Hoofdmenu

2cy Pont?

Gestart door Steven Wytema, maart 17, 2013, 22:39:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

Steven Wytema

Hoii,


ik hoop dat de link openbaar is..
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=4283265371319&set=o.271104122899599&type=1&theater
is gisteren of vandaag gefotografeerd op Lesbos.
De gelijkmatig brede staartband, behoorlijk wit-witte kop en afgetekende kraag/boa doen mij aan Pont denken.
Maar is het venster hiervoor wel genoeg luxaflex?
Kan zo'n dikke snavel voor Pont?
Steven Wytema


Mars Muusse

#1
Ja, dit is een pontische meeuw. Een staartband die zo breed blijft naar buiten toe, met enkele subterminale banden op de buitenvlag van R6 wordt geen geelpoot verwacht ik. Overige kenmerken passen ook goed op pontische meeuw, dus ook die geruide coverts (in een commentaar naast de foto staat dat dit niet zou passen op een verder niet duidelijk gemaakt taxon; als ik het goed begrijp tenminste).
Wat snavel betreft, onderstaande vogel heeft ook een duidelijke gonyshoek. Dat komt bij pontische meeuw gewoon ook voor (foto Ruud Altenburg, Zagreb).

En hier wat geruide coverts in pontische meeuw (ook Zagreb, febr. 2012):

Steven Wytema

Dank Mars!
Is t goed als ik hier evt nog op terugkom?
T is de tweede (gedocumenteerde) voor Lesbos.
Steven Wytema


adriaens

Ik kan op die ene foto een Geelpootmeeuw toch niet uitsluiten eigenlijk.
De precieze tekening op R6 vind ik hier niet goed te beoordelen.
Van een reisje naar Lesbos herinner ik me nog goed dat veel van de Geelpootmeeuwen ginder me sterk deden denken aan Pontische - voor wat het waard is.

ruud_altenburg

Ben bang dat je voor een zeldzaamheid inderdaad aan moet komen met meer/betere foto's. Het patroon op de grote dekveren (licht/donkere driehoeken; geen lichte toppen) lijkt me beter te passen op Geelpoot dan op Pontische en zoals Steven al schreef ontbreekt ook een duidelijk lamellepatroon op de binnenste handpennen...
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam