Wat doen die bij bladhaaneitjes?

Gestart door Arp, april 17, 2007, 18:38:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

Arp

Hallo Wantsenweters,

Dit kleine wantsje (circa 2,5mm?) kwam ik opvallend vaak steeds tegen pal naast verse bladhaaneitjes op zuring ... is daar een causaal verband, of is het toeval omdat ik even naar bladhaantjes/eitjes gezocht heb en niet gekeken heb of ik de wantsjes ook elders zag?

Met plaatjeskijken kom ik op Anthocoris nemorum - klopt dat? Ik lees dat die inderdaad insecten eet. Zitten ze dan gewoon te wachten tot de eitjes uitkomen of zuigen ze ook de eitjes zelf al leeg (of niks van dat alles?).

Wat kan iemand die niks weet toch veel vragen verzinnen  :gap:

Alvast bedankt voor enige vorm van antwoord ;)

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Berend Aukema

Orius, waarschijnlijk Orius majusculus (familie Anthocoridae). Leeft van allerlei kleine insecten (o.a. tripsen) en mijten. Verschillende soorten Orius worden gebruikt als biologische bestrijders in kassen.

Arp

Bedankt voor je determinatie en uitleg Berend  :duim:  Dit geslacht stond helaas niet m'n (meuk)boekjes.

Begrijp ik het goed dat ze de bladhaaneitjes niet interessant vinden? (de eitjes of larvjes zijn immers ook "kleine" insecten)

Is er nog een mogelijkheid die "cf." uit de naam te krijgen (betere/andere foto?), of moeten ze dan "van onderen" onder een bino?  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Berend Aukema

Mogelijk doen ze zich ook te goed aan de eieren van bladhaantjes, maar ik heb daar geen iformatie over!

Een scherpe afbeelding van halschild, kop en antennen zou mogelijk afdoende zijn om te bepalen of het O. majusculus is of een van de andere soorten van het subgenus Heterorius (in NL in totaal vijf soorten, die in de meeste gevallen alleen m.b.v. van een preparaat van de parameer (mannetjes) of spermatheca (vrouwtjes) van elkaar te onderscheiden zijn!) ...

Arp

#4
CiteerEen scherpe afbeelding van halschild, kop en antennen zou mogelijk afdoende zijn om te bepalen of het O. majusculus is...
Hoi Berend, wat laat maar nog bedankt voor je antwoord!

Ik wilde aanvankelijk nog eens kijken of ik een betere foto kon maken (hoewel de kans daarop vrij klein is met mijn camera), maar ik kom er de eerste dagen niet meer in de buurt.

Van de zes NL Orius-jens op nlsrt is volgens faunaeur alleen Orius niger niet in het subgenus Heteroius. Even afgezien van de invoermogelijkheden hier op waarneming.nl hoe zou ik het diertje dan officieel moeten benoemen?

1) Orius sp.
2) Orius (Heterorius) sp.
3) Orius cf. majusculus

Ik zou zelf voor (2) gaan, maar weet niet of zoiets met subgenus erin gebruikelijk is?

Vriendelijke groet
Arp
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Berend Aukema

Er zijn inmiddels zeven soorten Orius uit Nederland bekend. Orius (Orius) laevigatus is er recent bijgekomen (Nederlandse Faunistische Mededelingen 23 (2005): 125-127), waarschijnlijk als gevolg van het uitzetten van deze soort in kassen als biologische bestrijder van tripsen. Fauna Europaea is helaas niet bijgewerkt. Als coördinator heb ik nog steeds niet de mogelijkheid om het wantsenbestand bij te werken. Een bijgewerkte lijst vind je op de site van het Nederlands soortenregister.

Orius (Heterorius) cf majusculus is de correcte vermelding.

Arp

CiteerOrius (Heterorius) cf majusculus is de correcte vermelding.
Wist wel dat ik zelf de goede er niet bij had zitten  :lol:

Bedankt voor de extra info Berend!

Groetjes
Arp
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)