Korstmos in Venezuela

Gestart door A. Soeting, maart 22, 2013, 19:53:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

A. Soeting

Dit korstmos vond ik in de uitlopers van de Andes
Het is driekleurig gaat van zilvergrijs via oranje naar oranjebruin.
Wat is dit voor korstmos.

Lida

alegro

Venezuela is wel heeel ver weg. Het korstmos zou een Usnea kunnen zijn, of
Alectoria of Bryoria of zoiets. Veel verder zullen we hier wel niet mee komen.
Grüezi mitenand,
Arjan

A. Soeting

Hallo Arjan

Ben zelf nog wat gaan googlelen met de namen die je gaf.
Het beste gelijkend vond ik Usnea rubicunda. Dit is de enige met af en toe deze oranje kleurtjes.
Die foto's kwamen uit Californie. Of dezelfde soort ook in Venezuela voorkomt weet ik niet.
Alectoria leek mij grover en vond ik alleen in grijs. Terwijl Bryonia soorten allemaal heel lang werden, een baardmos en ook alleen maar grijs waren.

Maar misschien is er nog iemand die hier meer van weet.
Bedankt Arjan

Lida



alegro

Citaat van: A. Soeting op maart 23, 2013, 16:21:04 PM
Het beste gelijkend vond ik Usnea rubicunda. Dit is de enige met af en toe deze oranje kleurtjes.
Die foto's kwamen uit Californie. Of dezelfde soort ook in Venezuela voorkomt weet ik niet.

Veel korstmossen hebben een groot verspreidingsgebied, een aantal zelfs wereldwijd.
De soort die je noemt zou dus heel goed kunnen, alleen kan het net zo goed een andere,
gelijkende soort zijn. Overigens denk ik wel dat dit inderdaad een Usnea soort is.
Grüezi mitenand,
Arjan

kroonp

Citaat van: A. Soeting op maart 22, 2013, 19:53:39 PM
Dit korstmos vond ik in de uitlopers van de Andes
Het is driekleurig gaat van zilvergrijs via oranje naar oranjebruin.
Wat is dit voor korstmos.

Lida


Ik denk dat elke kleur toebehoord aan een andere soort. Ze zijn ook allemaal een tikje anders gebouwd. Ik zie ook nog een ragfijne, bruin gekleurde soort plus nog een bladvormige soort. Het zou me niet verbazen als er nog meer soorten op de foto staan. Wat namen betreft sluit ik me aan bij Arjan.
Groet

Peter Kroon

alegro

Citaat van: kroonp op maart 25, 2013, 17:48:43 PM
Ik denk dat elke kleur toebehoord aan een andere soort.

Ik denk dat je gelijk hebt. Een Usnea, grijs met veel "zijtakjes", een oranjebruine (Bryoria?),
een grijze vertakte rechtsboven en in ieder geval nog 1 bladvormige waarvan een klein stukje
zichtbaar is. En er zullen vast & zeker nog wel wat meer soorten op die struik(?) zitten!
Grüezi mitenand,
Arjan