Roodkraagbladhaantje??

Gestart door Arp, april 17, 2007, 15:38:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

Arp

Hallo keverkenners,

Deze kom ik hier momenteel in behoorlijke aantallen tegen. Ik maak er Roodkraagbladhaantjes van (Gastrophysa polygoni), maar die zouden "zeldzaam" zijn en dat zijn ze hier momenteel beslist niet.

Hoewel, als je ziet hoe die laatste bezig is, dan ga je dat "zeldzaam"opeens een stuk beter begrijpen :gap:

Klopt het toch, of komt er nog wat anders in aanmerking?

Alvast bedankt voor jullie inbreng!

Klik op kiekjes voor waarnemingsinfo)


Let op het vrouwtje (Groen Zuringhaantje) ! :gap:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Th.Heijerman

Gastrophysa polygoni klopt wel maar dat ze zeldaam zijn niet ...

Theodoor

han.endt

Citeermaar dat ze zeldaam zijn niet ...
Aangepast.

Arp

#3
Bedankt Theodoor  :duim:

CiteerGastrophysa polygoni klopt wel maar dat ze zeldaam zijn niet ...
Okay, dan hoef ik ook niet de gemeente te vragen daar voorlopig even niet te maaien ;)

Gisteren dacht ik nog dat in elk geval het gedrag van die laatste een beetje "zeldzaam" was, maar vandaag kom ik weer twee van zulke "gemengde" stelletjes tegen (ook nu weer M=Roodkraag V=Zuring) ... en ze doen toch echt soort van hun best om er wat van te maken (zie HP-kiekje hieronder)  :o

Is dat gebruikelijk? Ik neem eigenlijk niet aan dat het echt wat kan worden, of liggen deze soorten zo dicht bij elkaar dat zulks niet kan worden uitgesloten?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

#4
Nog een andere vraag (zeg het maar gewoon als ik vervelend ben hoor): Kunnen de eitjes van deze twee soorten op het oog van elkaar worden onderscheiden of zijn ze allebei even geel en even groot? Ik heb het idee dat ik alleen eitjes van het Groene Zuringhaantje tegenkom, maar voor hetzelfde geld lijken die van de Roodkraag er gewoon precies op - of leggen die ze niet onder het blad maar ergens anders??

Ik zou graag de komende tijd de eitjes en larvjes een beetje "volgen" - vandaar ;)

Voor wat betreft de eitjes. Ik zie op deze foto twee verschillende afmetingen. Zouden die kleinere eitjes dan toch van de Roodkraag zijn? Of is dit een heel gewone variatie binnen de eitjes van het Groene Zuringhaantje?  Of de grote eitjes een dag ouder ofzo?

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)