Orthotrichum affine met Octospora spec

Gestart door blaauw7, maart 24, 2013, 11:51:06 AM

Vorige topic - Volgende topic

blaauw7

Gisteren vond ik op een dikke tak van een fraxinus een Orthotrichum. Tussen dit mos groeide een Octospora spec. Ik denk dat de haarmuts een Orthotrichum affine is maar weet het niet zeker. Heb geen rijpe kapsels gezien. Kan iemand zien of dit Orthotrichum affine is? Als dat zo is dan is er een zeer grote kans dat de Octospora een O. affinis is. Dat zou dan bijzonder zijn omdat deze nog niet uit Nederland bekend is
Groeten,
Dick Belgers

vdvaart

Ik zie niets dat wijst op een andere haarmuts dan affine.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

blaauw7

Dat zou mooi zijn. De Octospora heb ik opgestuurd naar een expert. Wellicht komt er een nieuwe soort voor Nederland uit.....
Bedankt!
Groeten,
Dick Belgers

blaauw7

 Christiane Baethcke heeft de zwam inmiddels bekeken en het blijkt inderdaad een nieuwe soort voor Nederland te zijn: Octospora affinis. Deze is gebonden aan de haarmuts Orthotrichum affine.
Groeten,
Dick Belgers

vdvaart

Gefeliciteerd dan met een mooie vondst!
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

henkjanvdkolk

Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Datura

Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

kroonp

Leuk!


Het is mij nog niet gelukt om een nieuwe soort voor NL te vinden. Net 1 iemand was me voor: http://www.verspreidingsatlas.nl/4514 :) 
De nieuwe stip komt bij Haarlem te staan.
Groet

Peter Kroon

alegro

Citaat van: kroonp op maart 27, 2013, 20:05:01 PMDe nieuwe stip komt bij Haarlem te staan.

Dankzij je trouwe vazallen weet ik nu ook waar precies.  ;)
Grüezi mitenand,
Arjan

henkjanvdkolk

Citaat van: rinodina op maart 28, 2013, 19:27:22 PM
Citaat van: kroonp op maart 27, 2013, 20:05:01 PMDe nieuwe stip komt bij Haarlem te staan.

Dankzij je trouwe vazallen weet ik nu ook waar precies.  ;)

Korstmossen zijn geen vogels gelukkig...
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Rutger

Citaat van: henkjanvdkolk op maart 28, 2013, 20:31:53 PM
Citaat van: rinodina op maart 28, 2013, 19:27:22 PM
Citaat van: kroonp op maart 27, 2013, 20:05:01 PMDe nieuwe stip komt bij Haarlem te staan.

Dankzij je trouwe vazallen weet ik nu ook waar precies.  ;)

Korstmossen zijn geen vogels gelukkig...




Nee alsjeblieft zeg...iets vliegends met een loupje moeten bekijken gaat wel heel gek ;)
Met vriendelijke groet,

Rutger Wilschut



Birding Basterds! Find or Fail!

Ben Kruijsen

mooie vondst Dick. De aanhouder wint. Geeft toch wel een kick zoiets te vinden, zeker als het geen exoot is of adventief. Ik heb zelf ook ooit een mos nieuw voor Nederland gevonden samen met Tom Damm.


vdvaart

De eerste de beste keer dat ik er weer op uitging om mossen te inventariseren vond ik ook van die oranje schijfjes op een gewone haarmuts. Ik zal die vast eerder hebben gezien, maar wie let daar nu op....maar nu was het bewustzijn natuurlijk aangescherpt. Is er iets eenvoudigs met de microscoop te controleren aan de zwammetjes om tot die octospora affine te kunnen besluiten?
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

henkjanvdkolk

Citaat van: vdvaart op april 04, 2013, 08:08:33 AM
De eerste de beste keer dat ik er weer op uitging om mossen te inventariseren vond ik ook van die oranje schijfjes op een gewone haarmuts. Ik zal die vast eerder hebben gezien, maar wie let daar nu op....maar nu was het bewustzijn natuurlijk aangescherpt. Is er iets eenvoudigs met de microscoop te controleren aan de zwammetjes om tot die octospora affine te kunnen besluiten?
Er is informatie over mosschijfjes te vinden op www.octospora.de
Hier de pagina voor O. affinis:
http://octospora.de/Oaffinis.htm
Je bent waarschijnlijk al een heel eind als de genoemde kenmerken kloppen.

Daarnaast staat er een artikel over mosschijfjes in de Coolia:
http://www.paddestoelenkartering.nl/downloads/Cooliaas/Coolia42-1.pdf
Hier staat waarschijnlijk O. affinis niet vermeld omdat deze toen niet in NL was vastgesteld.

Dan is het dus raadzaam om een ander artikel of determinatiewerk op te zoeken, of even op het paddenstoelenforum vragen.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk


vdvaart

Ik heb mijn exemplaren bekeken aan de hand van de verwijzing. De uiterlijke kenmerken kloppen en daaraan kan ik vooral details van de sporen toevoegen die ik bij 600x goed kan zien; precies zo als in de verwijzing. Wat parafysen zijn weet ik dan weer niet, maar ik ga er dan maar van uit dat dit ook Octospora affinis is. Iets om naar uit te zien, collega mos verzamelaars!
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

blaauw7

Zou heel goed kunnen Koos. Heb ze inmiddels ook al op een andere plaats gevonden. 100 meter verder op een dikke tak van een knotwilg. Volgens Emiel Brouwer, de deskundige op dit gebied, is het waarschijnlijk een wintersoort. In voorjaar/zomer zijn de takken veel te snel droog. Voor de zekerheid kun je wellicht wat materiaal opsturen naar Emiel.
Groeten,
Dick Belgers

vdvaart

Kun je me het adres van Emiel mailen? Nu wil ik het ook wel weten..
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart