Dagboekonderzoek User experience design

Gestart door williamton, maart 14, 2013, 13:53:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

theomuusse

Het allergrootste nadeel van obsmap?
Je kijkt niet meer naar wat je ziet, want details staan zelden bij waarnemingen.
Hoe zag iets wat je invoerde er dan uit?

Het notitieboekje of voorgedrukte formulieren biedt de waarnemer een waarneming waar te nemen.

Theo



Timo Roeke

Dat lijkt mij een aanname Theo. Nu ga je er vanuit dat mensen wel details vermelden in notitieboekjes. Ik heb veel boekjes gezien maar het overgrote deel noteert de soort en daar blijft het bij. Obsmapp dwingt je vaak te vermelden of de vogel TP was of overvliegend (of ander gedrag). Bij zeldzaamheden zie je in notitieboekjes nog wel eens wat aanvullende informatie over leeftijd, geslacht of omstandigheden maar dat zie ik ook met enige regelmaat bij Obsmapps waarnemingen. Bovendien geeft het ontbreken van details niet aan dat er minder goed gekeken wordt.   

Bart van Hoogstraten

Tot november 2007 kende ik waarneming.nl en observado.org helemaal nog niet en mijn notities waren erg simpel en zonder structuur -> een krabbel in het boek als ik hem voor het eerst zag, geen datum, geen tijdstip en de locatie bij grove benadering (als ik er al een locatie bij noteerde). Alleen het feit dat ik de soort ooit voor het eerst zag telde en vervolgwaarnemingen werden niet genoteerd. (bijlage 1.0). Eind van de reis werden alle nieuwe vogelsoorten in de betreffende gids bij mekaar opgeteld en het aantal bepaalde het succes van mijn reis. Door overlapping van de verschillende gidsen weet ik nu nog steeds niet hoeveel vogelsoorten ik inmiddels precies heb maar dat boeide me aanvankelijk ook helemaal niet.
Vanaf het aanmaken van mijn waarnemingaccount kwam er meer structuur in -> geen vage krabbels meer in mijn boek maar in notitieblokken; een a6je voor in het veld en een a4tje voor thuis of op de camping voor definitieve identificatie/waarneming om later in te kunnen voeren. (bijlage 2.0). Van mijn stumperige 1.0 heb ik sindsdien heel erg spijt want ik heb (grove schatting) veel meer dan 1000 vogelsoorten gezien zonder te weten waar, wanneer of hoe laat.
Sinds oktober '12 heb ik ObsMapp in combi met een a6blokje maar dit blokje gebruik ik alleen voor aantekeningen mbt fotografie bij de ingevoerde waarnemingen omdat ik meestal dezelfde dag nog eventuele bijschriften bij de waarnemingen uit mijn hoofd invoer. (bijlage 3.0).
Ik kan inmiddels niet meer zonder ObsMapp maar heb het nog niet in het buitenland gebruikt. Dat ga ik komend voorjaar proberen in Zuid-Frankrijk en van de zomer in Corsica. Januari '14 reis ik overland van Marokko naar Gambia en dan ga ik de Engelse versie van ObsmMapp uitgebreid toepassen (waarop ik me zeer verheug  :blink: ). Vermoedelijk gaat het a6blokje ook de deur uit want aantekeningen mbt bijzonderheden bij de waarneming of mbt fotografie kunnen ook (tijdelijk) onder "details" ingetikt worden.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

HPM

Citaat van: theomuusse op maart 15, 2013, 23:08:41 PM
Het allergrootste nadeel van obsmap?
Je kijkt niet meer naar wat je ziet, want details staan zelden bij waarnemingen.
Hoe zag iets wat je invoerde er dan uit?

Het notitieboekje of voorgedrukte formulieren biedt de waarnemer een waarneming waar te nemen.

Theo

Ik denk dat het meest genoteerde detail bij een vogelwaarneming is dat de vogel gaaf was. Kennelijk vaak tot verbazing van de waarnemer. Dan staat er een uitroepteken achter.
Het lijkt mij een goede uitbreiding voor Obsmap als de meest genoemde details in een keuzemenu komen. "Gaaf!", "Wat een prachtbeest!" en "Hij zit er nog" moeten daar dan zeker bijzitten.
Herman van der Meer

Bart van Hoogstraten

Citaat van: theomuusse op maart 15, 2013, 23:08:41 PM
Het allergrootste nadeel van obsmap?
Je kijkt niet meer naar wat je ziet, want details staan zelden bij waarnemingen.
Hoe zag iets wat je invoerde er dan uit?

Het notitieboekje of voorgedrukte formulieren biedt de waarnemer een waarneming waar te nemen.

Theo

Heb je ObsMapp ooit daadwerkelijk geprobeerd? Je kunt dat namelijk onder "details" gewoon erbij schrijven: http://waarneming.nl/waarneming/view/74279316
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

HPM


"Met alleen een rugzakje met een mes, verrekijker, meetlint, pincet,
lampje, spiegeltje en een notitieboekje – ik ben vandaag aan nummer
271 begonnen – en een fiets kun je dit werk al doen, dat is het mooie
eraan." Schrijven is heel belangrijk, vindt Bijlsma. "Zolang je niets
opschrijft, kun je niet publiceren en als je niet publiceert, deel je
je kennis niet en heb je dus in feite niets gedaan.
"

Rob Bijlsma, bij de aanvaarding van de Edgar Donckerprijs 2013.

Herman van der Meer

Margreet Kwh

met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

marcel123

Citaat van: Bart van Hoogstraten op maart 16, 2013, 13:50:04 PM
Citaat van: theomuusse op maart 15, 2013, 23:08:41 PM
Het allergrootste nadeel van obsmap?
Je kijkt niet meer naar wat je ziet, want details staan zelden bij waarnemingen.
Hoe zag iets wat je invoerde er dan uit?
Theo
Met de meetste telefoons kun je ook fotos nemen...die vervolgens op verborgen gezet worden...maar dat terzijde.

Rene Janssen

#38
Citaat van: HPM op maart 22, 2013, 19:59:59 PM

"Met alleen een rugzakje met een mes, verrekijker, meetlint, pincet,
lampje, spiegeltje en een notitieboekje – ik ben vandaag aan nummer
271 begonnen – en een fiets kun je dit werk al doen, dat is het mooie
eraan." Schrijven is heel belangrijk, vindt Bijlsma. "Zolang je niets
opschrijft, kun je niet publiceren en als je niet publiceert, deel je
je kennis niet en heb je dus in feite niets gedaan.
"

Rob Bijlsma, bij de aanvaarding van de Edgar Donckerprijs 2013.
Vraag me wel af hoe hij dan zijn waarnemingen noteert...  O0  Natuurlijk heeft Rob Bijlsma de prijs verdiend gewonnen. Ik gebruik ObsMapp sinds vorig jaar; vooral voor saaie klussen en veel punten. Cameravalplekken heb ik een formulier voor en de Waypoint in een Handheldgnps, een notitieboekje + losse Garmin GPS voor allerlei andere zaken en een Vleermuisvangformulier wanneer ik vleermuizen ga vangen. Voor iedere toepassing iets anders... :)
René Janssen


Margreet Kwh

Die pen zit natuurlijk bij zijn notitieboekje. Dat ziet hij als een eenheid, denk ik.

Ik denk dat elke waarnemer een ontwikkeling kan doormaken in wat hij of zij meeneemt onderweg.
Rykel de Bruyne had indertijd een heel geestige beschrijving gemaakt van wat een "slakkenpakker" allemaal meeneemt onderweg.
Daar zaten bijvoorbeeld ook gevulde koeken bij... ;)
Dat was in het Pre-Obsmappicum.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven