Hoofdmenu

OSM doet het wel en niet

Gestart door Nietspitten, maart 20, 2013, 14:27:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

Nietspitten

Hallo Alex

Het volgende probleem doet zich voor.
Heb een Samsung Galaxy2 10inch en een S. galaxy2 7inch

Bij de 10 : instellingen = gebruikers instellingen = geheugenkaart : /mnt/sdcard 
dit ook zo bij de 7 inch.

Bij de 10 : instellingen = locatie instellingen =  OSM-bestand : /mnt/sdcard/obsmapp/OSM/netherlands.map
Bij de 7  :OSM- bestand :/sdcard

Dus de 7 inch ziet waarschijnlijk de sdcard niet en dus niet OSM

In beide tablets de zelfde sdcard gebruik

Het verschil in de tablets : de 10 heeft android 4.0.3 , de 7 inch android 4.1.1

Alex is hier een oplossing mogelijk , had graag in de 7 inch OSM . In het veld handzamer dan de 10 inch.

Bvd

 

groeten, Gerrit

DunesUnLimited

Die 7 staat niet goed ingesteld, de instelling OSM-bestand moet verwijzen naar het osm bestand zelf, en niet naar een directory, die instelling moet je nog even zelf aanpassen.
Bernard van Duijnen

Alex Kwak

en misschien moet je nog de juiste sd-kaart selecteren bij de ObsMapp-instellingen
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Nietspitten

Citaat van: DunesUnLimited op maart 20, 2013, 14:39:57 PM
Die 7 staat niet goed ingesteld, de instelling OSM-bestand moet verwijzen naar het osm bestand zelf, en niet naar een directory, die instelling moet je nog even zelf aanpassen.
Citaat van: Alex Kwak op maart 20, 2013, 14:53:20 PM
en misschien moet je nog de juiste sd-kaart selecteren bij de ObsMapp-instellingen

bedankt voor de antwoorden
maar

Instellingen .....Geheugenkaart :/mnt/sdcard , dit kan ik veranderen in wat dan ook.

Instellingen.....OSM-bestand : /sdcard , dit kan ik niet veranderen , dit zou dus :/mnt/sdcard/obsmapp/osm/ .map moeten zijn.
Zou echt niet weten wat voor meer mogelijkheden ik nog heb en waar

groeten, Gerrit

Alex Kwak

Citaat van: Nietspitten op maart 20, 2013, 15:49:50 PM
Instellingen.....OSM-bestand : /sdcard , dit kan ik niet veranderen

Jawel, daar kan je op klikken en dan door de directorystructuur 'wandelen' en als laatste het gewenste map-bestand kiezen.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Nietspitten

Citaat van: Alex Kwak op maart 20, 2013, 17:15:58 PM
Citaat van: Nietspitten op maart 20, 2013, 15:49:50 PM
Instellingen.....OSM-bestand : /sdcard , dit kan ik niet veranderen

Jawel, daar kan je op klikken en dan door de directorystructuur 'wandelen' en als laatste het gewenste map-bestand kiezen.

Dit heb ik al meerdere malen gedaan
Tik op bv op obsmapp folder , dan komt boven in het scherm in de grijze balk : Current dir : obsmapp

om hier weer uit te komen , moet dit met de return toets en is er weer niets definitiefs vast gelegd of veranderd.
Want je keert dan weer terug in de directerystructuur.


groeten, Gerrit

Alex Kwak

Citaat van: Nietspitten op maart 20, 2013, 17:40:12 PM
Citaat van: Alex Kwak op maart 20, 2013, 17:15:58 PM
Citaat van: Nietspitten op maart 20, 2013, 15:49:50 PM
Instellingen.....OSM-bestand : /sdcard , dit kan ik niet veranderen

Jawel, daar kan je op klikken en dan door de directorystructuur 'wandelen' en als laatste het gewenste map-bestand kiezen.

Dit heb ik al meerdere malen gedaan
Tik op bv op obsmapp folder , dan komt boven in het scherm in de grijze balk : Current dir : obsmapp

om hier weer uit te komen , moet dit met de return toets en is er weer niets definitiefs vast gelegd of veranderd.
Want je keert dan weer terug in de directerystructuur.

Je moet dan ook naar de directory gaan waar het map-bestand staat. Dan kan je op dat bestand klikken, wordt het scherm gesloten, en is de instelling bewaard.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Nietspitten

Citaat van: Alex Kwak op maart 20, 2013, 17:54:46 PM
Citaat van: Nietspitten op maart 20, 2013, 17:40:12 PM
Citaat van: Alex Kwak op maart 20, 2013, 17:15:58 PM
Citaat van: Nietspitten op maart 20, 2013, 15:49:50 PM
Instellingen.....OSM-bestand : /sdcard , dit kan ik niet veranderen

Jawel, daar kan je op klikken en dan door de directorystructuur 'wandelen' en als laatste het gewenste map-bestand kiezen.

Dit heb ik al meerdere malen gedaan
Tik op bv op obsmapp folder , dan komt boven in het scherm in de grijze balk : Current dir : obsmapp

om hier weer uit te komen , moet dit met de return toets en is er weer niets definitiefs vast gelegd of veranderd.
Want je keert dan weer terug in de directerystructuur.

Je moet dan ook naar de directory gaan waar het map-bestand staat. Dan kan je op dat bestand klikken, wordt het scherm gesloten, en is de instelling bewaard.

Bedankt  voor de info
Heb inmiddels de netherlans.map intern in de Map OSM gezet en het werkt , maar nu dus niet van de sdcard
groeten, Gerrit

Nietspitten

#8
Alex

Denk dat het helemaal niet gaat werken vanaf sdcard

Nadat ik het op de 7 inch intern had geplaatst werkte OSM

Klaarblijkelijk heeft het van de 10 inch ook nooit van sdcard gewerkt , omdat ook nethelands.map hier (en weet niet hoe dat komt) intern was geinstalleerd. Na verwijdering hier en met sdcard werkte het ook niet meer op 10

Beide doen het nu intern , zonder sdcard.


Bij de 10 : instellingen = locatie instellingen =  OSM-bestand : /mnt/sdcard/obsmapp/OSM/netherlands.map
Bij de 7  :OSM- bestand :/sdcard

Ook bij de  7 staat nu = OSM-bestand : /mnt/sdcard/OSM/netherlands.map
groeten, Gerrit

Alex Kwak

Ik denk dat we hier te maken hebben met De Grote Spraakverwarring (jawel, met hoofdletters)
Er zijn toestellen in omloop met een groot intern geheugen (bijvoorbeeld 8 of 16GB), en daarbij een slot voor een sd-kaart.
Het interne geheugen is op zo'n toestel opgedeeld in wat Android intern en extern(!) geheugen noemt. Er zit dan dus extern geheugen IN je toestel. Ik heb het ook niet verzonnen.
Nog moeilijker wordt het dan als je een sd-kaart in zo'n toestel stop. Je hebt dan (volgens Android) twee externe geheugens. Eentje ingebouwd en eentje ingeplugd.
Voor die laatste situatie heb ik dus de optie ingebouwd in ObsMapp om je 'externe' geheugen aan te kunnen geven.

Nogmaals: ik heb het allemaal niet verzonnen  :rolleye:
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Nietspitten

Citaat van: Alex Kwak op maart 20, 2013, 19:53:44 PM
Ik denk dat we hier te maken hebben met De Grote Spraakverwarring (jawel, met hoofdletters)
Er zijn toestellen in omloop met een groot intern geheugen (bijvoorbeeld 8 of 16GB), en daarbij een slot voor een sd-kaart.
Het interne geheugen is op zo'n toestel opgedeeld in wat Android intern en extern(!) geheugen noemt. Er zit dan dus extern geheugen IN je toestel. Ik heb het ook niet verzonnen.
Nog moeilijker wordt het dan als je een sd-kaart in zo'n toestel stop. Je hebt dan (volgens Android) twee externe geheugens. Eentje ingebouwd en eentje ingeplugd.
Voor die laatste situatie heb ik dus de optie ingebouwd in ObsMapp om je 'externe' geheugen aan te kunnen geven.

Nogmaals: ik heb het allemaal niet verzonnen  :rolleye:


Alex , bedankt

ik probeer het te begrijpen ..!!

Ook belangrijk is dat hij werkt
groeten, Gerrit

rapunzel

Op mijn Samsung Galaxy S plus de top25 kaarten geinstalleerd in
external_sd/Locus/maps met de correcte kaartennaam.
Toch zie ik ze niet in Obsmapp. Wat doe ik fout ?
Gaarne advies.
Koos
Koos Ballintijn

hiskodevries

Citaat van: rapunzel op april 03, 2013, 13:53:52 PM
Op mijn Samsung Galaxy S plus de top25 kaarten geinstalleerd in
external_sd/Locus/maps met de correcte kaartennaam.
Toch zie ik ze niet in Obsmapp. Wat doe ik fout ?
Gaarne advies.
Koos
dit al uitgevoerd http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=219658.msg1358868#msg1358868
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

rapunzel

Citaat van: hiskodevries op april 03, 2013, 14:00:01 PM
Citaat van: rapunzel op april 03, 2013, 13:53:52 PM
Op mijn Samsung Galaxy S plus de top25 kaarten geinstalleerd in
external_sd/Locus/maps met de correcte kaartennaam.
Toch zie ik ze niet in Obsmapp. Wat doe ik fout ?
Gaarne advies.
Koos
dit al uitgevoerd http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=219658.msg1358868#msg1358868
Deze link brengt me terug waar ik was.
Koos
Koos Ballintijn

Alex Kwak

Citaat van: rapunzel op april 03, 2013, 14:12:05 PM
Deze link brengt me terug waar ik was.

Nee, naar het bericht boven jouw vraag. daarin leg ik uit dat er een grote spraakverwarring is over de verschillende geheugens in een Android toestel.
Jij zal dus bij de gebruikersinstellingen van ObsMapp aan moeten geven dat jouw SD-kaart "external_sd" heet.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

rapunzel

Instellingen:
Gebruikersinstellingen:
Geheugenkaart: /mnt/external_sd

maar ik zie geen TOP25 kaarten als ik onder kaartmodus kijk.  ???   

Als ik mijn gsm aan de pc hang, zie ik ze wel.

Gr.
Koos
Koos Ballintijn

hiskodevries

Koos, voor de zekerheid, daar zie je 1 bestand staan met deze naam  /Locus/maps/Top25_NL.sqlitedb ?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

rapunzel

F:\external_sd\Locus\maps  (kop boven aan folder)
file: Top25_NL.sqlitedb   (gekopieerd van properties van de file)

zo ziet het er uit.
Koos
Koos Ballintijn

Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

rapunzel

Koos Ballintijn

Lanius

#20
pff, mij lukt het precies niet goed. Ik ben dan ook een leek op it gebied.
Ik heb een samsung galaxy express
Bij instellingen vind hij dus externe sd kaartje niet. Hij zit op geheugen van telefoon

Dus ik ga bij gebruikersinstellingen en bij geheugenkaart staat:
/storage/sdcard0

Als ik dat verander in /sdcard/external_sd dan vindt hij nog altijd niets.
Ik weet het dus niet goed....
ik heb voorlopig de kaartjes dan maar op geheugen van telefoon zelf gezet... Maar ik zou toch graag extern gebruiken, want zou bv ook nog al die geluiden van xeno canto erop willen.
Davy De Groote

Lanius

probleem opgelost:
ik diende
/storage/sdcard0
te veranderen in:
/storage/extSdCard
Davy De Groote

Bas vd Burg

#22
Ondanks dat dit topic al oud is, gebruik ik het maar even.

Gisteren al mijn bestandjes gekopieerd van een 4gb-kaartje naar een 32gb-kaartje. Daarna de top25-kaart in een map "/Locus/maps" en in Obsmap onder gebruiksinstellingen directory voor mijn externe micro sdcard aangepast in "/storage/extSdCard" (bleek overigens hoofdlettergevoelig te zijn maar goed). De top25-kaart was daarna op te roepen in Obsmapp.

Echter, nu zie de osm-kaart niet meer in het lijstje "kaarttype" staan, terwijl de kaart wel is te vinden op het geheugen van mijn telefoon onder "obsmapp/osm". De osm-kaart was hiervoor wel aan te vinken.

Ik heb al wat topics doorgespit maar kan het antwoord niet vinden.

Iemand enig idee? Ik heb trouwens een samsung galaxy s4 met android 4.4.2
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Bas vd Burg

Heb oplossing gevonden. Op sdcard een map "obsmapp/osm" gemaakt en daar de osm-kaart geplaatst. Nu vindt obsmapp de kaart wel :duim:
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012