Hoofdmenu

Geen antwoord

Gestart door Caspergr, maart 23, 2013, 15:35:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

Caspergr

Ik heb precies een week geleden een kokmeeuw met een kleurring gemeld aan Frank Majoor via de mail: mail@frankmajoor.nl
Maar ik heb nu nogsteeds geen antwoord. Weet iemand of hij tijdelijk onbereikbaar is misschien?

Groet, Casper Groenewegen

Joris Verhees

mail 'm eens naar f.majoor5@upcmail.nl, denk dat je dan wel wat terugkrijgt.
Met groet, Joris Verhees

Jeroen Nagtegaal

mail@frankmajoor.nl wordt automatisch doorgesluisd. Echter was Frank afgelopen week erg druk met werk en andere zaken. Zodoende heeft zijn mail enige achterstand. Deze week heeft hij het wat minder druk, en gaat dus proberen zijn mailbox weer leeg te werken. Mocht je in april nog niets hebben, laat het even weten. Dan vraag ik Frank wel even voor de zekerheid. Ik zie/spreek hem bijna dagelijks.

Welke kleurring had je trouwens? Wellicht kan ik je er al iets over vertellend.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Pim

Is het niet zo dat als je mailadressen dropt op populaire fora de bezitter ervan het risico loopt een volle mailbox met SPAM te krijgen?
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Jeroen Nagtegaal

Bij Frank in zijn mailbox nog nooit spam gezien... Zelf staat ook mijn mailadres verschillende malen op het forum, maar ook daar geen spam.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Caspergr

Ha Jeroen,

Ik dacht al zoiets aangezien ik normaal zo snel antwoord krijg! Het betreft deze vogel: http://waarneming.nl/waarneming/view/74369683
Hij staat ook op deze site: http://www.vwgvlietland.nl/ringen/668.html dus ik weet waar hij geringd is maar ik zou graag de life history willen weten vandaar dat ik me afvroeg waar de mail bleef ;)

Jeroen Nagtegaal

Helaas heb ik in mijn mailbox niets van die vogel... Maar kan zomaar dat ie broed op de Starrevaart. Waarnemingen uit zuid-europa zijn bij broedvogels nog wel beperkt.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

little-W

Wit E5AK is in 2009 als adult geringd bij de Kokmeeuwkolonie in Zoetermeer, maar broed daar echter niet. Vrijwel alle waarnemingen komen van de Starrevaart.
Groeten,

Maarten van Kleinwee, Leiden

Blog: Gulls to the horizon
Facebook: Meeuwen in Nederland
http://www.gull-research.org
Twitter: @Argentatus

frankmeer

Dag Casper, het kleed hoeft niet op afwijkend toch, of mis ik iets?
Frank van der Meer

Caspergr

Dag frank,

Het is op de foto minder duidelijk dan dat het in het echt was maar de buik was diep roze. Je kon het zelfs heel duidelijk met het blote oog zien.

Jeroen Nagtegaal

Ah, maar dat is 'gewoon' bij Kokmeeuw. Zeker in het broedkleed zijn er vele van zulke vogels. Het is iets dat ze in de veren poetsen. Zeer waarschijnlijk heeft het moet voer, of de verwerkig van bepaalde kleurstoffen in het voer, te maken.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

nlzorg01

Hoi Jeroen,

Ik begreep altijd dat de roze kleur komt door het verorberen van garnalen. Klopt dat verhaal niet?
En ze komen inderdaad frequent voor, maar meer dan 1% van zulke vogels zie ik niet.

Groeten,
JanZ

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op maart 24, 2013, 12:54:21 PM
Ah, maar dat is 'gewoon' bij Kokmeeuw. Zeker in het broedkleed zijn er vele van zulke vogels. Het is iets dat ze in de veren poetsen. Zeer waarschijnlijk heeft het moet voer, of de verwerkig van bepaalde kleurstoffen in het voer, te maken.

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: nlzorg01 op maart 24, 2013, 15:50:50 PM
Hoi Jeroen,

Ik begreep altijd dat de roze kleur komt door het verorberen van garnalen. Klopt dat verhaal niet?
En ze komen inderdaad frequent voor, maar meer dan 1% van zulke vogels zie ik niet.

Groeten,
JanZ

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op maart 24, 2013, 12:54:21 PM
Ah, maar dat is 'gewoon' bij Kokmeeuw. Zeker in het broedkleed zijn er vele van zulke vogels. Het is iets dat ze in de veren poetsen. Zeer waarschijnlijk heeft het moet voer, of de verwerkig van bepaalde kleurstoffen in het voer, te maken.
Die kans is wel heel groot. Alleen zie je het ook bij 'binnenland' Kokmeeuwen die dus amper met garnalen te maken hebben. Wellicht is het een bepaalde kleurstof die ook voorkomt in ander voedsel.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Caspergr

Ik had het al rond gevraagd over de roze kleur. Mij is verteld dat het komt door hormonale veranderingen in het voorjaar en heeft het niets te maken met het voedsel wat wel veel mensen denken. Sommige hebben het erger dan andere. Ik zie wel bij meer kokmeeuwen een roze tint maar ik had het nog nooit ze erg gezien als bij deze. Vandaar dat ik hem op een afwijkend kleed heb gezet.

Jeroen Nagtegaal

De roze kleur kan trouwens jaarrond worden aangetroffen. We hebben geregeld, en jaarrond dergelijke vogels. Zelfs bij -10 en sneeuw... Verder had ik afgelopen najaar een serie van 10 vogels op de Boot naar Texel gevangen die allen roze waren.

Zover ik weet is er nog geen echt onderzoek naar gedaan, maar duidelijk is dat het een kleur is die op de veren zit en door het poetsen wordt verspreid.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Caspergr

Dat vraag ik me af Jeroen. Het zat ook op zijn op zijn achterhoofd en daar kan niet gepoetst worden toch?

Klaas van Dijk

Citaat van: nlzorg01 op maart 24, 2013, 15:50:50 PMHoi Jeroen, Ik begreep altijd dat de roze kleur komt door het verorberen van garnalen. Klopt dat verhaal niet? En ze komen inderdaad frequent voor, maar meer dan 1% van zulke vogels zie ik niet. Groeten, JanZ 
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op maart 24, 2013, 12:54:21 PM
Ah, maar dat is 'gewoon' bij Kokmeeuw. Zeker in het broedkleed zijn er vele van zulke vogels. Het is iets dat ze in de veren poetsen. Zeer waarschijnlijk heeft het moet voer, of de verwerkig van bepaalde kleurstoffen in het voer, te maken.

hoi Jan,

Ik kan me wel vinden in verhouding van 1 op de 100 (ofzo), want het gaat om een zeer kleine minderheid van de vogels. Het staat mij ook niet helder voor ogen dat het aandeel 'roze' in het broedseizoen -flink- hoger zou zijn.

Bij sommige vogels is het erg opvallend en het staat me bij (waarnemingen van geringde vogels) dat 'roze vogels' jaar in jaar uit steeds -flink- 'roze' zijn. Maar ik heb dit nooit echt goed gedocumenteerd.

Voedsel (bv garnalen) kan een verklaring zijn (via kleurstoffen in de stuitklier?) maar hoe kan het dan dat 's winters sommige stadsvogels in de stad Groningen zo'n roze verenkleed hebben? En hoe kan het dat alleen bepaalde delen van 'roze' Kokmeeuw de roze kleur hebben? Ik heb er wel een oud artikel over (in het Duits) en daar worden een aantal ideeën gegeven.

Groetjes, Klaas

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Caspergr op maart 24, 2013, 19:41:17 PM
Dat vraag ik me af Jeroen. Het zat ook op zijn op zijn achterhoofd en daar kan niet gepoetst worden toch?
Zeker wel, elke veer kan gepoetst worden, dat is immers nodig om waterdicht te blijven. Maar de concentraties van roze die je vaak op de buitenste handpennen, en de borst, waar het meest gepoetst wordt. Ik heb dan ook diverse van dergelijke vogels in de hand gehad.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com