliet op maart 25, 2013, 12:28:51 PM
Interessante bewegingen van Kieviten en diverse andere soorten het afgelopen weekend inderdaad. De vraag is natuurlijk, wat is de oorzaak?
Ik lees op diverse plekken "sneeuwtrek"/"vorsttrek", maar is dat ook zo?
De trekpiek van Kievit is voorbij en het is een soort die altijd snel reageert op sneeuw, dus dat zou een voor de hand liggende verklaring kunnen zijn, maar zaterdag lag er in het hele land nauwelijks sneeuw en gisteren alleen in Zeeland en Zuid-Limburg.
Voor wat betreft diverse andere soorten, bijv Bonte Strandloper, ben ik sterk geneigd te denken dat de trekrichting in ZW-richting niets (of iig niet alles) met 't sneeuwdek of vorst (dus voedselgebrek) te maken heeft gehad, maar des te meer met windrichting en vooral kracht (eventueel in combinatie met neerslag). Waarom zouden Bonte Strandlopers reageren op wat sneeuw in de polder? Met de zoute getijde-gebieden is niets aan de hand en er is dus geen reden tot vertrek. Op telpost De Vulkaan is zaterdag bijv gezien dat de Bonte Strandlopers boven land vrij hoog naar NO vlogen, boven zee vlogen de meeste vogels laag in ZW-richting. Een vergelijkbaar beeld was gisteren te zien op Breskens (500 NO, 200 ZW).
De vogelsoorten die afgelopen dagen nog kónden trekken betroffen uiteraard alleen de sterkste soorten zoals meeuwen, eenden en steltlopers. De allersterksten (meeuwen, eenden) vlogen gewoon in NO richting.

M.a.w. ik vermoed dat de ZW-trekrichting van de meeste soorten (behalve misschien Kievit/Veldleeuwerik) niet noodzakelijk met het sneeuwdek/vorst te maken heeft gehad, maar eerder "een naar beneden komen" (lager vliegen) van de trekstroom door de harde tegenwind is geweest, daarna gevolgt door correctietrek (op zoek naar geschikte rust/foerageergebieden) met meewind. Oftewel gestagneerde voorjaarstrek.


Met vriendelijke groet,
Rinse van der Vliet


Vorige week zondag stond er een stevige Z/ZO wind en stonden we -al zoekende naar de Koningseider- ons al te verbazen over de grote hoeveelheden (vele honderden), laag boven de golven vliegende Kieviten die uit N/NW richting tegen de wind in uit zee naar het eiland kwamen vliegen. De theorie dat dit doorgeschoten vogels betreft die laag tegen de wind in terugkeren naar de wal lijkt plausibel. Anders zouden het vogels van 'de overkant' moeten zijn...
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

JohanvantBosch

Tja.. ik zag Kieviten en ik zag sneeuw.... ;-)
Maar je verhaal klinkt logisch, Rinse.

rudi

in Hoogezand vliegen ze meestal naar oost!
Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer

laatvlieger

Citaat van: rinsevdvliet op maart 25, 2013, 12:28:51 PM
Interessante bewegingen van Kieviten en diverse andere soorten het afgelopen weekend inderdaad. De vraag is natuurlijk, wat is de oorzaak?
Ik lees op diverse plekken "sneeuwtrek"/"vorsttrek", maar is dat ook zo?
De trekpiek van Kievit is voorbij en het is een soort die altijd snel reageert op sneeuw, dus dat zou een voor de hand liggende verklaring kunnen zijn, maar zaterdag lag er in het hele land nauwelijks sneeuw en gisteren alleen in Zeeland en Zuid-Limburg.
Voor wat betreft diverse andere soorten, bijv Bonte Strandloper, ben ik sterk geneigd te denken dat de trekrichting in ZW-richting niets (of iig niet alles) met 't sneeuwdek of vorst (dus voedselgebrek) te maken heeft gehad, maar des te meer met windrichting en vooral kracht (eventueel in combinatie met neerslag). Waarom zouden Bonte Strandlopers reageren op wat sneeuw in de polder? Met de zoute getijde-gebieden is niets aan de hand en er is dus geen reden tot vertrek. Op telpost De Vulkaan is zaterdag bijv gezien dat de Bonte Strandlopers boven land vrij hoog naar NO vlogen, boven zee vlogen de meeste vogels laag in ZW-richting. Een vergelijkbaar beeld was gisteren te zien op Breskens (500 NO, 200 ZW).
De vogelsoorten die afgelopen dagen nog kónden trekken betroffen uiteraard alleen de sterkste soorten zoals meeuwen, eenden en steltlopers. De allersterksten (meeuwen, eenden) vlogen gewoon in NO richting.

M.a.w. ik vermoed dat de ZW-trekrichting van de meeste soorten (behalve misschien Kievit/Veldleeuwerik) niet noodzakelijk met het sneeuwdek/vorst te maken heeft gehad, maar eerder "een naar beneden komen" (lager vliegen) van de trekstroom door de harde tegenwind is geweest, daarna gevolgt door correctietrek (op zoek naar geschikte rust/foerageergebieden) met meewind. Oftewel gestagneerde voorjaarstrek.


Met vriendelijke groet,
Rinse van der Vliet
Maar op deze dag http://trektellen.nl/trektelling.asp?telpost=1&site=0&land=1&taal=1&datum=20130322 toen er volgens mij nog geen sneeuw en ijs lag vloog alles naar noord en was de wind ook O5
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

HPM

Sneeuw in het zuiden en de Kievieten naar het zuiden. Die waren natuurlijk op weg naar de wintersport.
Herman van der Meer

rinsevdvliet

5 B tegenwind is voor veel watervogels nog prima te doen, 6 B of meer meestal niet. Rinse

Gerard Troost

ik denk toch echt dat beide een rol speelt. Hier aan de kust wellicht inderdaad verdrifting door de wind. Maar de aantallen kieviten (en wat te denken van die koperwieken?) zoals in deze telling http://trektellen.nl/trektelling.asp?telpost=425&datum=20130323 kan toch haast alleen maar veroorzaakt worden duur massaal vlucht gedrag?
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen