Hoofdmenu

Ad plak-meeuw

Gestart door Martijn Bot, maart 23, 2013, 20:37:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

Martijn Bot

Soms heb ik van die beesten waarachter de verrekijker bij een scan steeds weer blijft plakken, zonder dat ik er een vinger achter kan krijgen. Bij deze adult was dat ook het geval. Misschien de combi van wat langgerekt formaat, smal snaveltje, bleekgele poten, vrij rode oogring, tikje donkerdere mantel...? Gewoon een Zilver (wellicht argentatus)?

Mars Muusse

Open vleugels Martijn, open vleugels... Of een preenertje, flappertje, strekkertje, rekkertje, vechtertje...

Martijn Bot

Ik weet het, Mars. Het zat er echter niet in.

Mars Muusse

Ha Martijn,
Deze vogel zit me ook niet helemaal lekker als zuivere pont:
http://waarneming.nl/foto/view/4517124
De vogel kunnen we classificeren als adult (geen tekening op primary coverts en normale snavelkleur). Echter, er is een dikke volledige band op P10 en de zwarte band (medial band) op P10 is veel breder dan de witte top. Anders gezegd, de relatief korte tong ('medium sized' witte tong op de onderzijde van P10) zorgt er voor dat er veel zwart overblijft tot aan de mirror. Dit is niet te verwachten in zuivere pont en heeft steeds betrekking op hybride of een andere soort. ook de mirror op P9 is erg klein. In andere opzichten vind ik de vogel wel mooi trouwens (iris, snavel).

ruud_altenburg

Het betreft dezelfde vogel als in dit topic. Wellicht beter om daar de discussie te vervolgen?
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

Mars Muusse

Sorry Ruud, beetje te veel cachen gezien de laatste 2 weken.. ;-)

Martijn Bot

Ach, nu we hier toch bezig zijn... Hij zit mij dus ook niet lekker, vandaar de vraag in het eerder aangehaalde topic. Dit is dezelfde vogel in zit, en ook gisteren zat de vogel er nog. Ruud opperde dat het een wat oostelijker beest zou kunnen zijn, vanwege het vele zwart op de hand. Blijft het P10 kenmerk in die oostelijke beesten wel altijd overeind? Een hybride is natuurlijk lastig uit te sluiten, andere soorten komen in mij niet 1,2,3 op...

Martijn Bot

Als ik de site van Chris Gibbins bekijk, lijkt lengte en vorm van de tong op P10 bij oostelijke vogels toch wel wat variatie te vertonen op het patroon dat wij hier als klassiek aanduiden. Ook gesloten bandjes op de top van P10 komen daar relatief vaak voor, ik zie dat hier toch maar relatief weinig voorbij komen. Hybride of oostelijke cach, dat lijkt mij voor alsnog de keuze.

Mars Muusse

Sorry Ruud, ga ik toch op in. ;-)
CiteerAls ik de site van Chris Gibbins bekijk, lijkt lengte en vorm van de tong op P10 bij oostelijke vogels toch wel wat variatie te vertonen op het patroon dat wij hier als klassiek aanduiden. Ook gesloten bandjes op de top van P10 komen daar relatief vaak voor, ik zie dat hier toch maar relatief weinig voorbij komen. Hybride of oostelijke cach, dat lijkt mij voor alsnog de keuze.

Mij lijkt de keuze dan niet zo moeilijk... Zelf vinden de auteurs:
"4. Geographic variability and hybridisation in  areas of overlap
  There is  discussion in the literature about the geographic variability of Caspian Gull  (summarised in Malling Olsen & Larsson 2003) but little or no published  quantitative data on the subject. So-called "eastern" Caspian Gulls reportedly  have more black and less white in the wing-tip than western birds and so potentially  complicate interpretation of the wing-tip trait scores presented here. The  relatively invariant P10 pattern found in our Caspian sample (less black than  white on P10) refers to western, ponticus-type  birds. Despite statements in the literature, Caspian Gulls observed by us  farther east on the breeding grounds have shown the same P10 pattern, with a  whitish and deep tongue, pure white tip and less black than white, indicating  stability of the basic characters of P10. During visits to southeast European  Russia and southwest Siberia (May-June 2010), Caspian Gulls  were found breeding in colonies along with birds phenotypically identical to "Steppe  Gulls" Larus [cachinnans] barabensis;  some intermediate individuals were also observed and photographed. "

Zie: http://gull-research.org/cachinnans/04cynov.html

Martijn Bot

Ergo: het is best mogelijk dat er bij deze vogel sprake is van zowel hybride als vrij oostelijke herkomst, of interpreteer ik de tekst nu verkeerd?

Mars Muusse

Dat doe je goed. Hybriden zijn er soms nog uit te halen wanneer de tong op P10 zeer geleidelijk afloopt, zoals je typisch bij argenteus ziet. Maar ze zijn soms erg lastig te herkennen.

http://gull-research.org/cachinnans/5cy/4p60green.html

en:

http://gull-research.org/cachinnans/5cy/857p.html
Het is bovendien waar dat er in de sample van Chris uit Kazakhstan enkele beesten zitten die meer zwart hebben op P10. Maar om nu te veronderstellen dat we die dieren hier snel moeten verwachten? En zitten er dan echt geen vogels uit barabensis gebied / overgangsrange bij in Kazakhstan? De controle sample van zowel vogels van de Dnjepr als vogels van de Azov Zee toonden een lange tong op P10. Vandaar in het artikel de alinea zoals ik hierboven kopieerde.

Overigens was er een paar jaar terug een mooi beest in Stockholm, Zweden die enig debat deed ontvlammen:

http://www.netfugl.dk/pictures.php?id=showpicture&picture_id=29296&language=uk
Hannu Koskinen antwoordde op deze vogel van 04 Sept 2009:
I think it is a good example of mystery Gull from Russia. Not a cach (too dark grey, prims wrong, primary moult too slow etc.).  Here start the guessing part: i think this bird might originate from Ivanovo district. An area where argentatus, cachinnans, heuglini and in lesser numbers barabensis and fuscus breed in same areas. Hybrids occur. In my opinion the moult score of this mystery bird fits better to pale LBBG (in this case heuglini/barabensis). Heu x cac possibly. Very hard text and to say this, because clear evidence about this kinf of hybridsizing is almost totally lacking in the litterature. Greg Neubauer et al have ringed birds there now in 2 summers, but all we know is that strange Gulls do strange things there. One of those ringed juvs last summer did the journey to Catalonia, Spain (like you remember the discussion in Scotland?). Huge range, never possible to any argentatus, but possible for a some kind of (pale) LBBG form. or hybrid.

Misschien moet ik meer openstaan voor het feit dat zulke Russische vogels ook Nederland eens weten te vinden...

theomuusse

The Stockholm gull:
A very small moult gap to me eliminates cach/ tatus and suggests together with the slow moult heuglini.

Theo